Pages

25 July 2011

~Pasal Rambut Gugur~

Kredit : Here
Eh. Pepagi Senin da citer pasal rambut gugur kan.
Haha.
Tu la tu. Ngeri plak bila tgk rambut gugur ni.
Karpet yg dlm bilik tu mmg harus disapu selalu.
Rambut sapa lagi yg gugur kan. Dah katanya duk berdua je.
Kalo rambut my dear takkan la sepanjang itu.

Tp kalo rambut gugur dalam 50-100 helai sehari kira normal kan.
Aku pun tak pasti la berapa helai sehari dia gugur. Tak kira la plak aku.
Tp kalo waktu syampu, kau kaup dari atas ke bawah tu, mmg kira mcm takut la kau tgk ada kat tgn tu. Seriyes ke ni?

Tp tidak la sebegini rupa plak melekat kat sikat
Image : google

Aku tak berapa risau sbb sedari dulu, malah dari kekecik lagi mmg rambut aku ni jenis gugur.
Lps tu plak rambut aku ni mmg jenis nipis je, makanya tak la sedar rambut ni makin sket ke apa ke.

Cuma, kalo aku potong pendek, masalah tu selesai sket la.
Skang pun idak la panjang mana, cuma mmg tahap dia sker nak gugur la tu.

Ke sbb rambut aku jenis berminyak makanya dia sker gugur.

Google, jumpa ini :

Terdapat pelbagai punca yang menyebabkan rambut gugur dengan serius. Keguguran rambut ini biasanya jelas kelihatan apabila seseorang menyikat rambut atau rambut menjadi jarang di kulit kepala.
Keguguran rambut bagi kategori ini biasanya berpunca daripada:

* Melahirkan anak
Selepas seseorang wanita melahirkan anak, pusingan rambut akan memasuki fasa berehat yang agak lama. Dalam masa itu fasa keguguran rambut akan terjadi dalam tempoh 2 hingga 3 bulan. Dalam tempoh dua hingga tiga bulan, sesetengah wanita mengalami keguguran rambut yang banyak. Dalam masa 1 hingga 6 bulan ia akan pulih.

* Penyakit tiroid
Kelenjar tiroid yang terlalu aktif atau pasif juga boleh menyebabkan keguguran rambut.

* Demam, jangkitan dan selesema yang serius
Selepas empat minggu hingga tiga bulan demam yang serius, seseorang mungkin terkejut melihat rambut gugur dengan banyak. Namun keguguran rambut ini akan pulih seperti sediakala.

* Protein yang tidak seimbang dalam pemakanan
Amalan diet yang tidak seimbang dengan tidak memakan protein atau tabiat pemakanan abnormal.

* Ubat-ubatan
Sesetengah ubat-ubatan boleh menyebabkan keguguran rambut untuk sementara waktu. Ubat-ubatan terdiri daripada penyakit gout, artritis, kemurungan, masalah jantung, hipertensi dan ubat mencairkan darah (coagulant). Pengambilan vitamin A secara berlebihan juga boleh menyebabkan keguguran rambut.

* Rawatan kanser
Sesetengah rawatan kanser akan menyebabkan sel-sel rambut terhenti membahagi yang mengakibatkan rambut menjadi nipis dan mudah terputus apabila ia keluar dari kulit kepala.

kredit : sini
****
Salu gak jumpa petua nak kasik lebat rambut. Tp tak penah terai.
Tp yg ni pun mcm bes.

Kacang hijau- Kacau hijau pula dapat membantu untuk melebatkan lagi pertumbuhan rambut anda. Caranya adalah dengan rendamkan kacang hijau semalaman. Kemudian picitkan kacang hijau yang sudah lembut tadi dan sapukan di atas kulit kepala. Biarkan selama setengah jam. Kemudian bilas rambut anda menggunakan air bersih.

Ada byk lagi. Klik sini.

Tkpe lah. Apa pun, harapnya tidak lah seriyes smpai napak kulit kepala :D

Terima kasih atas komen anda :)

Google+ Followers

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign