Pages

24 July 2011

~Pasal B.U.N.G.A~

Bunga oh bunga.


Ni bunga ros yg aku beli kat Cameron Highland masa aku gi retu (genap 2 minggu dah).
Yeps. Ari ni baru aku pamerkan mereka. Letak di sebelah tibi.
After 2 weeks dia masih segar bugar bagaikan ter baekk dari ladang.
Geram btul aku tgk kaler merah tu.
Kalo buleh makan, aku da ngap dah (eh. tingat 1 artis tu, umi aida ke sapa ke, yg makan 1 petal rose every each morning-utk seri wajah katanya).


Ni plak aku taruk last week. Maknanya lps 1 minggu dibawa dari CH.
Yg kaler2 ni tak berapa memberangsangkan.
Baru letak half day dia da terlentuk. Mungkin sbb panas amat pun satu hal gak tu.

So, kalo nak beli bunga dari CH, beli lah yg ori red tu. Mmg berbaloi. Tahan lama jugak.

Cena aku leh simpan elok segar bugar bunga ni walo da 2 minggu?
Aku rasa kalo taruh seminggu lagi pun dia elok begitu.
Kalo kita beli kat sana, kat ujung bunga tu dia akan balut ngan sokkaba basah.
Pehtu dia buh dlm plastik.
So, beli - bawak balik. Insyaallah, dlm keta dia tak kering sbb sokkaba tu still basah.
Pehtu laju2 kosongkan peti ais. Sumbat dia dalam tu.
Tp nyer, hati2 lah. Jgn buh dkt2 makanan. Sbb takut ada racun ke apa kat bunga tu kan.
Memula aku letak kat bahagian biasa2 tu je.
Pehtu da 1 week aku taruk kat bahagian sayur. Hihi.
Dan bunga2 tu masih segar.

Aku beli retu 2 plastik. Satu seme merah. Satu lagi kaler2.
Setengahnya aku da cabut kelopak2 dia. Buat mandi bunga.

Apsal eh. Bila aku google kata tak elok la apa la mandi bunga. Haha.
Oke la. Naik seri dan bunga ada aura 'segar' bila dicampur dalam air mandian.
Jgn la pikir bila sebut mandi bunga, kita terbayang mandi dengan jampi serapah oleh tok moh, pehtu kena mandi berkemban dalam bilik air tok moh tu, lps tu tokmoh tu yg mandikan, pehtu.. eh.. apahal?? lari konsep blog ni kang.

Tkyah jampi serapah bagai la.
Cabut sekuntum kelopak2 tu, campak dalam air nak mandi. Kolah pun takpe. Lagi lama dia berendam dalam air tu lagi aura dia keluar. Hihi (ni andaian aku je lah).

Tp oke gak. Nati da layu ni, ujung minggu aku nak gi Cokit. Beli bunga kat situ. Murah gak situ. Berapa tah. Tak hingat da aku. Kalo letak bunga segar segar dlm umah ni, aura dia lain sket kan. Mcm romantik2 gitu. Cewah.

Oke. Dah. Dah.

Terima kasih atas komen anda :)

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign