Pages

4 November 2011

Cuti Cuti Cinta HK : Makan & Closing

Haha. Closing halanya.

Oke sblm aku wat penutup aku lupa nak citer pasal makanan. Penting ni. Kalo tak makan, mana nak dtg tenaga. Sbb kalo backpackers mmg la byk berjalan oh.
Sebenarnya ada je kedai halal kat sana.
Ada list kat web ni :
http://www.placesandfoods.com/2011/08/senarai-restoran-and-makanan-halal-di-hong-kong.html
Ramai yg kata makanan bes adalah makan dim sum di Wan Chai.
Tp aku tak pegi.
Sbb aku mmg tak suka dumpling ke dim sum ke menda2 tu. Mmg bukan selera aku.
Lagipun tak sempat dah. Mmg tak bleh nak slot (tp kalo sker, aku rasa org akan slot gak kut)

Tp dari list atas tu, aku p yg Pakistan Mass tu.
Sbb dah mmg satu bangunan je ngan penginapan sempit aku tu. Aku kat tgkt 16, restoran ni tgkt 4.
Jadi makan la situ mlm last.

Aku makan cheese nan, my dear amik plain nan. Tp derang tak mcm sini. Kuah kena order lain. Maka, kiterang amik mutton curry. Sedap wey kari dia. Terasa rasa lagi. Hihi. Pekat likat.
Lps tu minum Ice Lemon Tea. Utk seme ni HKD119.

Masa kat Disneyland pun kiterang makan kat Tahatian Terrace tu. Halal juga. Selain dari tu beli air mineral kat 7E. Satu botol air mineral kecik tu HKD5.80. Bleh beli pakai Octopus Card.

Kira makan kat sana tak salu lah. Macam 1st day tu utk lunch da skip sbb da brunch atas flight dgn nasik lemaknya, rotinya, aiskrim nye. Hihi. Turun tu masih kenyang. So, trus kuar. Bawak la biskut or coklat yg bleh di makan time nak tggu tren ke apa. Mlm tu makan maggi.
Pagi lak bekpas Nesvita ngan roti. Aku ada bawak serunding juga. Malam tu baru makan bubur nasik segera. Esok paginya bekpas roti lagi. Mlm tu megi lah lagi. Dan malam akhir tu baru makan roti nan tu.
Tp kena bawak byk makanan yg bekalkan tenaga cam roti coklat/ coklat / biskut.

McD mmg banyak. Kalo tak ragu2, bleh je selamba. Tp aku da tau apa menu derang served n mmg aku takkan beli la walo fries. Carik gak KFC, susah lak nak jumpa. Napak signboard je. Kut KFC bleh consider la kut fries (bkn ayam la) sbb KFC tak served meat kan. Tp tak terjumpa.

Then masa kat airport nak balik kiterang makan kat Popeye. Ini adalah Halal. Ada tanda halal pun kan.

Ops. Sebelum balik, jgn lupa redeem balik deposit Octopus Card. Aku redeem kat station Tsing Yi. Then nak gi airport beli tiket tren manual je lah. Tp kalo nak beli tiket manual ni, jgn beli kat mesin. Pegi kat kaunter sbb kalo beli tiket single journey utk 2 org akan dpt diskaun. Aku pun tatau pasal  ni, memula nak beli kat mesin je, tp tgh duk carik2 duit tu, ada sorang uncle tunjuk kaunter, maka kiterang pun beli je la kat kaunter. Suppose utk ke airport (2 org) dari Tsing Yi adalah HKD120. Tp kalo beli tiket group of 2 ni, dpt HKD90. Save HKD30 kan. (dan otomatik aku tingat pasal duit yg aku bagi kat Pakistan bodo tu, rupanya aku dpt rezeki tu balik. Malah berlebih lagi 10dolar)


And sedikit tips yg bleh di share bersama :
**Salu org kata apa beza Ocean Park n Disneyland. Bagi aku dedua tpt tu ada keistimewaannya tersendiri. Kalo sker adventure rides mcm ROLLERCOASTER, SPACE SHOT tu ke pegi la Ocean Park. Sbb situ mmg agak adventure. Aku tak smpat naik, lagi pun maleh ah da kertu2 ni kan. Disneyland ni biasa la. Our childhood dream kan. Idak la adventure sgt. Jadi, nak merasa, pegi je dedua. Toksah pikir panjang. Hihi.

**Kalo bleh elakkan pegi park2 tu ari Sabtu esp Disneyland. Org ramai dan kena beratur panjang utk naik rides2, masuk tpt2 bes, amik gambar ngan character seme tu. Penat. Dan juga elakkan time public holiday kat China gak. Sbb nati org cina Mainland pun akan turun HK.

**Mcm aku ckp masa awal2 tu - toilet sini takde air. Eka duk pesan suh bawak mineral water bebanyak. Tp aku malas berat2. Bawak pun 2 je-botol kecik. Utk minum. Aku bawak wet tissue. Sebeban aku beli kat Watson. Tp pakai tak abis satu pek pun. Kat sana aku malas nak minum sgt sbb takut nak ke toilet je kan. Udah la time tu 'makcik' aku pun ikut. Lagi satu hal kan. Aku masuk toilet kat Disneyland ngan airport je. Masa kat toilet airport ke Disneyland ke tah, dia siap ada kertas utk cuci2 tpt duduk toilet tu. Aku tak pasan. Time da kuar baru pasan. Ceh. Susah payah aku lap ngan wet tissue. Haha.

**Travel as backpackers kat HK ni mmg tak susah. Public transport dia very efficient. Lagipun mudah kan, takde terikat ngan timing seme. Tp derang kat sana jalan laju2. Kalo kita melenggang kangkung mak limah mmg kena tolak la. So, kalo naik eskalator lps kuar tren tu, rasa kita lambat amik belah kanan, derang akan jalan belah kiri. (terbalik ngan KL, kalo kita, bagi laluan kat belah kanan kan - eh. ke aku terbalik nih?). Bila kita dah byk naik public transportation maka kita akan banyak berjalan. Itu pasti, maka kena la pakai kasut yg sesuai. Seboleh2nya mmg kasut lah. Kalo pakai heels mmg tak memasal. Huhu.

**Kalo tak pakai travel agent, bajet tu murah sket la. Utk aku pegi ni termasuk soping, penginapan, tiket masuk park2 yg aku pegi tu, tambang public transport (MTR n bas) n tambang kapal terbang (mas) dalam 5k lah (RM) utk 2 org.

**Sbb tiket kapal terbang n hotel dah bayar online, maka dari Malaysia aku tukar duit dlm HKD7,000.00 - ni kira hanya utk MTR, masuk The Peak, Disneyland, Ocean Park, makan, beli souvenir sket and beli barang sendiri. Cukup utk 2 org. Tu pun ada lebih gak bawak balik. Jadi, kalo nak gi jalan2, taknak "shopping heaven" sgt, aku rasa bawak dlm 5,000HKD pun cukup da utk 2 org (tak termasuk tmbg katebang n penginapan).
**Pasal luggage tak risau pasal sbb bleh hangkut smpai 40kg (setiap org 20kg).Utk 2 beg yg kiterang dah sendat kan tu, baru 20.5kg.

Jadi, itu saja lah dari saya tentang Cuti Cuti Cinta Hongkong.
Terima kasih bebanyak kerana sudi baca, sudi berkongsi komen, sudi meng like gmbr2 kat FB gak.
Nak kata expert nau tidak lah kan, tp kalo ada nak tnya2 ke, bleh la jawab mana yg mampu. Saya gi dulu pun mmg riki2 dari internet la seme nya.

Lps ni kena pikir nak kemana lak thn dpn. Hihi.
Hajat di hati mau ke Phuket atau USS - Singapore.
Tp tak tentu lagi sbb da ada plan ngan mak n adik beradik utk ke satu tpt ni. Mmg kami (aku, mak, akak, abang) da penah pegi. Tp Insyallah, mahu pergi lagi. Kalo jadi, mmg kena slash dah tpt2 lain.
Harap dapat la rezeki ke tpt tu. Utk aku berdoa agar dimurahkan rezeki aku utk menimang zuriat sendiri. Insyaallah. Dan next year lps masuk umah baru adalah time utk TTC secara lebih gigih. Eh..?? Hik hik.

Terima kasih atas komen anda :)

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign