Pages

24 August 2011

Nilai Sekeping Kad Hari Raya

Kad raya adalah medium penghubung ukhuwah yang menjadi pilihan utama sedikit masa lalu. Dimana mana kedai buku, di mana mana supermarket, pasti ada ruang yg dikhaskan untuk meletakkan kad hari raya.
Bermacam bentuk, bermacam saiz dan bermacam rupa.
Ada yg macam biasa. Hanya tertulis selamat hari raya




Imej : Google.com
Ada yg dikhaskan untuk sang kekasih, khas utk yg tersayang, khas utk suami,isteri dan sebagainya.
Ada pula yg bernyanyi nyanyi irama lagu raya. Yg paling glamer adalah muzik berirama 'selamat hari raya, hari untuk kita bersuka ria'.
Pulak di value added dgn lampu lip lap lip lap mengikut irama lagu tersebut.
Igt lagi lebih 10 thn yg lalu. Ketika aku masih di part 1, UiTM. Berdua dgn BFF ku, masa tu kiterang je yg poyo, yg ada bf duk jauh (kononnya). Maka, beli lah kad raya berlagu,berlampu ni utk bf tersayang. Lps tu jakun jakun buka katup kad tu time org da ttp lampu. Lps tu gelak2. Bengong oh. Haha. Mcm baru je, tp lebih 10 thn rupanya berlalu. Masih mentah lagi time tu. Umo pun blum 20.

Kemudian, teknologi makin berkembang, kehadiran SMS jadi pengganti kad. Tiada lagi sebok2 berlawan siapa dapat kad raya paling banyak. Yg banyak adalah SMS menjelang malam hari raya. Mcm2 SMS, smpai sendat talipon tu. Hinggakan network provider bagi msg yg mengatakan mereka tak dpt nak hantar report samada msg kita delivered atau tak. Yg nyata majoriti SMS tu adalah di 'send to many' secara pukal dan mungkin tanpa mengetahui pun pada sapa di hantar. Aku mmg jarang la antar SMS raya ni, kalo aku antar pun, aku akan mulakan dgn nama org yg aku nak send tu. At least, aku nak derang tau, aku mmg antar utk yg tertera namanya itu.

Seterusnya, mula dari tahun 2007, kehadiran FB makin menguasai medium perhubungan manusia. Aku agak lewat ber'main' dgn FB ni. Aku start ber FB hanya dalam awal tahun 2008 (igt sbb aku mula up gmbr adalah gmbr bertunang dlm tu - aku tunang April 2008). Dan dari menghantar SMS ber rega 10sen atau 1sen, org makin sng antar kad raya virtual melalui FB. Abis la kena tag segala. Maka penuh la 'picture of you'. Aduhh... tp ini mungkin ikhlas sket kut, sbb org yg tag tu mcm ingat la pada kita utk di tag atau di hantar kad virtual ni.

Tp sebenarnya walau pun ber SMS, walo pun di tag di FB, yg lebih menyerlahkan hubungan ukhwah ini tetap melalui kad raya (di baca : kad raya personal, bukan kad raya korporat yg dpt dari client wat so eva tu). Cuba lah. Pada masa ni mmg bukan sng nak menghantar sekeping kad raya.Antara prosedurnya.

1. Pergi ke pejabat pos (pergi ke post office, pada masa ini, di KL terutamanya, mmg bukan perkara enteng. Nak carik paking mmg la payah).
2. Amik no utk beli setem (stgh pejabat pos tak perlu amik no utk beli setem, tp majoriti mmg kena amik no)
3. Tggu giliran. Terkadang cpt. Terkadang smpai 15-20minit.
4. Beli setem. Dpt kerani pos yg lemah gemalai, nak beli setem 2,3 keping pun amik masa ber minit minit. Sila sabar.
5. Tampal setem. Harga terkini setem utk kad raya adalah 50sen.
6. Pos kan.

Mungkin prosedur ini lah yg membuatkan org leceh dan lebih mudah sekiranya kita 'tag' je kawan2 kita.

Tapi.... semuanya akan terbalas bila si penerima gembira dgn kehadiran kad raya yg di pos kan. Terharu bila sekeping kad kita dihargai. Persahabatan makin memekar.

Kegembiraan dikongsi bersama di sini dan juga di sini. Sememangnya aku happy bila org lain happy.

Maaf, tahun ni hanya 7 org saja (5 kad sahaja, 1 lagi kad beserta hadiah utk kemenangan GA yg belum dituntut dan satu lagi kad beserta saguhati bagi Edisi Menghargai Follower) yg dpt diberikan kad sbb nak warming up semula. Lama da tak pos kad raya (dibaca : kad raya personal. Kad raya opis melambak je da antar pada client n dpt pun byk jugak). Mungkin thn dpn akan dibuat lagi.

Dan kini ikatan ukhwah dan persahabatan terus bersemi,
dan itu lah nilai nya sekeping kad hari raya.

Terima kasih atas komen anda :)

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign