Pages

6 August 2011

~Kuih Lapis Simple~


EL ari Khamis retu mcm tingin nak makan kuih lapis. Dulu masa kekecik kan sker makan kuih tu bkk sekeping, sekeping. Hihi. Suh my dear beli kat PaRam.
Tp dek krna EL, aku punya byk masa. Maka, google resepi kuih lapis. Jumpa yg simple tp napak vavavom. Bahan pun ada, trus buat. Hihi.

Resepi asal
http://www.myresipi.com/top/detail/682

Mmg simple. Tp aku da godek2 kan sket.
Maafkan saya ye tuan punya resepi.

Bahan-bahan :
  • 2 cawan tepung gandum
  •  3 cawan santan cair *aku pakai santai kotak yg 200ml tu. Yg akan dpt 1 cawan santan pekat, so cairkan dgn 2 cawan air.
  •  1 cawan gula - boleh kurangkan jika anda tak sker manis.
  •  Daun pandan.
  • Secubit garam
Cara-cara :
  • Santan (yg dah cair tu) dan gula dimasak dulu. Masuk daun pandan yg dah disimpul. Ni saja nak bagi aroma daun pandan, if takde or taknak letak pun takpe.
  •  Masukkan juga secubit garam - sekadar utk rasa lemak. Jgn  byk, nati jadi gulai lemak lak kang.
  • Dah masak, biarkan sejuk barang sejam dua.
  •  Kemudian gaulkan tepung dengan air gula beserta santan tadi.
  •  (sementara tu leh didihkan air dlm pengukus)
  •  Kacau hingga takde tepung berbijik-bijik.
  •  Tapiskan kepada dua bahagian (if nak buat 2 kaler, if nak buat 4, kaler bahagi kpd 4 la)
  •  Masukkan pewarna ke dalam adunan yg telah di bahagi2 kan tu.
  •  Masukkan satu layer ke dalam loyang/bekas - biar dalam 5 minit camtu.
  •  Mesti tunggu layer tu agak2 keras baru leh masuk layer kedua.
  •  Ulang smpai nak berapa layer pun.
  •  Sampai layer terakhir biarkan atas api lama sket.
  •  Da masak, tutup api biarkan sejuk seketika.
  •  Masuk peti ais.
  •  Nak makan baru kuarkan dan potong.
*kalo masuk dlm pengukus, tutup pengukus akan mengeluarkan air haba tu dan akan menitik pada kuih, so pepandai la balut dgn kain ke penutup atau pun selalu bukak and tekap dgn tisu.

Mudah je. Bleh dicuba untuk berbuka puasa. Tp kalo cam aku yg smpai umah kul 6, mmg tak smpt la. Wiken bleh la hadap. Huhu.

Aku tak buh dlm loyang biasa. Sbb aku loyang yg besau. Kompem tak abis punya besau2 ni. So, aku  buh dalam  loyang puding tu. Hihi. Udah susah nak potong camni gaya.

Ada lebih lagi sket adunan tu aku buh dlm bekas plastik kecik.

Mlm tu call mak, tnya patut pakai tepung apa. Mak kata tepung beras ngan tepung ubi. Ha..aku ada jumpa resepi guna tepung beras n ubi tu. Tp seme tepung tu takde kat umah aku. Yg ada tepung gandum. Pun bleh je.
My dear tak berapa sker la plak kuih ni, so lenkali tak yah  buat dah. Huhu.

Terima kasih atas komen anda :)

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign