Pages

10 May 2011

~Pasal Nak Suruh Berhutang~

Macam2 hal org call kita ni kan. Pepagi tadi kat opis.

Pemanggil : Assalamualaikum Ida.
Aku : Waalaikumsalam.
Pemanggil : Kenal tak sapa ni?
Aku : (da tak kenal mmg aku jawab tak la kan. Lagipun tipon guna line opis. Mesti formal kan. Tak kuasa la hai aku nak main teka2). Sapa  ni?
Pemanggil : Saya la. Bla..bla bla bla.

Hek ele. Ko tipon aku pat thn skali kot da kecoh tnya kenal ke tak. Haih. Kuwasa tau nak layan. Patut  nyer if ko nak mesra2 ngan aku, ko leh wat gini.
Pemanggil : Hai Ida, ni xxxx, igt lagi tak?

Rungsing tol. But then luckily i'm not handling procurement matter. Kalo itu lagi le aku rungsing. Jap2 call tanya projek, takde projek baru ke. 

Oke. Stop. Ini  bkn citer pasal organisasi, ini pasal pemanggil talipon.

Seterusnya ptg. Kul 6 time tu. Aku sesiap nak balik dah. Call kat hp. Biasa, aku no aku tak kenal dan tak kuar nama mmg aku tak jawab. Ada aku tulis dulu da entry pasal ni. Tp tah cemna aku ter jawab lak call dari no yg depannya 014 tekan tekan tak dapat tu.
Pemanggil : Ini Cik Ida bla..bla.. bla.. yer
Aku : (sapa lak ni tau nama penuh aku. Wisau pun yer. Tau la skang ni kan memacam). Ye, saya.

Pemanggil : Saya (sapa tah nama nya) dari MBSB.
 Aku : (Ha.. ni sure dpt no aku tah dari mana then nak ckp pasal personal loan. Yeah. Tau je kan MBSB. Takkan dia nak suh aku beli umah walo suppose itu la dia nyer core biz dia).
Jadi aku pun biar la dia bla  bla bla bla pasal apa dia call aku. And correct. Mmg dia nak suh aku buat loan. Personal loan.

Pemanggil : Sekarang kami ada buat promosi utk pegawai2 kerajaan (amboi..ko siap tau keja aku kan). Boleh buat loan 80% dari jumlah gaji (maksud dia, kalo bank lain, kita buleh dpt loan if kita ada loan lain dlm 60% jumlah gaji. Tp ni 80% still leh pinjam lagi). 
Tkpe. Aku dgr je. Smpai la dia kata 'sebelum tu saya nak tnya puan (kejap cik kejap puan dia panggil aku) sesuatu'. Aku potong.
Aku : Sebelum awak tnya, meh saya tanya dulu. Mana awak dpt no telefon PERIBADI saya ni?
Mmg aku tinggikan nada tang peribadi tu. Geram plak haku aih. Tp tau dia jawab apa.

Pemanggil : Saya dpt dari rekod peminjam lain yg letak nama puan as referral. 
(eh. ko ni nak tipu aku ke hapa. Igt mintak keja ke ada referral. Haih!)
Lepas tu dia bebel entah hapa2. Nak kirakan gaji aku la hapa la. Ek eh.
Aku : Tau tak, sepatutnya sblm awak ckp menda2 ni awak kena tnya saya berminat ke tidak nak buat loan ni kan.

Pemanggil : (mcm da ter kelu) Iyer puan, saya terangkan je kalau2 puan berminat.
Aku : Tak berminat. Saya ni keja kerani. Baru masuk keja. Gaji pun RM800 je. Duit simpanan saya pun tinggal 10% je dari gaji tu. RM80 pun je sebulan awak tau. Lelain tu saya da bayar PTPTN, duit rumah, duit keta, duit kad kredit, bagi mak saya, haih..takde da simpanan.
(aku da siap jawapan, if dia kata takkan kerani pun ada bayar duit PTPTN. Tp mujur dia tak tanya. Tp kalo dia tau keja aku, harus dia tau jawatan aku tu. Konghajo kan ko).

Pemanggil : Takpe, saya boleh jumpa puan, kirakan gaji puan.
AKu : (Wah. Lemak dah budak ni. Mmg suara budak muda. Sian budak ni. Agaknya dia tgk iklan keja tele-marketing, maka dia pun apply, sekali kena keja mcm ni. Kena maki hamun sesajo. Eh. Ko keja dgn akak je la dik. Lagi bes. Keja cam ni gak, call org. Tp bkn nak bagi hutang. Mintak hutang. Ko mau?. Asik nak kira gaji aku je apasal? )
Tkpe la dik..tak minat. Buat apa saya duit byk2 ni. Saya ni takde apa dah keperluan. Cukup2 la apa yg ada.

Pemanggil : (tetap jugak la dia bebel bebel entah hapa ke menda. smpai satu thp dia da bosan ngan aku agaknya) ok, tkpe, kalo puan tak minat puan ada tak kawan ke sapa ke yg da kena blacklist tak boleh pinjam loan.
Aku : (so sad. Desperate sgt la budak ni aku rasa. Agaknya reni mmg tebaran jala dia tak mengena seko ikan pun, da takut bos dia marah sok. Tp apa nak buat, takkan aku giler nak bagi no tipon org. Cemna aku tak suka, camtu gak la aku tak suka org lain kena) 
Takde. Takde. Kawan2 saya skang suma simpan duit nak buat banglo, nak gi Mekah.

Pemanggil : Eh. Kita buleh buat loan utk bagi org pegi Mekah (eh. budak ni mmg nak kena makan kaki  ni)
Aku : Org pegi Mekah adalah org yg berkemampuan, simpan duit dlm Tabung Haji. Kalo tak berkemampuan, tak perlu lah bergolok gadai plak. Lagipun bkn sng nak pegi skang ni. Kut da cukup simpanan pun bertahun baru dpt tau. Saya ni ha, da cukup pun kena tunggu 14 tahun lagi (yepp..aku nipu je tu, mana aku daftar lagi nak gi Mekah. Geram aku!)

Pemanggil : Oke, tkpe, puan simpan no saya. Kalo nak buat loan ke puan call saya yer.
Aku : Ok.

Bengong! Aku malas nak pikir mana dpt no aku. No kita ni mmg easily je org jual. Lepas ni mmg aku tak jawab dah no aku tak kenal. Pegi mams la.
Apa nak mem bankrap kan org ke hapa derang ni. Giler! kalo kita da buat loan lain, dia leh bagi lagi walo da 80% gaji kita. Abis org nak bayar kat ko pakai apa. Daun? ke bulu? Tak kira lah bulu ayam ke bulu gajah ke. Dia mmg target govt servant sbb time2 ekonomi tak kukuh ni keja apa je yg dikirakan kukuh?

Aku tak kata aku byk duit sgt smpai belagak taknak buat loan. Tp aku takde la menyengkek smpai jalan pun merangkak sbb takde duit. Selagi terdaya, dan takde apa yg mendesak, aku rasa tak perlu kot personal loan ni. Tk perlu la kot ko nak tolong kira gaji aku. Aku ni cukup makan, pakai dan travel  (haha. ada gak) cukup dah tu. Takde aku nak ber hbag LV ke Coach ke. Kata org ukur baju badan sendiri la kan. Ada lebih kita beli sbb itu la antara sbb kita keja kan. Nak menyimpan seme pun kesian kat diri. Jadi, boleh byr segala hutang (PTPTN, rumah, keta), bagi mak sket, utk makan, utk bersosial, dan simpan oke dah tu. 

Tp aku rasa aku nak call dia lah. Aku nak pinjam RM1,500. Nak beli Samsung Galaxy Tab.

9 juta komen

hahaha... ada hati gak tu... nak pinjam 1500... chait...

sama la... aku pun nyampah gak ngan call2 dari org bank ni... ntah hape-hape... terlebih cakap lagi... buat panas telinga je...

klu dah wat loan beli samsung galaxy tu yan nak tumpang beli Led Tv sekali yerk.. kite bagi dua.. haha

Pandai die target orang kerajaan kan wak..

yang.. memang mcm tu teknik buat marketing. Dun even ask tanya berminat ke tak di awal2 perbualan kerana nnt mereka xdapat cerita pasal produk mereka.. bersungguh budak tu.. hehehhe tp xberjaya.

kalo MBSB tu memang senang nak buat loan.. tp bunge die mak datok..

biase le tu..naz kene lak ngan org insuran.naz tau la naz punya insuran keta kene renew bulan depan..sibuk remind bnyak kali..pastu promote insuran lain..dia tak tnya pun kt berminat ke tak..ni cerita berjela2..pastu mta no akaun..nak buat polisi..bila plak naz kate nak apply.ish..ish...dorang ni memang..

saya selalu kena dengan insuran...personal loan ni tak de lagi..hope tak lah...


New Entry: Two more day, time to fly

kalu kat sekolah bercambah kekda.tak larat nak layan.masalahnya GB bagi kebenaran masuk dlm kws skolah.spatutnya jgn bg masuk...mcm nak galakkan org bt loan je.eka nyampah la...slalu kalu derang dtg eka wat2 sibuk je

masa mula2 dulu...pndai derang wat trick,intro sket punya la.puji kita ni comel la.hapa la.padahal...ada motif tersendiri,nyamph......

Maria :
Hahaha. Ye lah. kut dpt nak wat loan RM1500. buleh gak beli Gtab. Miahahah.

Yan :
Owh. Yan pun nk tumpang ek. Oke. Reen amik 3k la camtu. Tehehehe.

Daleela :
Tu la pasalnya. hampagas sungguh target org gomen lak.

Mmg tak berjaya la..kuawasa mak noksss

eda_ej :
Ye ker? tp dia ada la promo2 pasal interest tu. tah, tk baper dgr.

Nazz :
Tu la pasal. Mmg cam tu gak kot derang ni di train. hampagas tau.

Zahidah :
Akak lak jarang ngan insurans. personal loan ni pun baru kali ni la. very annoying.

EKa :
Errk... cena GB bagi masuk kan? Hurm..buat tak reti je Eka. Derang ni kalo dilayan lagi menjadi, tak layan pun menjadi gak.

Terima kasih atas komen anda :)

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign