Pages

24 May 2011

~Pasal Jambu Bol~

Ari minggu retu. Tgh duk makan mempelam (mangga laaa). Tetiba terlintas di pikiran.
Jambu bol.
Imej - google

Berapa lama dah aku tak makan jambu ni.
Seingat aku last  masa sekolah kot.
Ha. Kat umah aku dulu ada 2 pokok jambu ni.
Smpai musim mmg lebat buahnya.
Time berbunga lak merah je tanah sbb bunga dia kaler merah dan panjang2 cam jarum.
Imej - google

Dan tingat jugak makan jambu ni ngan kengkawan.
Ada yg kat umah punya tp nak gak ikut kengkawan pi kait kat umah org lain. Haha.

Warna dia merah kalo da masak.
Google

Dulu masa kekecik mak salu potong2 kan.
Lps tu mak buat cicah dia. Taruk kicap gula n sedikit cili padi.
(eh. rupanya aku ni dari kecik kuat pedas eh. hihi)
Ya Allah hai..terliur lak rasa.
Skang mmg susah dah rasanya nak carik.

Aku igt dulu nama bol ni sekadar panggilan tpt aku  je. Rupanya mmg diterima umum ya. Incik Wiki pun ada menerangkan pasal jambu bol ni. Hihi. Leh baca - jambu bol.

Dan bila tingat jambu bol ni otomatik tingat kat jambu susu gak. Ha..ini lagi susah nak carik nih. Dulu aku makan pun bukan dari pokok kat umah aku. Ni tatau mana tah aku amik. Tp mmg penah makan la. 
Google
Aku risau satu je. Kut aku ter mengidam makan dedua jenis jambu ni mmg pitam laki aku nak carik. Moga2 tak igt la aku pasal jambu ni kalo aku mengandung sok. Huhu.

14 juta komen

perghhh... yg jmbu susu tu seingt sy.. pernah rasa sikittttt je.. time kecik2 dulu... masa tu baligh pon tak lg...

pokok ni dah pupus ke ha?? xde ke usaha mardi nk naikkan balik jambu nih... retro tu... kang masuk dalam buku sejrah je lak kang.. sayangggg

terliur..lama dh xmakan jambu nih...

kat kampung lynn ada...tp kalau berbuah jer jambu tu memang berebut la masing2...sebab pokoknya sebatang jer...

kesian kat pokok jambu2 ni kan... dah makin pupus... susah nak jumpa...

kampung ain panggil ni jambu tet*k.. hehehhe

sedap ni..letak asam boi tgh2 hisap perhh meleleh air liur..sekarang ni memng susah nak dpt buah dia..

CBL :

Tatau la plak. Ada kut Mardi usahakan. Tp nak nunggu berbuah entah bila thn plak kalo baru nak tanam skang kan.

Riso tul kalo tetiba mengidam. Aiyarkkk

AZI :

Mujur bkn ibu mengandung dah..kut tak rasa bersalah. huhu

SU SU :

Alamak...Su pun terliur gak ker?? huhuhu

LYNN :

Ada lagi kg Lynn ek?? kat tpt akak da takde dah. Mana nak carik agaknya. huhu

MARIA :

Tu la pasal. tetiba aku tingat plak. Pokok dia pun cam simple je. Ada dahan2 lurus je. Batang pun tegak je. Adehh... windu plak kat pokok nih. huhu

AIN :

Tu yg jambu susu tu kan. huhu.

ADNA :

Err... u buat ai terliur lah.. huhu

Terima kasih atas komen anda :)

Google+ Followers

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign