Pages

12 April 2011

~Pasal Bulan Itu~

1. Makna Haid

Menurut bahasa, haid berarti sesuatu yang mengalir. Dan menurut istilah syara' ialah darah yang terjadi pada wanita secara alami, bukan karena suatu sebab, dan pada waktu tertentu. Jadi haid adalah darah normal, bukan disebabkan oleh suatu penyakit, luka, keguguran atau kelahiran. Oleh karena ia darah normal, maka darah tersebut berbeda sesuai kondisi, lingkungan dan iklimnya, sehingga terjadi perbedaan yang nyata pada setiap wanita.
Dipetik dari : Muslim Diary
Huhu. Sori la olss... tetiba aku citer pasal haid la pulak. Patut aku post kat 'sanun'.
Tp sian di sini yg mcm da takde entry menarik.
Jadi akur je la ye mengkeme mengkeme, aku nak tempek entry ini yer.
Seterusnya

Keempat: Darah haid yang tidak mengalir.

Jika darah haid tidak mengalir, seperti menjadi kering atau hanya lembab, maka hukumnya terbahagi kepada dua kes:

   1. Jika ia berlaku ketika sedang haid atau atau bersambungan di akhir masa haid, sebelum suci, maka ia dikategorikan sebagai haid (dan diwajibkan ke atasnya hukum-hukum yang bersamaan dengan darah haid biasa).
   2. Jika ia berlaku selepas haid, yakni dalam masa suci, maka ia tidak dikategorikan sebagai haid.

Hukum bagi kedua-dua kes ini adalah sebagaimana kes cecair kekuningan atau kekeruhan yang telah dibahas di atas.

Utk artikel penuh terus ke sini

Sbb aku ada kemusyikalan berkaitan ini saja, maka aku tempek saja yg ini. 

Fuhhh... memacam kan.... dari tak penah nak amik tau, skang da jadi tau. Alhamdulillah, suma ni ada hikmahnya. Insyaallah.

1 juta komen:

bagus info ni kak. terbuka biji mata.

Terima kasih atas komen anda :)

Google+ Followers

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign