Pages

28 April 2011

~Pasal RU bkn RO, Faham?~

Aduiyai...
Ni mesti sesetengah org bila baca entry aku ni akan kata aku ni cerewet mak wet.
Mesti pada sesetengah org menda ni takde masalah pun.
Tp pada sesetengah org plak, menda itu ada seriyes dan perlu diambil berat.
Dan aku lah golongan itu.

Last week ada baca kat blog Filla, mama Kasih (s). (er... ai SR je blog beliau. Ngeeee)
Dia pun ada utarakan pasal menda ni.

Takpe la bagi korang yg rasa menda ni adalah masalah celah gigi.
Tp tidak bagi aku sbb bagi aku menda ni buleh menyebabkan kita tak dibenarkan naik flight. Yg disangka mati sebenarnya hidup dan boleh terlepas dari tali gantung atau hukuman penjara.

Hah. Bukan la kata sbb aku jaga legal aku nak caj bagus atau perasan gud2 plak kan.
Menda camtu small matter kan. Typing error je kan.
Tu pun nak ko nak kecoh kan.

Oke. Oke. Apa je yg aku kecoh ni ekceli?

Ni hah.
Tu tanda anak panah tu.
Aku marah sbb nama aku disalah eja.
Aku bkn RO okeh. Nama aku RU.
Berapa kali aku gitau dah. Tp kesalahan sama buat gak.
Mungkin org lain takde masalah.
Tp aku mmg tak suka. Titik.
Sbb mengkalo ko eja nama aku camni utk booking tiket flight dan nama aku diprint camtu, ada kebarangkalian aku ditahan tak buleh naik flight sbb nama aku lain dari IC.
Dan sekiranya aku naik flight tetiba kapal terbang tu terhempas pula, jadi org akan amik nama dari senarai penumpang which nama aku takde dalam senarai. Boleh?
Dan sekiranya kalo tetiba aku buat salah, nama aku di eja mcm tu, aku buleh katakan yg itu bukan nama aku.  Ce tgk nama IC aku.

Letih2 mak pak aku letak nama tu, ekau pepandai tukar plak.
Kalo dulu dia nak letak RO, dah lama dia buh RO.
Seriyes tak sker.
Tolong berhati hati yer, kalo tulis nama aku tu.

So, pada sapa yg mencebik pada statement aku yg mcm cerewet mak wet ni, takpe lah.
Tp aku mmg kisah.
Sbb aku pun amat berhati-hati eja nama org. Kalo tak tau aku carik smpai dpt nama betul org tu. Jgn kompiden sgt buleh?

Aku dulu dpt bos yg amat prihatin kes eja ejaan ni.
Dan skang dia da pindah cawangan lain.
Skali kiterang antar surat utk dia. Bukan aku sign tp dia tau la dari unit aku.
Boleh dia call aku sbb clerk aku tulis PERBADANAN jadi PERBANDANAN.
Katanya 'kena check elok2 ni, nati kalo surat utk org luar, kan menunjukkan imej tak baik utk organisasi'
So, pikirkan lah sendiri kesan dan akibat dia kalo salah2 eja ni.
Apatah lagi nama org.

Again ari ni aku dpt lagi memo dgn nama itu jugak.
Mmg bukan typing error namanya tu. 

Dan bukan aku je ada masalah ni. Laki aku pun. Namanya Ruslan dieja sbg Roslan.

Jadi nati aku rasa aku nak letak anak nama Rukiah lah. Bukan ROkiah yeww...

7 juta komen

ekekeke...cute pulak nama rukiah tuu...;P

emm... aku pun tak suke gak org salah eja nama aku... hatta nama bapak aku sekali pun aku tak suke kalau salah eja... tau la tak sengaja... tapi sebelum taip/print nama org kena la double check - WAJIB... nak nye klu nama2 yg ada gelaran... nak kena murka... ;p

lebih kurang same je masalah kite.. my name is NOR but org suke tulis NUR or NOOR or sambungkan semua name jadi NORHIDAWATI yg sebenarnye ade jarak antara Nor ngan Hidawati tu.. penat ngabo..

hmm aku kalo kat mesia, orang suka salah eja nama bapak aku walhal mudah je, mohamad! tapi doh pepandai tambah dabel M, or tukar mohamed!

kat sini lak, lagi best! bebudak Indonesia kasi aku nama susi, SUSILAWATI! hampeh!

Shah :
buleh la kut buh nama tu kan. hahaha

Maria :
Kan..tak suka kan.
Tp yg menulis ni tak double check sbb dia anggap nama aku dlm IC camtu. Kompiden giler lah dia buat memo eja nama aku camtu.
Tk prihatin tul.

Eda :
Kan..kalo kita tak ngabo takpe la jugak kan.
Ni org dah ngabo pun nak silap lagi.

Sue :
Susi lawati. Oke la tu yunk. teheheheh

huhuhu..
terasa you~
sebab Nita pun antara orang yang careless dalam tulis2 nama orang. Sbb Nita tak kisah kalau nama Nita disalah eja..hehe. Kena tukar pikiran nih! kang tak dapat naik flight. Wlaupun tak pernah naik..huuu :)

Anita :
Err.. jgn camtu. Bahaya kalo org salah tulis nama kita. memacam bleh terjadi walo kita rasa cam remeh je.
Pulak nama Nita cam limited dan unik je kan. So, jgn biarkan org tulis salah nama tu. Hihiks.
Tkpe, skang oke sbb masih belajar, da keja sok jgn buat cemtu yea :)

Terima kasih atas komen anda :)

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign