Pages

3 August 2012

Aptitude Test dan Tips Temuduga


Definition of 'Aptitude Test'
An exam used to determine an individual's propensity to succeed in a given activity. Aptitude tests assume that individuals have inherent strengths and weaknesses, and are naturally inclined toward success or failure in certain areas based on their inherent characteristics. An aptitude test does not test knowledge; it is not a test that one can study for.
Kredit : Here

Tips elakkan perasaan gemuruh ketika temuduga.


Tips 1: Ketika menunggu giliran, jangan terlalu mengandaikan soalan penemuduga.
Calon temuduga mudah menjadi gemuruh sekiranya terlalu memikirkan berkenaan soalan yang akan ditanyakan  penemuduga. Oleh itu, jangan fikirkannya! Tenangkan fikiran dan elakkan diri dari mengandaikan perkara yang negatif.

Tips 2:  Anggap Temuduga Sebagai Sebuah Proses Perbualan
Calon yang dipanggil temuduga biasanya telah mencapai kelayakan yang dikehendaki oleh organisasi, dan temuduga digunakan sebagai medium untuk organisasi mengenalpasti calon dengan lebih dekat selain dari maklumat yang diperoleh dari dokumen permohonan kerja sahaja. Jadi anggaplah temuduga sebagai sebuah proses perbualan yang memerlukan jawapan ringkas dan padat. Penemuduga juga merupakan manusia biasa yang mahukan perbualan yang segar dan semulajadi, jadi anda hanya perlu buat bersahaja dan tidak perlu terlalu gemuruh!

Tips 3:  Berfikiran optimistik
Befikiran optimistik boleh mengurangkan rasa gemuruh. Tanya pada diri anda sendiri, adakah anda pernah melalui situasi yang lebih sukar dari sekarang? sudah tentunya ya, bukan? Jadi cuba jadi lebih optimistik, dan berlatihlah untuk jadi lebih bersahaja..

Kredit : 

Dan aku nak tambah sket.
*Sebelum temuduga, boleh la buat solat hajat, mohon pada Allah agar dipermudahkan segalanya.
*Sebelum melangkah kaki nak ke tempat temuduga, semasa keluar rumah tu, berniat lah dalam hati tujuan kita untuk nak pergi temuduga tu.
*Sebelum masuk ke bilik temuduga, bertenang dan jangan nervous.
*Bacalah doa penenang dan penerang hati.
*Akhir sekali, tawakal. Sekiranya tertulis itu rezeki kita, Insyaallah.... dengan izinNya.


Good luck untuk semua calon temuduga :)



Terima kasih atas komen anda :)

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign