Pages

25 August 2012

KSU Reno : Progress [Part 5]

Err...sudah part 5. Oke, kali ni kita sekali kan progress before and after cuti raya.
Before cuti raya, apek tu sudah siap cat keseluruhan ruang. Malas nak citer balik. Citer pasal cat bagai tu dah buat entry pun.
Mmg btul, suppose dalam pakej kontraktor yg dia buat, after dia HACK, dia akan touch up kan semula dan cat macam cat asal. Tp kau tau lah kan. Memacam lah dia kata. Nati cat tak sama kaler lah apa lah. Jadi, kita top up lah.
Seterusnya sebelum cuti raya tu dia kata akan pasang grill n mungkin air-cond. So, kita pun dah puas hati. Tp sebelum tu, geram juga. Dia kata nak pasang lampu hari Rabu (15b). Dan dan la lps berbuka hari Selasa tu kiterang ngangkut lampu. Memalam tu ha. Sbb katanya pepagi dia nak pasang. Padahal aku nak hantar hari Khamis sblm balik kg. Tp dah dia kata nak pasang, kita hantar jugak. Skali kita pegi pagi Khamis tu tak pasang lagi. Hampagas tul apek ni tau. Jadi, dia kata lampu pun dia pasang skali air-cond n water heater skali.

Jadi, kita biarkan seme. Then, balik dari kg (Pahang) kita singgah. Tgk, grill da settle - we choose powder coated type - sbb tahan lama sket. Duk umah takde tanah ni tak buleh nak bagai2. Dia dah bagi std design. So, ikut je yg tu. Kaler pun std - cekelat. (tp aku napak satu rumah tu ada kaler putih. How??). No wrought iron ke bunga ke apa ke. Oke, jimat di situ. Grill mmg satu rumah lah. Termasuk yard n tingkap kecik kat toilet. Cuma aku tak buh kat balkoni ja (sliding door ada). Sbb aku rimas oh. Tp kalo ada anak kecik mungkin akan dipertimbangkan. Itu pun yg sekerat ja. Atau go for invisible grill. Tgk ramai yg pasang invisible tu.

Tp air-cond, water heater tak pasang. Lampu pun ada setengah pasang, setengah tak. Downlight settle. Lampu2 bilik tak settle. Call apek tu, dia kata akan buat esuk (Rabu-22hb). Aku suh dia settlekan juga sbb 23hb KC n wardrobe nak pasang.

Seterusnya Rabu (22hb) kami cuti. Pegi lagi rumah. Haiyo. Penat tau, hehari pegi. Kalo dah duduk takpe jugak. Ini tidak juga dapat masuk lagi. Napak orang tgh pasang air-cond. Igt nak amik cek rebate tu, tp takde orang plak kat ofis developer. So, pasang air-cond settle. Air-cond ni kontraktor dah masuk skali dalam pakej dia. Dia yg belikan. Lantak. Aku malas nak amik tau. Dia kata kalo rosak ke apa call dia. Oke, aku pegang kata2 tu. Huhu. Cuma water heater yg kami beli and dia pasang.

Khamis (23hb) - waktu lunch lari jap. Sbb kami da keja. Kontraktor utk buat KC start keja. Meka buat satu hari ja. Buat wardrobe n buat KC. Wardrobe settle. Aku buat skali built in dressing table. Kebetulan ada beam sket kat bilik tu, jadi leh la letak cermin, and satu laci. Bilik kecik wes. Cukup la ada wardrobe ngan katil ja. Plan nak buh tv, tp aku tak napak celah mana buleh dibubuh. Dlm wardrobe?? Haha. Wardrobe 8kaki ja. And full-height smpai siling. Itu pun poblem juga sbb cornice dah siap pasang. Kena bukak la semula. Tp kontraktor cornice kata "takde hall punya" Dia cabut then nati derang pasang balik lah. Bahagian atas - swing (kena tutup kipas kalo nak buka sbb kena kipas), dan bawah sliding door. 3 pintu. Pheww... puas ati. 

Lepas tu, after office kita pegi lagi. KC pun da pasang base. Kabinet atas - spoiled. Entah cemana ukuran terlebih. Tak leh nak install lah. Takpe, nati dia akan install skali dgn top. Top kena amik ukuran lain dan tempah ikut saiz dia. Takes time juga tu. Top aku guna material quartz. Sbb dpt rega promo time tu. Kalo tidak, granite sudah....

Then 24hb (Jumaat) - ingat taknak ulang dah. Ulang lagi KSU. Org yg buat top nak ukur. Wiie... tak larat nyer.. aku bukan apa, nyampah tgk wayar2 yg masih tak dikemaskan. Tp smpai je, tenang sket sbb wayar seme dah kemas pun. Lampu dah boleh pasang.

Tp yg aku geram tu, boleh lak orang yg ukur tu suh bawak hob skali. Mana nak ada hob tu sbb aku lum suh orang hob tu hantar. Hari tu si designer KC tu kata tak perlu ada hob. Dia amik ukuran ja. Then skang orang tu nak hob plak. Hoi! saja la kan. Aku dah nak hangin dah. Yg ni kata camtu, yg tu kata camni. Aku tak la call lagi org nak suh hantar hood n hob sbb retu dia kata, derang ukur-buat ja tapak utk letak hob. Lagipun masa order hob ni, orang tu dah bagi ukuran utk cut-out-size. And aku mmg da bayar skali dalam pakej utk install hood n hob. La ni designer KC tu kata derang yg nak pasangkan. Eh, retu dia yg beria kata orang dia tak pasang hood n hob. Aku kata takpe, sbb aku mmg dah bayar utk orang install. Lagipun bukan stove biasa. Kang kalo ada apa2 poblem, payah. Bengong lah derang ni. Tgk aku dah bising2, orang yg datang ukur tu trus lari. Ha, padan muka. Patut ko kena communicate la dgn org yg design KC aku tu. Dia dah dtg ukur siap dah. Then designer KC tu call. Siap la kan. Retu cakap lain, ni cakap lain. Tu ari sekali dah jadi camni gak. Awal2 tak cakap kena tggu utk pasang. La ni, kes ini plak. Heh. Mmg aku tak puas ati walo pemasangan dia oke. Tp service mengarut ja. Kalo dari awal dia gitau yg hood n hob kena ada, dia yg pasang, aku pun call la suh orang hantar mendalah tu. Potong la duit installation tu. Ini tidak, tetiba ko dtg ukur, then ko mintak hob. Giler la. Aku mmg benci menda menda camni.

So, itu lah. Dah sampai Part  5 sebenarnya boleh dikatakan 80% siap. Tp aku takut nak cakap lelebih. Kang ada je yg tak kena kan. Risau tau. Mmg risau bila berhadapan dgn kerenah kontraktor ni. Aku berdoa sangat2 agar takde apa2 masalah. Macam kan aku buat major reno. Padahal minor je. Cuma buat re-wiring, cat, grill, install air-cond, water-heater, cornice, downlight, KC n wardrobe. Itu ja pun. Tp lama btul rasanya. 

Oh. Maaf. Tiada byk gmbr. Mulai skrg mungkin aku nak kurangkan gmbr dlm rumah KSU dalam blog. Sbb cam entah.. kalo ada tu ada la. Tapi.... haa... aku dgn gumbira nya masuk gambar2 dlm instagram. Situ tak ramai orang tgk. Jadi, aku rasa selamat. Kat blog n FB aku nak kurang kan dah. Tak bes lah. Hati orang kita bukan tau. Lagi satu, tak berapa nak nice kalo paparkan setiap sudut kan. Mana lah tau...

So, itu saja utk part 5. Rasa smpai part 10 tak?? Kalo ada pun part 10 - masa tu dah ada jemputan utk korang ke majlis jamuan makan makan a.k.a housewarming. Doakan lah yer :)

Terima kasih atas komen anda :)

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign