Pages

23 September 2011

~Pasal FB & Blog : Aku Malas~


Lagi2 citer berkaitan FB ni. Aku pun nyampah, tp aku tetap la nak tulis.
Skang ni FB da jadi cam penyumbang pada miscomunication plak.

Situasi yg tak bleh nak elak.
Org tu tulis maksudnya lain, org ni paham maksudnya lain. Begitu lah sebaliknya. Dan sterusnya 'clash' - melibatkan emosi - dari elok2 merapatkan persahabatan - bleh jadi merenggangkan persahabatan.

Phew! Penat giler kot aku nak 'main' FB ni. Memacam menda jadi dtg dr mendalah yg aku start join sejak tawon 2008 tu.

Masa aku kursus stress retu (eh, ni pun tak jot down lagi point2 penting dpt dari courset tu dlm blog), kata penceramah itu (penceramah : kaunselor dari JPA)
"Byk perhubungan yg gagal adalah kerana satu pihak tersilap menginterprasikan apa yang ingin kita cuba sampaikan"

Miscommunication ni pun bkn kat FB je. Kat blog pun sama. Kadang kita nak komen, takde pun nak bagi terasa, tp ada gak salah interpret, igt kita ni terasa plak. Kadang mmg takut nak komen, sbb takut salah diinterprasi ni lah.

Tu sbb kadang kita tgk org tu menulis, buat entry dlm blog takde maksudkan ke sesapa, tp ada yg igt cakap pasal dia. Tulis plak dlm FB/ atau balas balik dlm blog, ate nyer bila nak habih kome?? Pi mai pi mai. Padahal org tu tak maksudkan pun. Terasa hati lagi. Aduh.

Ni aku tersepit lagi dlm kes miscommunicate dlm FB neh. Aduhaiii... aku tak emo pun, tp kawan aku sorang napak aku cam emo. Lps tu dia pun cam emo gak igt aku emo. See, brapa byk emo da guna. Jgn kuar elmo ni cukup.

Hai..saya elmo bkn emo. Kredit google

Itu tak kata la guna FB utk menyampaikan 'sesuatu' dgn harapan org yg disampaikan tu akan baca. Maka kalo org baca, akan jadi gak apa yg aku tulis kat atas tu. Aduhai... malas la aku nak gado2 sbb FB, blog, twitter (eh, bila thn aku aktip twitter?) seme ni. Seyes tak kuasa. Tp interface FB skang da lain. Da tak berapa napak sgt status org. Sng sket kot.

Kang aku delete seme akaun FB aku  ni kang, dgn blog2 ni skali kang. Malas tul nak melayan anasir2 entah hapa2  dlm laman sosial terhapa hapa ni. Rupanya laman sosial pun ada politik juga yer.  Tuduh menuduh, fitnah org tu org ni, salah anggapan. Seyes la. Tak kuasa sgt sgt. Aku rasa da smpai masa kut aku perlu kurangkan ber FB, ber blog ni. Bleh menyebabkan stress rupanya instead of bleh menghiburkan. Hingga ke saat ni aku masih terpikir2 nak ttp akaun FB aku tu. Tp tak bleh plak tk tgk - tgh ada 'projek bes' plak tgh plan yg gunakan FB. Aduhaiiii...stress...stress. Mujur da masuk kursus stress.

Dan skang ni kat blog pun aku da rasa mls nak citer byk. Rasa da byk sgt kot citer berunsurkan personal dlm ni. Yg baca plak ada dikenali, tak dikenali. Kalo pikir bebtul, mmg leh seram dibuatnya. Kalo perasan, mulai smlm pun aku da slow down kan citer2 berunsurkan peribadi. Aku nk cuba. Dan mungkin lps ni aku disable balik citer2 lama aku tu utk dibaca. Tkpe la tak dpt duit Nuffnang pun. Byk lagi kut kegunaan internet ni selain blog dan laman sosial yg lain tu. Kalo gatal sgt nak gak menulis dlm blog (sbb kengkadang dr blog kita leh tgk balik kegiatan kita lepas2 yg kita dah lupa) aku tulis la dlm blog private aku. Ada je tu. Dulu aku open to invited reader, skang tak bkk dah.

Entah ek. FB ni lagi la. Lelama FB ni byk buruk dari baik plak. Ce baca artikel2 ni

Berdasarkan kajian Akademi Peguam Perkahwinan Amerika Syarikat (AS) menunjukkan satu daripada lima perceraian di negara berkenaan membabitkan laman sosial di samping beberapa punca tradisional lain. Malah, kira-kira 80 peratus peguam juga melaporkan jumlah ketara individu menggunakan media sosial sebagai bukti kecurangan pasangan masing-masing.

- ni plak bkn ada kaitan ngan FB, tp berkaitan misscom ni gak la-

Dalam kehidupan seharian, terutama dalam perbualan interpersonal, kegagalan komunikasi sering kali menyebabkan salah faham dan salah tanggapan di antara rakan sekerja.
Sukar untuk dipercayai, kegagalan komunikasi sebenarnya tidak selalu terjadi gara-gara perbezaan budaya atau bahasa.
Sebaliknya, ramai pula yang menghadapi masalah untuk membina perhubungan sihat dengan majikan atau pekerja bawahan kerana masalah remeh seperti kekangan komunikasi, persepsi negatif, syak wasangka, gosip sekeliling dan masalah peribadi.
kredit : http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2010&dt=0305&pub=Kosmo&sec=Pesona&pg=ps_02.htm


Some people simply don't think before they send texts or update their Facebook statuses, Cole said. It's an opening they should be aware of, though.
"If you post something on Facebook and you have 1,000 friends, it can be extremely damaging to another person's self-esteem," she said. "Social media is a good way to connect and disperse information, but it can be very harmful to a person if they're a target."
Cole said she's had several clients who have been the target of social media harassment and in some aspects, harassment has increased because of technology. The effects are still the same.
"When something is hurtful, you're going to go through emotions like anger that are unique to your situation," she said. "It could be magnified by technology. Technology really opens the situation to a vast array of people quickly. People should be aware it's out there forever."
kredit : 


http://www.bsudailynews.com/miscommunication-via-texting-internet-growing-1.2321428

Terima kasih atas komen anda :)

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign