Pages

28 June 2011

~Pasal Khasiat Buah Markisa/Passion Fruit~

Antara khasiat Jus Passion Fruit ini adalah seperti mengatasi insomnia, mengatasi batuk, anti alergi, menenangkan anak hiperaktif, melancarkan ASI (haha. aku siap google ni ASI tu apa, maklum la, mak blum ada anak noks. Idak la ketahuan shortform kayak gini. Skang udah tahu. ASI is Air Susu Ibu), menjaga kecantikan wajah, menurunkan kolesterol, memperlebar saluran pembuluh darah yang mengalami penyempitan, melancarkan peredaran darah, anti peradangan, penurun panas (anti piretik), mencegah hipertensi, penghilang nyeri (analgesik), antiseptik, penghilang kerut pada wajah, menjaga kebugaran tubuh, serta bertindak sebagai antibodi.

Sebiji buah Passion Fruit mengandungi hampir 13 kali ganda vitamin C dalam buah oren.

Kredit : Markisa 

Sementara itu, buah markisa mengandungi nutrien seperti vitamin A dan C. Vitamin A merupakan sumber penting anti oksidan yang bertindak menghapuskan radikal bebas. Buah ini juga dapat memperbaiki tisu dan menghalang pelbagai masalah kulit. Kandungan AHA buah markisa bagus sebagai agen pengelupasan yang menjadikan kulit lebih bersih dan cerah.
Sumber : Utusan

Byk khasiat jugak markisa ni. Aku rasa mcm penah makan je masa kekecik dulu. Pi carik umah jiran. Teeheeh.

Jadi ini lah buah passion fruit atau nama melayu nyer Markisa.

Gambar entry tadi adalah markisa/passion fruit yg masih blom masak. Aku pun da igt2 lupa da rupa bentuk buah tu.
Maka penteka yg jawab dgn cepat dan tepat adalah EIMA. Tahniah tau. Laju dia jawab. Aku post entry 11.40am, dia jawab 11.57am. Yg lelain jawab betul tu aku kagum gak la sbb kalo aku tak dibitau, aku pun lupa da mendalah ni namanya Markisa. Bebudak opis bila aku tunjuk gmbr ni pun tatau buah apa.

Lain entry, akan diberitahu mana aku jumpa buah yg penuh 'keghairahan' ni yaw.
Oh ya, jus dia ni mmg sedap. Masam2 manis gitu.

"Eima, meh alamat awak meh. KakReen pos cenderahati. Tajuk cenderahati tu adalah pemenang peraduan meneka buah markisa. Teeheee"

16 juta komen

baru ku tau passion fruit tu markisa.. ku ingt kan delima..

ala.. ai lambat.. hehehe

ooowwwhhhh, buah markisa.. husband zana selalu beli air Bliss yg ada perasa buah markisa ni.. tp susah gak nak cr air tu sbb selalu habis.. huhuhu

tak pernah makan
rse tgk live pn xpernah kot
kesian

tak penah tgk.. 1st time tengok ni.. apsal bijik die cam banyak kepale udang??? huhuhuhu..

hehehe... kat kampung panggil buah susu je... skrg dah glamer Passion Fruit...
Markisa ada 2 type... yg gambar ni kuning... satu lagi unggu... kata org yg unggu lagi sedap... tp entah aku pun pernah makan yg kuning je... ;p

CBL :

Delima tu pomegranate :)

ADIEYZA :

Ha.. rasa dia masam2 manis kan. Akak sker gak.

SYANA :

Nak carik pun ssh da skang buah ni. Dia sedap buat air je.
Dapp... masam2 manis gitu

EDA :

Tak nah tgk eh Eda? DUlu ms akak kekecik ada gak org tanam. Rebut2 makan gitu je. Teeehee.
Biji dia tu rasanya leh telan skali. Ala2 bijik temikai tp ni halus lagi la. Sbb tu napak cam kepala udang kering kan. Teehee

Maria :

Aku mmg panggil Markisa. Tak nah lak tau buah ni buah susu. Apsal eh? Sbb dia leh melancarkan ASI tu kot. Hihi.

Rasanya yg aku tgk kebun tu, ungu la kot sbb napak kaler ungu dah kan.
Tp kat kg aku dulu kaler kuning.
Hihi :D

yeay .. berjaya .. o0o passion fruit tu markisa rupenye....

tak penah mkn ... mana nk cari ek ... tgk pun tak penah dlm gambo je ...

buah ini yang masam!
tak pernah terpikir nak buat jus..hehe

mmm..buah markisa ni sedap...jus markisa jenama cosway yang selalu chinta beli..

aiskrim markisa..ouhhh sedap dap dap

Eima :

Yeyy! pandaiii....
Nati kakreen citer kat mana nk dpt buah ne

ANITA :

Bleh buat jus. sedap. masam2 manis... :)

CHINTA :
Ada ek? nati bleh beli. hihi

AZUEL :

Namo lah. cirit birit. huhu

Terima kasih atas komen anda :)

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign