Pages

16 January 2011

~Permata Yang Dinanti : Minum Air Buah Zuriat~

Google 'cara makan buah zuriat'.
Pelbagai cara ada. Antaranya :
-kikis, simpan serbuk tu utk dicampur dgn susu.
-rebus sabutnya sahaja utk diminum airnya.
-rebus sahaja kulit dan isinya- nati buah tu terbuka- ibarat terbuka jua lah peranakan kita.
-belah buah tu smpai jumpa isi putih dan rebus.

Jadi confuse. Tak tau mana yg betul. Kalo ikut nak je ku campak seketul seketul dlm piuk tu utk rebus. Ye lah sayang kan sbb bukan sng nak jumpa buah tu.
Tp bila tgk kawan aku sorang tu buat, dia pecahkan buah tu guna gergaji dan dptkan isi smpai isirung putih tu, maka ku suruh la laki ku ketuk smpai jumpa isi putih tu. Ha ko..bergego 1 flat. Mmg keras sgt buah ni. 

Owh. Pada yg tak dpt bayangkan buah zuriat ni dia berwarna coklat. Keras giler kulit dia. Boleh nak kikis dgn pisau, tp ngadap la dia ajer dari pagi. Huhu.

 Kalo ada sesapa gi Mekah, boleh la kirim belikan. Aku kirim pada makcik my dear yg ke Mekah thn lepas. Kirim dgn wang lah kan. Takkan dgn air liur je. Dia belikan 4biji. Tp smpai kat aku 3biji sbb sebiji lagi akak ipar aku yg nak kawen bulan 6 ni amik dulu. Abis, ku nak kata apa, walo hakikatnya aku 'beli' buah tu. Kalo kat Malaysia ni ada org jual tak silap 2 biji RM40 camtu la kut. Takpe la. Suci hati sudah. Jgn tamak!

Jadi mlm ni baru tergerak hati nak memproses buah tu. Mula aku igt nak masuk je dlm periuk seketul camtu. Tapi takpe, sebijik ni aku terai lah korek smpai jumpa isi putih tu. Mmg keras. Tahap kena ketuk dgn lesung batu. Bersepah habuk dari sabut dia tu. Lepas tu masuk dlm periuk tanah. Ni ayah mertua ku yg kasik. Katanya lebih berkesan kalo rebus guna periuk tanah ni.

Kulit buah yg isinya dah dikeluarkan.
Isi dia ke biji dia ni??
Berjaya jugak dptkan isi putih tu.

Jadi kita cuba sahaja lah ya. Usaha pertama bagi tahun 2011 ni. Mungkin tahun ini akan ada usaha secara moden yg akan dicuba. Insyaallah...

Minum sambil baca ayat 38 surah Al-Imran (which mmg aku amalkan saban hari).

Oh. Yang 2 biji lagi tu adalah buah 'melekat'. Kembar lah tu. Moga kalo aku minum nati akan dpt la baby kembar :))

7 juta komen

tak tau nk wat ape... drpd aritu buah tu terbiar je...

tp ade satu tu.. kwn sy bg dh siap jd serbuk.. tgal cmpur dgn air je..
tp rasa die... urgghhhhhhhh

nko dah try minum / mandi air tasik dayang bunting?... klu blum bole la try... ;p

wah!! kena carik jugak nie...

pernah dgr juga ramai yg kata p mandi kat tasik dayang bunting..tp tak berkesempatan pergi lagik..

pepun gud luck pnstoberi

wuitt mcm mana rasanya,,,,nak ku cari jua buah ini....usaha tangga kejayaan

wahh bkan snang nak dpt/jmpa buah zuriat 'kembar' mcm tu..
moga2 usaha anda berdua berjaya..
jgn hot2 shit chicken plak...babap kang...hohoho

CBL :
Buat la..sayang tau..bkn sng nak dpt ni. Ramai yg nak. Yg serbuk tu cuba la minum ngan susu. Susu coklat pun belasah je. TP elok kalo susu kambing

Maria :
Tggu la aku bercuti kat langkawi lak. Ngeee..

Deqlis :
Ada dah kat mesia ni org jual. Cuba la google.

Puan SU SU :
Takde rasa apa2. Mcm plain water tu je. Tp air dia tukar kaler la bila rebus. Jd cam air ribena tu. hihi

cikCha :
Baek tuannn...eh silap.. baik puan.. :D

kak..za nk pinjam akak nyer citer ni bg kt kawan za eik..za bg link akak yg psl buah zuriat nie kt kawan za..sbb dia ada buah ni xtau cmne nk gunanya..heheh..dh lama simpan xtau cmne nk pakai..heheh...boleh x..?

Terima kasih atas komen anda :)

Google+ Followers

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign