Pages

3 July 2012

Edisi Menyusur Kenangan : UiTM Melaka Dihati

1997 - Bermula lah satu episod baru dalam hidup. Menjejakkan kaki ke satu tpt yg dirasakan begitu asing. Walau dah biasa tinggal di asrama, itu lain lah. Setiap mggu mak ayah menjenguk. Tpt ini dirasakan terlalu jauh. Mmg tak terjangkau dek akal. Ditawarkan ke ITM Melaka (Lendu) adalah satu cabaran buat si gadis yang baru menginjak umur 18 tahun (eceh!). Hibanya rasa. Perak - Melaka. Jauh tu. 

1997 - Tak tahu kenapa aku terjebak dlm course Pentadbiran Awam. Cuma yg aku igt smpai skang adalah nasihat dari arwah abang ipar ku. Katanya course ni senang masuk kerja kerajaan [that's so true, sbb masa aku grad, kalo iklan paper mmg tertulis kelulusan ini]. Apakah yg bakal dipelajari? Yg nyata dlm pikiran aku ia adalah 'hitam putih' sbb aku tahu course ni byk membaca. Buku buku dan buku. Cemana aku yg kelas sains termasuk course ala ala sastera ni. Mmg aku rasa tak kena dgn jiwa. Sblm tu plak aku da masuk private collage dgn course yg femes amos ketika itu - Komputer Sains (mmg dlm tahun 97-98 tu orang seme berebut nak masuk course Comp. Science)

1998 - Setahun berlalu. Semakin bersemangat bila semester pertama pun merasa DL. Padahal tatau pun apa kebenda DL tu sebelum tu. Alhamdulillah. Rupanya, course 'hitam putih' ni mmg serasi ngan jiwa aku-boleh bawak la kata orang tu. Dan jgn menoleh kebelakang. Maintain pointer itu perlu (walo asik la berchinta ketika itu)

1998 - Kini ITM telah ditambah U di hadapannya.

1998 - Tpt yg dulu aku rasa jauh skang rasa dkt. Alah bisa tegal biasa. Setiap bulan pun balik Perak. Hihiw. Lagipun masa tu, smpai KL dah ada yg menanti. Ngeee. Balik naik bas ke Melaka pun ada yg menghantar kat Puduraya tu. Tp bila kuar kat tol Simpang Ampat, tetap rasa menyampah sbb dah ter 'bau' UiTM Lendu.

2000 - Dan akhirnya berjaya juga menghabiskan 6 semester dgn jayanya. Mohon pulak utk smbg Degree. Berdoa agar diletakkan di UiTM Melaka juga. Takmo Shah Alam.. takmooo.. Huhu. Degree juga adalah kesinambungan dari course DPA - Bach. of Corp. Admin [skrg dah takde course tu rasanya]

2000 - As ur wish dear. Mmg tercampak kembali ke Melaka. Tp aku suka. Sbb sng. Kenal seme lecturer yang ada. Dan blajar dengan tekun. Kali ni mmg bermacam pengalaman yg ada. Takpe.. itu seme kenangan kan. Yg penting result juga harus maintain.

2002 - 4 semester berakhir. Alhamdullilah.... result maintain dan aku makin pasti, mmg ini lah bidang aku. Bukan bidang berwarna warni yg aku rasakan dulu.

Dan kini.
2012 : Sepuluh tahun berlalu. Terkadang terselit rasa rindu dengan tempat yg menyimpan 1001 kenangan pahit dan manis tu. Rindu utk menjadi student. Belajar, belajar dan belajar.

2012 : telah lebih 8 tahun juga aku bekerja dengan kelayakan dari course yang diambil. Memang benar kata arwah abang ipar ku itu. Aku amat berterima kasih dengan cadangannya dulu. Benarlah, setiap yang terjadi, pasti ada hikmahnya. Lambat atau cepat saja. Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk kita.


2012 : Kembali menjejakkan kaki ke tempat yang dulu nya ku anggap jauh sangat tu. Menyusur Kenangan, Mengimbas Memori.

Blok B - Balqis. Pun telah bertukar nama. Kenangan bersama rakan2 di hujung koridor. Kenangan main dokong dokong di bridge dgn BFF - Juwita. Duduk bilik tgkt atas sekali. Bila takde air, jenuh angkat air dari bawah. Haih.
Koperasi tpt beli roti coklat. Ada kafe kat atas tu yang terkenal ngan ayam masak itam nya.



Sempat solat zohor di masjid. Terimbas kenangan sewaktu MWS. Kecik sgt ketika itu rasanya.


Dah ada pejabat pentadbiran yang besar.


Course yang ada pun dah bertambah. Dulu cuma ada Fakulti Perakaunan, Pengurusan Perniagaan, Seni Lukis Seni Reka, dan Pentadbiran & Undang-Undang.



Terima kasih UiTM kerana menumpangkan saya menuntut ilmu. Banyak yg saya pelajari. Ilmu yang digunakan utk pekerjaan sekarang. 
Tidak sekali pun saya menyesal dgn course yg saya ambil dulu. Pilihan yg tepat.

Utk rakan2 ku.... rindu pada korang seme..
p/s : Zizatul, maknanya dah 10 thn kita tak jumpa. Rindu banget sama kamooo....

(Mantan Pelajar UiTM Melaka [Lendu] - DPA : 1997-2000, BCA : 2000-2002)

Terima kasih atas komen anda :)

Google+ Followers

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign