Pages

5 September 2010

~Pasal Lapar Dan Kenyang~

Ini kisah benar.
Berlaku sebentar tadi, semasa kami sekeluarga berbuka puasa.
Masa lebih kurang 7.45ptg.
Anak2 buah aku da makan tgk tv kat dpn, tetiba panggil ibu derang (kak ipar aku), katanya ada org dtg tp tak kenal.
So, akak aku pun laju2 ke depan. Mcm serius je dengar. Aku pikir ada org meninggal ke apa.
Bila mcm serius je abg aku plak ke depan.
Rupa2 nya ada sorang budak dtg ke rumah kiterang mintak makanan!

Gempar kejap dlm umah tu.
Budak tu kata opah dia sakit, tk masak utk buka puasa. Dia lapar sbb masih tak berbuka.
Bila dgr camtu kiterang suma suh akak ipar aku amikkan nasik. Buh lauk2 sket.
Humm...

Bila da dikenal pasti rupanya budak tu penah jadi anak murid aku masa aku ngajar dulu.
Dia mmg tergolong dlm family kurang berkemampuan dan ditambah dia agak 'istimewa' la. Duk ngan opah dia. Mak aku kenal la family dia. Tp tak rapat la. Kenal2 gitu je kan. Dia dok ngan opah tp mak dia ada la, cuma umah lain. So, mak aku tanya la kenapa tak makan umah mak. Dia kata da pegi tp mak dia marah, pukul dia. Kesian kan.

Aku tak rasa dia saja mintak2 makanan. Selama ni tak penah pun. Aku rasa mmg dia kelaparan. Lps bagi makanan tu dia nak gi umah sedara dia jugak. Tp dia da tak larat jalan. So, anak buah aku amik moto hantar dia.

Kesian giler kan. Mak aku memula cam tak caya. Lagi satu kang, kut kita bagi dia dtg plak selalu. Tp tak la kut. Abg aku kata kalo dia dtg lagi kita antar p umah tok ketua. Hihi.

Nak lagi bes tetiba abg aku tingat.
"Eh, mlm ni mlm 27 Ramadhan kan? Tentah dia tu Malaikat"
Lps tu aku sambung la rencah dia.
"A'ah. Esuk kita tnya kat opah dia, opah dia kata budak tu ada je makan kat umah. Ha..cena?"
Gelak ramai2.
Aku smbg lagik " Camtu Acap (anak buah aku) dpt markah lebih la..dia antar budak tu naik moto"
Abis suma gelak. Kelaka pun ada.

Tp..ptg tu sblm berbuka kiterang ada ckp pasal nasi yg da ditanak. Kakcik masak 2 pot. Kiterang rasa mcm tak cukup. So, top up lagi sket. Dan...rupanya mmg ada tersiratnya di situ. Kalo kami tak masak nasi tu mmg tak cukup la nak bagi budak tu nasi. Lagi satu rezeki kami ptg tu mmg byk. Ada KFC bucket la, ada tauhu sumbat la, sambal tumis udang petai, ikan pari bakar, lemak cendawan sisir, ikan sardin goreng, sambal sardin. Ehh..byk sgt. Apa salahnya bagi. Dan kenapa umah kami plak jadi pilihan..?

Suma yg dijadikan Tuhan ni ada kebetulannya. Dan ada tersurat dan tersiratnya. Terpulang pada kita untuk mencari apa yg disiratkan.

Betapa banyaknya pahala yg dapat kalo bersedekah di bulan yg mulia ni.
Dan sekiranya benar dia belum berbuka pun betapa banyaknya pahala yg dpt dgn menyediakan makanan utk org berbuka.

Satu lagi pengajaran dan peringatan utk diri aku. Di saat kita bergembira menikmati juadah smpai tak terlarat nak abiskan masih ada lagi insan yg kelaparan. Bersyukur lah dgn nikmat Tuhan berikan utk kita dan janganlah smpai membazir.

Terima kasih atas komen anda :)

Google+ Followers

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign