Pages

3 December 2012

Edisi Aku Berat Hati, Kenapa Kau Susah Hati

Perbualan kosong. Sekadar berbasa basi kata orang. Nati dikatakan sombong pula.
A : "Beratnya rasa nak pegi course ni"
B : "Ala, tu berat tu pasal nak tinggalkan cik abang la tu"

Hek ele.
Mengapakah masih ada orang2 berpemikiran kolot begini di zaman2 globalisasi nih yer. 
Serius pelik. Ruang lingkup pemikiran masih tertutup.

Berlawak 'cliche' sebegitu dah lama orang tinggalkan la.
Taknak pegi kursus sbb tak sampai hati nak tinggalkan laki/bini.
Dan lagi la tak relevan kalo yg menuturkan orang dlm golongan PnP.

Our responsible.
Bukan taknak pegi atau berat hati ni sbb suami ke isteri ke apa.
Tapi cuba pikir. Orang yg taknak pegi tu mungkin ada tanggungjawab yg lain.
Perlu menghadiri kuliah contohnya. Lagi pula ada tugasan utk dibawa ke markah akhir (carry mark).
Bukan pasal berat hati nak tinggalkan laki ke bini ke.

Contoh la katakan aku la yg A tu (ke mmg aku? Muahahah)
Aku bulan ni je dah berapa tpt aku pegi. Dah berapa kali aku 'tinggal' laki aku.
Dari lps raya haji - seminggu aku di kampung temankan mak. Then aku trus ke Sabah. 3 hari. Then ke Terengganu. Then ke Marriot tu plak. Semua tu hasben aku kat KL, mmg tak pegi dgn aku. Apa kes plak aku berat hati kerana nak tinggalkan laki. Kita mmg bekerja. So, tanggungjawab tu bukan lah utk family semata-mata. So, takde masalah aku rasa kalo nak tinggalkan suami kerana kerja bila mana dia redha.
Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari mengenai Asma’ 

binti Abu Bakar yang  membantu  suaminya,  Zubair bin Awwam dalam  menguruskan
segala kerja suaminya seperti mengurus kudanya, menumbuk biji-bijian untuk dimasak,
dan membawa biji-bijian di atas kepalanya dari kebun yang terletak jauh dari rumahnya. 
Jika dinilai kisah Asmak binti Abu Bakar ini dimana beliau membawa hasil tanaman jauh 
dari rumahnya dan perlakuan beliau dilihat sendiri oleh Rasulullah  s.a.w dan baginda 
tidak berkata apa-apa bukti menunjukkan keharusan wanita keluar untuk bekerja. Di 
dalam hal ini Zubair ketika itu sedang sibuk berjihad untuk mengembangkan syiar Islam 
dan beliau tidak mampu mengupah pembantu untuk melakukan kerjanya. Dan dari satu 
sudut dapat dilihat bahawa Asmak walaupun bekerja dia tidak pernah mengabaikan 
urusan-urusan rumahtangga seperti yang diriwayatkan oleh Muslim didalam hadis yang
sama ) . Dan di dalam hal ini juga zubair telah memberi keizinan 

kepada isterinya untuk keluar bekerja. 

Persoalannya, bukan aku nak berhujah perihal hak hak isteri pula. Cumanya, tak perlu kot nak buat lawak cliche, lawak lapuk yg kata malas nak gi course sbb tak sanggup tinggal suami la apa tu. Tu lawak kat kenduri kawen kampung kampung boleh la. Ni lawak plak kat tpt yg kalo orang lain tengok mmg orang yang menyertai adalah golongan yg kononnya semua kategori 'profesional'. Eh. Malas lah nak layan orang camni. Anoyying. Se- annoyingnya. Orang lain mungkin senang dgn lawak lapuk camtu. Dgn aku, mmg tak la.. zaman dah maju nak buat lawak mengong camtu. Eh. Jap, tapi kalo yer pun aku berat hati kerana nak tinggalkan laki la kan, apa salahnya kan. Suami kita. Ko senak perut pasaipa?

Kita ni ada banyak lagi tanggungjawab untuk memajukan diri. Jangan la nak komplen sana komplen sini. Seronok menjaga tepi kain orang. Smpai bila nak maju kalo duk ada orang yg asik berpikir camni yer. Hurmm... kesian....

p/s : Kesian kat Lisa Surihani masa ML tu ari. Kenapa la AC tanya ke dia secara umum camtu. Mmg dia gelak2, tapi.. aku tau cemana dia rasa. Pulak bila AC kata 'sibuk, tak sempat jumpa kot' dan dijawab dgn hilai tawa para penonton. Bagi aku tak perlu kot tanya bila nak mengandung, apatah lagi secara terang-terangan camtu. Tp bagus pun dia bagi jawapan 'minta AC tolong doakan lah'. Bila bila ni bukan kerja kita. Apa yg dia nak cuba sampaikan? Eh. Aku plak emo. (T___T)

Terima kasih atas komen anda :)

Google+ Followers

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign