Pages

3 December 2012

Edisi Diet vs Jaga Makan

Ada yg bertanya
"akak tak makan nasik ke?"
Aku jawab
"hari ni tak"
Jawabnya
"diet eh?
Aku jawab
"takkk.. jaga makan"
Dia kata pula
"Diet la tu"

What say u?
Entah. Dlm hidup aku ni, mmg tak penah ada diet2 bagai ni.

Tp ce tgk definition aku amik dari sini 
Nutritionists use "diet" to mean all the food you eat. Diet is not just menus for a day or week, but your usual food choices over time. Many other people use "diet" to describe a plan for weight loss or a specific prescription. 

Balance diet la kot kan kalo jaga makan ni
Eating a balanced diet means choosing a wide variety of foods and drinks from all the food groups. It also means eating certain things in moderation, namely saturated fat, trans fat, cholesterol, refined sugar, salt and alcohol. The goal is to take in nutrients you need for health at the recommended levels.
Source : sini 

Tapi kalo bebetul nak balanced diet ni kena tau kalori berapa berapa seme tu.
Aku maleh. Kuasa ah nak tau. Retu penah la aku print senarai makanan n kalori dia. Tapi ingat rajin ke nak ikut seme tu. Seketul ayam kari berapa kalori, ikan masin berapa kalori. Eh..kuasa. Kalo camtu baik aku jadi nutritionist je.

Tapi, jaga makan simple.
Makna nak jaga/maintain berat badan je lah. Dan dalam masa yg sama aku taknak menghalang apa aku nak makan. Utk aku yg tak suka makan ni, takde masalah lah kot. Org sebuk2 durian crepe, aku tak rasa apa pun. Sbb aku tau aku tak suka. Huhu. Dan masa aku pegi MAHA tu ari (eh, pegi rupanya.. hihiw), aku rasa dah durian crepe tu. Haaa... mmg bukan kegemaran aku. Rasa durian yg 'pekat', lembik2 gitu. And luckily, my housemate pun tak berapa sker sgt durian. Sbb aku mmg tak suka durian walo kat umah kampung tu mmg ada kebun durian peninggalan arwah ayah aku.
Dan lagi ketinggalan bila aku tak penah makan lagi beger bakar ke apa seme tu. Sbb aku tau, akan membazir je kalo aku makan. Cheese Burger McD tu pun kadang abis kadang tak aku makan, apatah lagi nak makan yg beso2 gitu (err.. boikot McD.. terpulang.. ). Tp kalo ada kesempatan nak makan, buleh la cuba. Tp nak beratur pepanjang, berpanas berhujan kerana makanan, tu mmg bukan aku la. 

So, skang aku nak maintain berat dalam 45kg - 47kg saja. Smlm timbang 47 point berapa tah. Nak turunkan lagi smpai 45kg saja. Jaga makan, jaga badan. Tp retu kat Marriot aku belasah je segala tiramisu, eskrem.
Tp pepandai la balanced kan pula. Takyah la makan nasik lagi dah. So, makan apa kita nak, tp dlm kuantiti yg sedikit. Ala, dulu rasa nasik suku tu tak cukup, tp skang cukup ja. Amik la nasik ujung senduk je. Lps tu esuknya takyah makan nasik, lusa baru makan. Boleh je sebenarnya tak makan nasik. Kita je duk risau2. Yer, retu lps kawen mmg berat aku mencanak2. Skang, Alhamdulillah.... dah turun sket. Ada sorang akak tu kata sbb aku duk HR smpai kurus. Hihi.  Ye ke? Aku rasa tak lah. Aku rasa sbb aku amalkan pengurangan makan nasik tu and seme aku makan pun dlm kuantiti yg sket. 
kredit : Here

Terima kasih atas komen anda :)

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign