Pages

3 October 2014

Surah Al Baqarah : Ayat 284 - 286


Segala yang ada di langit dan yang ada di bumi adalah kepunyaan Allah dan jika kamu melahirkan apa yang ada di dalam hati kamu atau kamu menyembunyikannya, nescaya Allah akan menghitung dan menyatakannya kepada kamu. Kemudian Dia mengampunkan bagi sesiapa yang dikehendakiNya dan menyeksa sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya). Dan (ingatlah), Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu. (284) 

Rasulullah telah beriman kepada apa yang diturunkan kepadanya dari Tuhannya dan juga orang-orang yang beriman; semuanya beriman kepada Allah dan Malaikat-malaikatNya dan Kitab-kitabNya dan Rasul-rasulNya. (Mereka berkata:) Kami tidak membezakan antara seorang dengan yang lain Rasul-rasulnya. Mereka berkata lagi: Kami dengar dan kami taat (kami pohonkan) keampunanMu wahai Tuhan kami dan kepadaMu jualah tempat kembali. (285). 

Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Dia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya dan dia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir. (286).

Kredit ayat dari : resepirahsiaku

****
Dengar rancangan kat TV sblm pergi kerja.
Kata Ustaz tu, selain Al-Fatihah, ayat ni juga mustajab dalam memohon apa dihajati.
Biasa orang baca dalam tahlil je katanya.
Tapi, elok diamalkan.

Dalam ayat ni jugak, ada ayat yang sering menjadi pedoman dan pegangan kita
"Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya"

Sama-sama lah kita amalkan. Moga apa dihajati akan jadi dimakbulkan oleh Nya .... :)

1 juta komen:

aritu mak sedara ade bg tips nk preggy.. baca surah albaqarah setiap ari.. n istighfar 70000...
tapi tu la.. x buat... uhuhuhuhu

satu ari leh pergi 3 4 helai je...

Terima kasih atas komen anda :)

Google+ Followers

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign