Pages

9 March 2014

Eat Clean, Eat Healthy : Tomato


Tomato.
Salah satu excellent food jugak.

Dulu, mak mak kita selalu suruh makan tomato sbb nak bagi kulit cantik kan.
(terbukti bila ada sepupu aku salu bagi anak dia makan tomato - and anak dia makan tomato cam makan epal tu je - kulit mmg cantik - halusss sangat tanpa ada sebijik jerawat)


Aku mmg tak suka tomato mentah.
Tak boleh masuk langsung.

Tapi, buat air - atau masuk dalam masakan i.e masuk dlm kari ikan/ayam masak merah/tomyam - then aku buleh makan.

Elok tau consume tomato ni. At least sehari sebijik. Utk elakkan kanser.
Aku selalu buat juice (kalau tak suka tomato, buat juice ada lah alternatif terbaik (guna juice extractor, jgn guna blender/buat smoothie) dan campur dengan orange - takkan ada rasa tomato. Seriyes)

Nak kulit gebu, nak kulit cantik, nak kulit glowing - makan lah tomato (mungkin juga terbukti pada aku sendiri, which ada jugak yg tegur ada perubahan pada kulit. Nampak glowing kata mereka - eceh. Ni nak tulis pun segan nih, kang ada yg kata masuk bakul angkat sendiri pulokkk.. tp demi nak membukti yang natural itu lah yg terbaik khennn....)

Keratan artikel dari KOSMO

Kali ini, kami bawakan anda mengenali 11 kelebihan buah tomato yang boleh digunakan dalam rejim kecantikan harian anda.

1-Gunakan jus tomato bagi mengecilkan liang pori-pori kulit wajah. Gabungkan dua hingga empat titis jus lemon bersama satu sudu jus tomato. Sapukan ia pada wajah dan biarkan selama 15 minit. Kemudian, bilas menggunakan air suam.

2- Lenyek tomato dan sapukannya pada keseluruhan wajah dengan rata. Biarkan ia selama satu jam sebelum dibilas. Akhiri proses tersebut dengan menggunakan pelembap. Jerawat akan dapat dikurangkan menerusi penggunaan yang berterusan. Tomato memiliki fungsi penyejuk bagi melicinkan kulit dan menyerap minyak berlebihan pada wajah.

3-Potong separuh tomato dan sapukan ia pada bintik gelap. Bilas dan sapukan pelembap. Menyapu hirisan tomato pada bintik gelap merupakan antara penawar mujarab bagi menghilangkan bintik yang tidak dikehendaki itu.

4-Ambil jus tomato dan kisarkan ia bersama jus timun. Selepas itu, celup segumpal kapas di dalam adunan jus tadi dan sapukan pada wajah setiap hari. Cara tersebut mampu mengawal penghasilan minyak pada wajah dan mengekang pertumbuhan jerawat.

5-Campurkan dua sudu jus tomato bersama empat sudu susu mentega dan sapukannya pada kulit anda kemudian bilas selepas 30 minit. Cuba langkah ini di rumah bagi menyembuhkan kulit akibat selaran matahari. Difahamkan, likopena yang ditemui dalam tomato mampu melindungi kulit daripada sinaran ultraungu.

6 -Sekiranya kulit anda kasar dan kusam, tomato dan topeng yogurt mampu menjadi penyelamat bagi masalah tersebut. Sapukan jus tomato yang dicampur dengan yogurt pada kulit dan bilas selepas 20 minit menggunakan air suam. Yogurt menjadikan kulit berseri secara sihat dan meningkatkan kandungan protein pada kulit manakala tomato meneutralkan permukaan kulit sambil menyejukkannya.

7-Sapu jus tomato bersama madu pada wajah dan biarkan ia kering selama 15 minit sebelum dibilas. Penawar yang boleh dibuat di rumah itu sangat berkesan untuk mencerahkan kulit. Tomato kaya dengan vitamin A dan C yang dapat membantu mencerahkan kulit yang kusam.

8-Makan tomato pada waktu pagi bagi menyingkirkan lemak pada badan yang tidak diingini. Anda juga boleh meminum jus tomato dua kali sehari bagi menurunkan berat badan. Minum jus tersebut 10 minit sebelum makan untuk mengurangkan selera. Ia sangat berkesan kerana ia menghentikan proses penapaian di dalam usus. Semasa proses penapaian, gula dan alkohol dihasilkan di dalam badan dan mendorong kenaikan berat badan.

9-Lumurkan jus atau hirisan tomato pada rambut anda bagi meningkatkan nilai neutral pH pada rambut dan mengembalikan warna natural rambut. Tomato merupakan pelembap semula jadi yang memberikan kilauan natural pada rambut.

10-Sapukan isi tomato pada kulit kepala yang mempunyai masalah kelemumur selama 30 minit dan kemudian bilas dengan syampu bagi merawat kelemumur tersebut.

11-Campurkan jus tomato bersama avokado bagi menjadikan topeng yang sesuai untuk kulit pelbagai jenis. Sifat hidrasi dan antiseptik avokado bersama gabungan astringen tomato amat efektif untuk menyerikan kulit.

p/s : Orang ada eczema mungkin tak sesuai makan tomato - so, kalau ada sakit apa2, better refer to doctor dulu ya, apa yg buleh, apa yg tak buleh... :)

1 juta komen:

ahakkk.. tak payah ambik supplement yang mcm2...supplement ori mcm tomato ni lagi segarrr...

Terima kasih atas komen anda :)

Google+ Followers

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign