Pages

26 November 2012

Edisi Membela Guppy

Oleh kerana dah melabur kepada seketul akurium, maka harus lah dicari 'penyeri' nya kan. Retu masa beli, org tu bagi skali ikan. Lps 2 ari 'termati' plak ikan tu. Huhu. Sbb masa tu tak letak oksigen tu lagi.


Dulu kat umah lama, aku ada je bela ikan. Tp camtu je lah. Bela-mati-bela-mati, smpai la akurium tu pecah. Lps tu masa amik seme barang kat umah lama tu ari, jumpa balik segala aksesori bela ikan tu. Water pump-oksigen dia apa seme tu ada lagi.


So, ari Sabtu, gi carik ikan kat jalan Pasar. Aku cam tak berapa nak percaya beli kat situ sbb situ la aku bela asik mati je kan. Tp ye ke sbb itu, atau aku yg tak reti nak bela? Aku rasa aku kena beli buku kuning yg tajuk ada 'dummies' tu kan. Fishkeeping for dummies ke apa. Huhu.

Beli 17 eko. Muahaha. Memula tu, beli kat satu kedai ni. 7 eko - 5 guppies n 2 eko ikan lain. Pastu beli yg longgok2 - 10 eko. Tp yg longgok2 tu bukan elok sgt. Tp takpe lah. Lps tu p beli pump lain sbb yg lama tu cam dah rosak. So, skang buih2 gas tu adalah byk. 


Takpe, mari lah kita cuba membela dulu kan. Tgk lama mana buleh bertahan. Tp sehingga semalam (beli ari Sabtu), 4 ekor dah 'meninggal'. Hoho. 

Harap2 yg lain tu, elok lah dia. Dan harap2 dia buleh breeding. Wah.. cecita tinggi.


Info basic mengenai penjagaan ikan :

Terima kasih atas komen anda :)

Google+ Followers

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign