Pages

6 December 2013

Islam Itu Mudah, Tp Bukan Untuk Dipermudahkan

Nampak simple. Islam itu Mudah. Tp terkadang kita ni mempermudahkan.
Memang susah nak cakap perihal ini. Tambahan orang2 yg cetek ilmu bab agama cam aku ni lah.
Tapi tu lah. Kadang nak juga suarakan rasa hati ni.

Dengan longgokan pelbagai artikel kat laman sosial, memacam boleh jumpa. Ada yg beria ia nak pertahankan pendapat dia. Ada yang angkuh menyangkal pendapat orang. Aiyark. Kata dia je betul, kata orang lain?? Letak pajak gantung??


Lagi takut bila sesuka hati melabel orang bijak pandai ugama dengan perkataan tak sepatutnya. Senang nya hati menulis memacam. Aku pun pelik kadang tu. Dah kenapa kau nak gelar memacam, padahal apa dia buat tu, sikit pun tak usik korang, sikit pun takkan kurang gaji korang. Tak kacau pun family kita kan. Tp dah kenapa nak kata memacam. Pelik. Bukan saja tu. Bab artis pun camtu. Yg sakittt sangat orang tu nak kawen ngan siapa tu kenapa? Ada usik harta kita ke? Ada usik gaji kita ke? Dia kenal kita pun tidak. Takkk.. nak jugak bagi pendapat. Sama la ngan orang nak kawen 40juta ke 400 juta ke. Ada dia pinjam duit kita ke?? Takde kan? Kita bankrap ke kalau dia kawen berjuta2 tu? Sakit tang mana kita? Lantak pi derang lah. 

Oke tu tak pe lah. Tapi aku takut sekali sekiranya kita ni ter khilaf dalam berbicara terutama bab agama yang kita junjung ni. Islam mmg mudah, tapi bukan untuk dipermudahkan. Bab kata Ustaz Don masa dia ceramah kat ofis aku tu hari. Dia kata, kita ni byk menda kita buat ikut buku atau ikut apa yg kita belajar kat sekolah dulu tu. Berapa byk lah ilmu (agama) kita dapat tu kan. Ciput je pun. Tu kalau ada sekolah agama, lebih la sikit ciput tu. If not.. mmg dalam subjek agama/pend Islam tu je lah kita belajar.

Lps tu Ustaz Don tanya satu soalan je "apa patut kita buat kalau kita tertinggal sujud pada rakaat kedua dalam solat" (cemtu la lebih kurang soalan dia). Maka, reramai la jawab "sujud sahwiiii". Sekali ustaz kata "salah". Senyap. Diam tak berkutik semua (mungkin ada yang tahu, tapi dah semua orang kompiden jawab dia pun diam je lah). Huhu. Ustaz pun terangkan lah apa patut kita buat. Dan tetiba rasa cam byk lagi tak tahu. Itu baru bab solat. Puasa. Zakat. Senang cerita yg rukun Islam tu lah. Bila Ustaz tanya Rukun solat pun ramai cam ter gagap (termasuk aku).


Sekarang mmg dah senang - semua maklumat di hujung jari je. Tapi, berpada pada jugak lah. Paling elok belajar dengan ada nya guru (orang yang lebih tahu). Ni pun satu gak. Kadang ada orang bertanya pada ustaz/ustazah. Pastu kita pulak nak memperlekehkan orang tu. Cakap ke orang tu, itu pun nak tanya ke.. senang je kot. Tak kata orang lain lah, aku kata diri aku sendiri. Kadang rasa cam annoy plak asyik tanya soalan yang sama. Contoh cam bulan puasa ke raya ke, sure ada soklan "ustaz, boleh tak kita gabung puasa ganti dengan puasa enam?" atau pun "ustaz, mana nak buat dulu, puasa enam ke puasa ganti". Pergh... tak caya tgk la. Tetiap tahun pasti terjumpa soalan camni. Tapi tak boleh nak pikir menyampah plak ke orang tu.

Maka hendaklah kamu bertanya kepada ahli zikir (alim ulama) seandainya kamu tidak mengetahuinya. – Surah al-Nahl: Ayat 43 (tafsiran lengkap : PMO)

Dia tak tahu. Dia tanya. Jadi, biar lah. Lagipun dia bertanya pada orang yg ber pengetahuan. Tak salah kan. Kita ni je kekadang rimas la apa la.

Islam mmg mudah. Tak pernah menyusahkan. Contoh memudahkan tu cam bab solat ketika kita bermusafir (tp kalau jumpa masjid pada waktu Zohor tu, pepandai la berenti dulu solat. Kang tertutup 'hijab' cam kiterang kena kat Terengganu tu ari kang. Tak jumpa nak carik jalan. Kuikuikui). Tapi jangan la pulak kita mempermudahkan. Cam contoh ustaz bagi la. Dah terlupa rukuk mana boleh sujud sahwi je. Kita kena ulang balik rukun2 kita yg tertinggal tu. If not, solat tak sah. Dan ilmu baru aku dapat masa tu - jangan kita simply2 batalkan solat. Lets say, alamak tertinggal sujud lah.. solat balik semula lah. Ustaz kata, tu biadap dengan Allah. Erk.. kadang ada juga buat camtu.

Oke lah. Aku memang bukan orang nya untuk berbicara panjang soal ni. Cuma, kadang bila tengok memacam menda di laman sosial nih, kadang rasa takut.



Terima kasih atas komen anda :)

Google+ Followers

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign