Pages

17 December 2013

Edisi Renew : Lesen Memandu

Dan seterusnya renew lesen memandu.
Ni pun mudah ja sekarang ni. Tapi aku tak buat kat JPJ Mini UTC Sentul, sbb tu hari masa myDH renew pun kat situ tak boleh buat yg bergambar. Boleh yg lesen biasa yang laminate tu je . Sistem down la apa la. Jadi, malas aku nak pergi situ. Kalau renew biasa, baik buat kat pos office je kan.

Jadi, pergi ke JPJ Maju Junction. Masa tu mmg aku cuti, jadi, moh le buat kejap (buat on my anniversary tu. 13.12.13. Ngeh ngeh ngeh.)
Sistem dah oke kut skrg ni JPJ. Tak smpai 10 minit, dapat lah lesen baru, yang bergambar. Hihi

Aku nak renew untuk  tempoh 3 tahun. Sbb sebelum ni pun aku buat 3 tahun terus. Kuasa ah setiap tahun nak renew. Ini bermakna aku tak pernah renew lagi masa derang mula kuatkuasakan lesen ikut tarikh birthday tu.

Lesen aku expired 19.12.2013. Suppose sampai 19.12.2016 lah kan. Tapi, dia buat pelarasan hingga date birthday aku yang berikutnya which pada 14.12.2017. Ha. Bukan je 3 tahun, tapi 4 tahun terus. Dengan bayaran RM105. Bila kira2 balik, untung juga kan. Sbb hampir 4 tahun tu kan sepatutnya RM120. Entah. Aku pun tak tahu cemna cara derang kira. Bayar je lah.

Lps renew, aku ke Hong Leong utk amik E-Batal aku. Then balik ke JPJ utk cop batalkan hakmilik. Ini pun settle kejap je. Sokay la. Dah oke dah kot sistem dia tu.

Jadi, pengalaman aku berurusan dgn JPJ?
Hurm. Yang boleh aku katakan, tak sama dgn aku rasa puas hati cam kat JPN n Imigresen. Bukan la secara direct aku tak puas hati dengan urusan aku tu. Urusan aku oke. Tapi cam.. JPJ ni masih nampak ke-kerajaan-nya tu. Yg jaga nombor, mangai.. masa aku pergi kat JPJ Wangsa Maju tu - yg pernah aku story sini - yg ikut suka ati dia je nak tempik2 orang. 
Yg kat Maju Junction ni, oke la sket. Tapi, rasanya elok ditambahbaik la kot orang jaga kaunter tu. Bagi yg muda2 sket. Takkan takde PKP yang baru2 kot (PKP - Pegawai Khidmat Pelanggan  N17). 
Lps tu yg kat kaunter aku buat lesen tu pun, orang yg jaga dia, boleh lak pakai rantai besi silver yg besar tu. Udah aku ragu2 nak bagi salam ke tak. Nampak cam Islam.. tgk pakai rantai gitu terus aku tak jadi nak bagi salam. Cover la sket kot yer pun. Tapi yer lah, lelaki pun kan. Kalau pompuan boleh la cover ngan tudung.

Jadi, JPJ, boleh di upgrade sket la perkhidmatan ni sbb berhadapan dengan public kan. Yg jaga kaunter nombor tu, bawak2 bersabar sket. Jangan tahu nak tempik orang je kerja nya. Tempik kau je tahu, tempik kami ni, taruk pajak gantung? Aku cakap pun, sbb aku pun dlm line govt (walo tak secara direct dengan kaunter).  Tentu kau tak suka di tempik2 camtu, so orang lain pun begitu jugak.

Tips untuk renew lesen.

# tak perlu bawa gambar, sbb gambar akan di ambil kat ofis JPJ tu je terus. Tapi, JPJ tempat lain aku tak pasti la kan. Call dulu la utk kepastian. Cam aku buat kat JPJ Maju Junction, mmg dia amik gmbr kat situ je. Tp ari tu masa awal2, dia ada tulis boleh terima gmbr di scan dari IC atau bawa gmbr sendiri latar belakang putih.

# proses mudah ja. Amik nombor - tunggu nombor panggil - serahkan IC, lesen lama dan lesen asal bergambar tu. Buat bayaran dan dia isi kan segala detail. Lps tu pergi amik gmbr kat kaunter amik gambar. Tunggu sekejap - dah selesai. Kalau orang tak ramai, kurang 10 minit mmg siap.

# yang diperlukan hanya lah lesen memandu asal n IC. Takde pun nak scan ibu jari apa seme. 

Untuk gmbr lesen ni mmg muka bebudak je jadinya. Entah nape. Sbb pakai tudung bawal kot. Muahaha. Dah ah. Utk gmbr2 lesen, pasport, IC exklusif hanya di Instagram. #poyonyanakexklusifbagai #ingatretiske

Terima kasih atas komen anda :)

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign