Pages

21 September 2013

Rumah Mampu Milik

kredit : Utusan
What say u?
Hihihi.
Aku baca dalam dalam komen kat FB, rata2 kata 'ni bukan mampu milik, tapi mampus nak milik'
Kihkih.

Tu lah kan. Mampu milik tu cemana kategori harga nyer. RM100k? RM200k? ataupun RM500k?
Kalau di KL nih la kan, ni KL yg bebtul KL oke, bukan sipi sipi. Yg mmg tertera alamat Kuala Lumpur, mana nak carik rumah teres baru yg harga bawah RM500k. Ada ke takde? Memang takde. Lagipun mana ada area rumah teres baru lagi di KL. 
Jadi, kita pergi pula kepada rumah tak teres. Haha. Rumah tak teres tu rumah tak bertanah la. Name it Condo ke Apartment ke. Hihi. Cuba lah tanya. Ada satu yg baru naik dkt area rumah aku. Condo. Last year aku saja pergi tgk showhouse. Harga starting 400k oke. Cina promoter tu tgk kiterang atas bawah seolah, eh btul ka ini budak mau beli rumah setgh juta ni. Ha. Tu satu, ada satu lagi, akak ofis ni cerita, dia pergi showhouse condo jugak la. Boleh cina tu kata 'u mmg tak mampu punya la mau beli ini rumah' Hoi! kurang ajar sgt mulut ko kan.

Jadi, persoalannya. Mampu milik tu dalam range berapa? Dan di manakah lokasinya?

Tapi, bebetul sebelah rumah aku, mmg tgh naik satu apartment (flat rasanya), macam rumah ala ala PPR tu kot. Itu aku tak tahu cemna prosedur dia. Boleh beli ke atau rumah gitu ke yg dikatakan mampu milik tu. Tp kat board dia aku nampak logo kerajaan Msia. Kementerian Perumahan rasanya.

Kalo untuk penjawat awam cam kami ni... kalo tak combined loan, mmg tak mampu la nak beli rumah 400k tu. sbb 400k layak utk org yg gaji 6.5k dan ke atas sahaja (boleh refer kelayakan pinjaman kat web BPP ) Ye lah, secara mudah nya congak begini je :
Loan 200k - bayar plus minus dalam 1k/month
Loan 400k - harus la dalam 2k/month.
Kalau gaji 3k, pun tak mampu de nak beli 400k tu. Mmg nampak ada baki 1k lagi dalam gaji. Abis kau tak mahu makan, minum, pakaian? Tu basic tu. Lain2 belanja. Duit kereta, duit kad kredit, duit balik kampung, duit minyak, tol bla bla bla (ha..tp yg ni je lah kita boleh berbelanja ikut kesederhanaan. Minima kan life style)

Tak tahu nak kata lah. Kalau aku, rumah aku duk skrg tu la mampu milik bagi aku. Kalau ikut hati mmg la nak duduk rumah teres, semi-D, tapi ukur lah baju badan sendiri. Lagipun aku nak rumah yg ber alamat 'kuala lumpur'. Kahkahkah.. Berlagak pulak dahhhh... tempeleng kang...!
Takde lah.. memain je tu. Main reason aku tu ari masa carik rumah is - yg tak jauh berulang ke ofis, tu je. Sbb aku maleh nak bangun awal dan travel berejam jam dan abiskan duit kat tol dan berlama lama dalam kereta. Lantak la rumah kecik pun (asal ada swimming pool besoo... kahahahaha).


Oke lah. Tapi rasanya rata2 yg bebaya aku mmg dah ada rumah sendiri. Rumah semi-D/teres 2 tgkt lagi uolss.. klasss khennn... kihkihkih.. 

Terima kasih atas komen anda :)

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign