Pages

18 September 2013

Puasa Sunat : Puasa 3 Hari Setiap Bulan

kredit : e-mosque

Apakah ganjaran pahala puasa sunat, seumpama puasa tiga hari sebulan itu? Disebutkan di dalam beberapa hadith dan dalam al-Quran, diberikan ganjaran pahala oleh Allah (a.w) 10 kebaikan sehingga digandakan oleh Allah (a.w) menjadi 700 kebaikan (tertakluk kepada keikhlasan orang yg mengerjakannya):
 Diriwayatkan hadith daripada Aba Zarr (r.a) berkata: ‘Telah bersabda Rasulallah (s.a.w): ‘Barangsiapa puasa daripada tiap-tiap bulan tiga hari, maka demikian itu puasa setahun. Maka diturunkan Allah (a.w) Yang Maha Luhur dan Maha Agung ayat membenarkan (yakni, sahkan) demikian itu di dalam Kitab (yakni, al-Quran) ‘Man ja-a bil-hasanati falahu ‘asrun amthaliha’ [Ayat 160, Surah al-Anam] [Maksud: ‘Barangsiapa mendatangkan dengan satu kebaikan maka baginya sepuluh kebaikan umpamanya ( yakni, satu kebaikan dapat sepuluh kebaikan)’]. [Hadith hasan sahih at-Termidzi].
 Hadith ini memberitahu kita bahawa Rasulallah (s.a.w) ada juga mencontohkan amalan uasa tiga hari sebulan ini. Namun, kita harus ingat bahawa Rasulallah (s.a.w) adalah 'uswatun hasanah', bererti beliau mencontohkan untuk panduan kita segala bentuk ibadah dan amalan dalam syariat Islam. Maka dengan itu, ada ketikanya dia berpuasa tiga hari dan ada kalanya dia berpuasa setiap Isnin dan Khamis, dan dia berpuasa tanpa sebarang persediaan, kerana segala-galanya di tolong oleh Allah (a.w) sebagai RasulNya.


****
Yang selalu di war warkan puasa sunat Isnin Khamis, tp yg ni pun bagus juga. Sebulan 3 hari. Selain mendapat ganjaran pahala (Insyaallah), kita juga dapat merehatkan perut. Kira cam detox/cleanse gak la kan. Aku pun tak pernah buat lagi puasa sunat 3 hari ni, tp rasa macam nak cuba jugak lah buat setiap bulan (bulan Islam yer, bukan bulan Masihi).
Jom sesama kita puasa sunat 3 hari bermula esuk - 13,14 dan 15 Zulkaedah.

Terima kasih atas komen anda :)

Google+ Followers

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign