Pages

2 October 2015

Berkata Baik

Beberapa hari lepas fedtriyahya share something yang agak menarik kat IG dia.
Fedtri share satu tweet dengan gambar. Tweet tu kata "dah la cuti sampai hari ahad ni, apa aku nak buat tah. Nak tidur macam mayat reput la camni" Dengan gambar mayat reput.
Mungkin dah jadi viral pun kat FB kan.
I donno lah sbb ai mmg dah tak aktif kat FB. 
Menda viral laman sosial ni biasa memang ada 2 respond ja.
Satu respond yang cam 'eleh, ini pun nak take serious, memain je kot'
Satu lagi respond - yang mmg berasaskan kematangan berfikir.

Fedtri kata 'sebutkan yang baik2 saja untuk diri'
Ye lah, kata-kata itu kan satu doa.
Buat apa pula cakap (tweet) sampai mayat reput la apa la. Orang cuti lama la best. Dapat spend time ngan famili, dapat tgk wayang, dapat rehat. Dia pula nak tido macam mayat reput. Besok jadi bebetul macam mayat reput cemna?
Yer, aku tahu, dia bergurau. Tapi carik lah gurauan cara lain. Kekadang risau betul tgk BBNU skrg ni. Baik ayat di laman sosial dan cara2 mereka. (T____T)


Sebenarnya aku pun ada cerita berkaitan kata-kata itu satu doa dan doa itu dimakbulkan.
Lama dah menda ni, tapi sampai sekarang aku ingat.

Ada sorang kenalan. Sebelum kawen dia asyik bercakap 'saya nanti memang nak kawen lebih dari satu'. Banyak kali. Cuma kadang ayat tu lain lain lah, tapi maksudnya tetap macam nak kawen banyak.
Yang kita ni, perempuan kan, harus cam tak suka. Macam kan dia nak berbini 2, 3 dan 4 plak.
Tapi, itu dia lah. Lantak dia lah kan.
So, dari tahun ke tahun, dia pun kawen. Sebelum nak kawen pun, masih dia cakap dia mmg nak kawen lebih dari satu.
(sbb tu aku ingat, sbb dia cakap byk kali).
Seterusnya sampai lah pada satu kejadian yang menyayat hati. Isteri meninggal.
Dan tak lama lepas tu dia kawen lain. Dalam tempoh masa pun tak lah lama lepas isteri meninggal.
Secara otomatik terus aku teringat kata-kata dia dulu.
Jadi kenyataan rupanya.
Takde la aku kata dia mendoakan sesuatu yang buruk. Pada dia kawen banyak tu adalah doa terbaik untuk dia sbb dia rasa dia mampu. Cuma rupanya cara dia dapat kawen lebih dari satu lain la dari apa kita fikir. Kita fikir dia nak kawen sekaligus macam Salih Yaakob tu kan. 
Doa dia memang dimakbulkan. Dia dapat kawen kali kedua lepas isteri meninggal dunia. Aku pun dah lost contact ngan dia. Mungkin dia gembira akhirnya doa dimakbulkan. Aku tak pasti samada lepas ni dia masih juga nak kawen lebih dari satu atau pun tidak.  Terpulang lah pada dia. Mungkin pada dia banyak kali kawen dapat banyak pengalaman, kan? Rasa begitu, rasa begini. Heheeee.

Tu lah. Kata kata tu satu doa. 
Jadi, bercakap lah yang bebaik.
Kadang kita ni tercakap "abis la..matik la aku.." "abis la..pitam la" "mampus la aku" etc etc.

Tak baik kan. Cakap yang elok2 je.
Fikir yang elok2 je. Untuk diri sendiri dan orang lain.


3 juta komen

Allah.. sy slalu ckp 3 tahun lg bru nk khwin.. tp ada sbbnya. sy nk bantu family dan punya kerjaya & kewangan yg stabil..

Ouh ada eh viral benda ni. Xperasan pulakk.

Yerp kata-kata is doa. Kalau Nita dlm kelas nk marah2 budak selalu beringat. Sbb takut jadi doaaa. Huhu

SEERA ROSE :
Takpe.. Allah lebih tahu apa terbaik utk kita.. doakan yg bebaik saja :)


CIK ANITA :
Agaknya la kot.. akk pun tak tahu.. tk bukak FB. HHikss

Terima kasih atas komen anda :)

Google+ Followers

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign