Pages

18 July 2014

Melawan Hawa Nafsu

Tips Melawan Hawa Nafsu.
Dalam Al-Asas fit Tafsir, Said Hawa berkata, “Takwa adalah hasil daripada hidayah dan hidayah adalah hasil daripada mujahadah. Justeru mujahadah melawan hawa nafsu adalah titik permulaan kepada takwa. Antara amalan yang membantu usaha untuk melawan hawa nafsu ialah bacaan Al-Quran, solat dan zikir. Nabi ketika disoal tentang jalan untuk mencapai syurga telah menjawab, ‘Bantulah dirimu dengan banyak bersujud’. Banyak bersujud bermaksud banyak bersolat dan banyak bersolat bermaksud banyak berzikir dan membaca Al-Quran.”

Selain itu, ada beberapa tips yang para ulama bimbingkan kepada kita, antaranya:

1.Hendaklah dia memperkuatkan rasa takutnya kepada Allah dan selalu mengingat berbagai kengerian siksa Allah diakhirat kelak. 

2.Hendaklah dia meninggalkan segala sebab yang membuatnya terjatuh kembali kepada hasutan hawa nafsu.

3.Hendaklah dia meninggalkan rakan/kawan yang tidak baik, supaya dia tidak mudah termakan oleh ajakan hawa nafsu. Sebagai gantinya, hendaknya dia bergaul dengan orang-orang soleh yang mengamalkan agama Allah

4.Hendaklah dia menjauhi tempat-tempat yang dapat menjerumuskannya kepada hasutan hawa nafsu dan memperbanyak bersimpuh di dalam rumah Allah (Masjid). 

5.Hendaklah dia selalu menyibukkan diri dengan zikrullah dan membaca Al-Quran, kerana hati yang lalai dari Allah sangat mudah bagi syaitan untuk mendorongnya kepada hawa nafsu.

6. Hendaklah dia komited dengan program-program tarbiyah ruhiyah dan sering menghadiri halaqah-halaqah ilmu yang dapat meningkatkan kefahaman dirinya untuk membina kekuatan iman dan melawan hawa nafsu.

7.Hendaklah dia sibukkan dirinya dengan program dan aktiviti yang bermanfaat seperti program dakwah dan sebagainya agar masanya tidak dibiarkan kosong dengan aktiviti yang tidak bermanfaat. Masa yang terbiar kosong akan menggalakan hawa nafsu menyibukkan dirinya dengan perkara yang melalaikan dan merosakan. Kata pepatah Arab;

"Nafsumu jika engkau tidak menyibukkannya dengan kebenaran, nescaya dia akan menyibukkan dirimu dengan kebatilan."

8.Sentiasa berdoa dan berserah diri kepada Allah SWT


**********
kredit : Here

Masa bulan Ramadhan ni, hawa nafsu yang paling aku susah nak lawan adalah nafsu tido.
Ya Allah hai.. tatau nak buat cemna. Geram betul rasa. Mata ni macam di gam2 je nak tido. Nak bangun pulak kemain bercinta. Bangun sahur pun pukul 5pagi. Cemana nak buat ibadah lain.. Mmg geram! Geram terhadap diri sendiri. Rugi rasanya kalau 10mlm terakhir ni berlalu begitu sahaja. Dah la mmg timing tahun ni elok je sbb period pun awal2 dah memunculkan diri.
Takpe. Amalkan tips2 kat atas tu.
Moga 10mlm terakhir dapat digunakan semaksima mungkin. Insyaallah :)

*****************
Al Fatihah utk mangsa tragedi MH17.
Sedih rasanya. Lelebih kepada ahli keluarga. Salah seorang mangsa adalah adik kepada kawan aku masa kat UiTM. Tabah ya Ila.. Allah tak uji kalau Dia tahu kita tak boleh menerima ujian ni. Tabah sahabatku..

Terima kasih atas komen anda :)

Google+ Followers

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign