Pages

26 June 2013

Tingkatkan Imuniti #5 : Minum Air

Selain galak ber-juicing, satu lagi transformasi dalam diet tingkatkan imuniti yg aku buat adalah minum air secukupnya.
Aku mmg tak byk minum air dulu. Minum sekadar saja.
Tapi sejak rasa betapa hazab nya sembelit seminggu lps operation, baru tahu terhegeh2 nak minum air banyak2.
Ala, semua diet aku ni boleh dinamakan 'diet terhantuk baru terngadah'. Ha... ko hado? Kevin Zahri pun takdo. Atkin pun terkezut tgk nama diet nih. Haha.

Oke lah.
How do we know berapa banyak air yang diperlukan dalam badan kita.
Walau pun orang dok kata minum 8 gelas sehari.
Tapi kita macam hey... 8 gelas tu gelas besar mana? Berapa ml? Kalau gelas besar kedai air buah tu dah berapa ml. Mau kembong perut tak boleh nak gerak kalo guna gelas tu utk cukupkan 8 gelas. Jenuh ter kucil kucil.
Takde exact sukatan kan. So, mari kita calculate.
Dari sini, aku blaja cara nak calculate.

Memula, kira berapa berat kita. Omputih ni dia takmo in kg. Dia nak pounds. So, bagi dia pounds.
Oke lah amik contoh berat aku la kan. Let's say 47kg. 
47kg = 103pound / 103lbs (convert lah)

Then multiply by 2/3.
103 x (2/3) = 68.66
68.66 adalah 68.66 ounces (oz)

Ah. Sudah. Kita biasa dgn liter or ml kan.
Tapi apa ada hal. Google je. Ko taip je 68.66 oz to ml. Nak buat to liter pun boleh.

Nanti paling atas sekali dia akan kuar = 2030.52 ml yakni bersamaan kurang lebih 2liter lah. Yakni bersamaan juga 4 botol air mineral 500ml. Makna, byk tu lah yg aku perlu minum setiap hari! Dan utk yg lelain pun, yg lelebih kurang je berat dgn aku tu, perlu minum dalam 2 liter-2.5 liter lah. 60kg pun perlu dalam 2.6liter. Camtu la lebih kurang.

Lps tu kena tgk juga keadaan kita pada hari tersebut. Banyak kerja luar, peluh tiak bagai segala, perlu lah minum lebih. Kalo tak, buleh ja minum banyak tu. Aku rasa kalau kita2 yg kerja pejabat, duduk melepap atas kerusi empuk dalam ekon nih, dalam 2 - 2.5 liter sehari lah.

Air ni sebenarnya tidak lah tertakluk air kosong je. Tapi, harus di ingat, air yg paling elok diminum air kosong. Air gas segala tu mmg letak la jauh2 yer. Tak perlu. Lagi satu, sejak operation ari tu mmg aku langsung tak minum ais. Air sejuk (yg cam dlm peti ais tu) pun tak minum dah. Aku minum air suam ja. Haha. Tanjat gegel tau dgn transformasi diri ni. Padahal dulu... pepagi pun kalo gi mamak tu order milo ais. Hurm. Hurm. Hurm. Dah alang2 pantang itu ini, ku pantang lah jugak minum ais. Lagipun rasa lagi puas kot minum air suam.

Sebenarnya mmg elok minum air secukupnya nih. Kulit pun rasa cam lembap2 ja. Takyah kolagen bagai dah ni ha. Aku dpt rasa la perbezaan tu sket2. Jadi skang dgn juicing lagi, sayur lagi, minum air lagi, badan pun cam ringan je. Bes kan. Nati pas raya boleh tambah dgn exercise. Mengapa lepas raya? Sbb aku masih rasa cam ngilu2 lagi kalo jalan jauh2. Lagipun doc dah advise 3 bulan mmg tokleh wat kerja berat. Jalan pun slow je. Luar mmg napak dah elok kering, yg dalaman kita tak tahu kan.

Oh ya, kalo susah2 sgt, korang download je application ni kat phone. Dia siap tahu berapa byk air yg kita perlukan. Water Your Body nama application nya. Dia siap ada boleh pilih cawan2 yg kita minum. 100ml ke 150ml ke.

Nati dia bagi notification sila minum air, sila minum air.
Haha. Takde lah begitu. Tp ada la dia bunyi cam org tuang air.
Makna, kita kena minum lah. Begitu....

Jadi,
marilah kita minum utk diet yang lebih sihat :)

Terima kasih atas komen anda :)

Google+ Followers

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign