Pages

26 July 2013

Edisi Sambal Hitam

Sapa orang Pahang mesti well known kan dgn sambal itam.

Ni instarepost dari IG  Haniszalikha.
Masa ni dia buat rancangan utk MadMarketRaya kalo tak silap.

Jadi, dia singgah Pahang.

Aku pun tahu sambal ni setelah kawen ngan org yg asal dari Pahang.
Masa tu mmg bebetul baru abis majlis belah lelaki.
So, kena lah tinggal kat rumah in law jap kan.
Masa tu, mak mentua suruh rasa sambal ni. Aku memula cam woh..apa ni..hitam je ni.

Breakfast masa tu, makan ngan nasik goreng.
Sekali rasa. Wahh...sedappp...ada semua rasa yg aku suka. Masam, pedas.
(Alahai...kecur ailiyo plakkkk....)

Tapi nak buat ni susah. I mean, belimbing yg jadi hitam tu.
Dia buat dari belimbing buluh. Pastu kena masak kering2 dalam piuk/tin. Lama masak dia. Smpai la jadi hitam. Pastu buleh simpan.
Nak makan baru kita campurkan dgn sambal. Eh. Ye ke? Ke salah aku ni... haha. sapa orang Pahang, tulung clarify kan. Retu ada mak mentua aku gitau cara masak kat mak aku, tp aku buat 'nohen' jer. Haha. Well.. tahu lah aku yg pemalas nk masak ni kan.

Tp, pendek kata mmg sedap.

Cuba lah rasa, anda pasti gemarkannya.
Tapi kalo kalo kat KL ni jgn buat giler.. aku pun tatau kat mana ada jual. Eh, kalau tak silap kedai makan KakZ akak ipar TokTi ada kot.
Tp aku ada tgk kat IG artis mana tah, ada orang promote 'hi..mari jenguk IG saya..ada jual sambal itam'. Hahahaha...camni pun bolehhh..... (T____T)

Terima kasih atas komen anda :)

Google+ Followers

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign