Pages

3 May 2019

Saya Rakan Pembimbing Penyusuan Susu Ibu Terlatih

Atau dalam bahasa omputih dia - Breastfeeding Peer Counselor (PC)
Gitew....

Untuk menjadi PC, anda mestilah menghadiri kursus selama 20 jam.
Lps dah complete, baru lah boleh diiktiraf sebagai Peer Counselor.
Jadi, atas passion dan minat saya towards penyusuan susu ibu, saya pun enroll untuk jadi PC.

Sebelum tu, meh saya citer cemna saya; yang bukan dari medical line, bukan dari OnG line, bukan dari paed mahupun nutrition line minat dalam bidang penyusuan ini. Seperti yang rakan2 yang mengenali saya tahu, saya adalah seorang yang menguruskan Human Resource di office saya. 

Benarlah janji Allah, setiap kesukaran, pasti datangnya kemudahan.
Perjalanan untuk mendapat zuriat agak sukar, tapi, journey penyusuan saya sangat dipermudahkan Allah. Sangat yang sangat ya :)

Sebenarnya masa pregnant saya tak terfikir pun utk menyusukan anak sehingga lebih 2 tahun. Me, myself rasa macam lebih senang bagi anak formula milk.
Masa pregnant, memang siap beli pam.
Bila dah beli pam, maknanya ada niat lah nak mengepam di office.
Tapi, masa tu blur je. Cemana nak pam, cemana nak simpan. Semua ni kena ada ilmu.
Masa pregnant tak gali pun ilmu ni.
Beli pam masa expo baby. Masa tu bln ke7 pregnant kalau tak silap.

Then masa cuti 4 bulan tu lah baru cari gali ilmu.
Sebab, susu saya ada. Dan cukup utk anak.
Bulan pertama memang ada top up. Walhal susu saya melimpah masa tu. Memang leaking memanjang. Cuma tulah, maybe saya pun tak pandai nak uruskan cemana. Takde cara yang betul dalam seminggu 2 yang pertama. Tak tahu pun ada PC, LC segalanya.

But luckily, Rizq Iskandar sangat pandai. Latch dia apa semua betul.
Kenapa saya cakap betul dan pandai. Sebab saya takde nipple pain. Takde nipple crack.
That's why saya kata journey penyusuan takde yang sedih pun. Semua gembira.
Cuma, sedara mara macam marah sbb baby taknak botol tu adalah.
Depa ingat kita saja taknak ajar.
Hehe.
Takde apa lah tu. Biar lah.

Lepas tu, saya belajar dan terus belajar.
Dan rupanya. Susu ibu lah paling mudah nak uruskan.
Ko takyah nak fikir usung segala susu bila keluar.
Bawak je lah nenen tu. Eh.. siapa je tak bawak nenen kan. Haha.
Nun pegi Sabah. Paling mudah lah famili yang berjalan dgn saya. Takde la kejap2 nak berenti buat susu lah, carik air panas lah. Selamba selak kekdahnya even dlm flight and tepi laut. 
Hey.. dah ada yg mudah  buat apa nak pergi yang susah??
Anak saya pun tak crancky kalau travel.
Paling mudah. Sbb kita sentiasa ada dgn dia. Tak perlu tunggu. Trus comfort dgn nenen je lah. Hehe :D

No. 
Saya tak memandang rendah pada ibu2 yang memberikan formula milk.
Its your choice.
And semua ibu pun nak yang terbaik untuk anak, kan?

Alah.
Saya nak cerita pasal course Peer Counselor saya.
Tapi, dah jadi cerita lain pulak.
So, nanti lah kita citer pasal PC pulak.
Apa pun, saya kini memang bergelar Rakan Pembimbing Penyusuan Susu Ibu.


Anything regarding breastfeeding, don't hesitate to contact me.
Am happy to serve you :) 
Saya boleh buat home visit sekitar KL City Center atau Sentul.

Sama-sama kita promote and protect breastfeeding.
Kalau bukan kita sebagai ibu, siapa lagi?
So, jom!



1 juta komen:

Tahniah kekda.... moga terus berjaya... =))

Terima kasih atas komen anda :)

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign