Pages

26 October 2016

Pelantikan ke Perlantikan

Pagi tadi ada ofismate call tanya "pelantikan ke perlantikan?"
Ha.
Ingatkan my dept ada buat silap kat surat ke apa.
Dia kata takde.. saja nak tanya.
Nak buat surat.
Ohh.
Ok ok.
Rasa macam PELANTIKAN.
Tapi, tak sure. Kena google.
Jadi, jumpa yang ni.
Boleh jadi reference ni.

SATU lagi permasalahan yang timbul dalam kalangan pengguna bahasa ialah perlantikan atau pelantikan? Ada kalanya masyarakat menulisnya sebagai pelantikan, dan ada kalanya juga masyarakat terbiasa dengan perlantikan. Mana satu yang betul?

Bukan itu saja. Bagaimanakah pula dengan perletakan atau peletakan? Untuk pengetahuan pencinta bahasa sekalian, banyak perkataan yang kata dasarnya bermula dengan huruf ‘l’ mengalami masalah yang serupa apabila diimbuhkan. Lihat juga perkataan-perkataan seperti laksana, lucut, libat, dan lihat.

Untuk menentukan imbuhan yang sepatutnya digunakan dalam perkataan-perkataan yang tersebut, maka pengguna harus mengikut rumus yang telah ditetapkan. 

Untuk perkataan-perkataan seperti lantik, laksana, letak, dan lucut, pada asalnya dalam bahasa Melayu, perkataan-perkataan tersebut diambil daripada imbuhan meN. 

Contohnya, perkataan lantik diambil daripada perkataan ‘melantik’, dan bukannya ‘berlantik’, dan dalam bahasa Melayu, memang tiada perkataan ‘berlantik’. Oleh itu, jika perkataan tersebut diambil daripada melantik, maka akan menjadi pelantikan. Oleh sebab tiada berlantik, maka tiadalah perlantikan.

Begitu jugalah dengan perkataan laksana. Oleh sebab tiada ‘berlaksana’ dalam bahasa Melayu, maka tiadalah perlaksanaan. Yang ada ialah melaksanakan, dan apabila ditukarkan, maka jadilah pelaksanaan.

Daripada rumus yang diguna pakai dalam sistem bahasa, maka perkataan yang sepatutnya wujud ialah pelucutan bagi perkataan lucut, dan peletakan bagi perkataan letak. Hal ini demikian kerana tiada perkataan berlucut dan berletak dalam bahasa Melayu.

Bagi pengguna bahasa yang prihatin, sudah tentu tertanya-tanya tentang perkataan-perkataan seperti lihat dan libat. Sudah menjadi kelaziman dalam masyarakat pengguna yang menggunakan perkataan penglihatan dan penglibatan bagi kata dasar lihat dan libat. Tidak menjadi kesalahan pun jika kita masih menggunakan perkataan-perkataan tersebut. 

Namun begitu, jika kita lihat dari segi rumusnya, maka perkataan-perkataan lihat dan libat itu diambil daripada melihat dan melibatkan, bukannya menglihat dan menglibatkan. 

Jika kita lihat daripada rumus yang dibincangkan, maka perkataan-perkataan tersebut sudah tentu sepatutnya ditulis sebagai pelihatan dan pelibatan kerana diambil daripada imbuhan meN. 

Untuk berlaku adil, maka pihak Dewan Bahasa dan Pustaka setelah menyedari perkara yang berkenaan, telah memasukkan perkataan-perkataan pelihatan dan pelibatan dalam entri perkataan lihat dan libat dalam Kamus Dewan Edisi Keempat. 

Dalam hal ini, penulis ingin menyarankan kepada pengguna bahasa untuk mula menggunakan perkataan pelihatan dan pelibatan kerana rumusnya lebih tepat. Cuma, pihak Dewan Bahasa dan Pustaka masih mengekalkan penggunaan perkataan penglihatan dan penglibatan kerana hal tersebut telah sebati dan mantap dalam kalangan pengguna bahasa.

Bagaimanakah pula dengan perkataan langgar? Perkataan ini boleh bertukar menjadi berlanggar dan juga melanggar. Maka, sudah tentu wujud perkataan pelanggaran dan perlanggaran kerana diambil daripada imbuhan ‘me’ dan ‘ber’. 

Jika kita merujuk entri perkataan langgar dalam Kamus Dewan Edisi Keempat, maka kedua-dua perkataan memang wujud tetapi membawa makna yang berbeza. 

Perlanggaran membawa maksud perihal (kejadian) berlanggar antara kenderaan atau kenderaan dengan orang. Pelanggaran pula membawa maksud perihal melanggar (menyerang, menyerbu, dan sebagainya) atau perihal menentang perbuatan atau tidak mematuhi peraturan dan sebagainya.

Tampak begitu rumit tetapi itulah uniknya bahasa Melayu. Ayuh, marilah kita bersama-sama memartabatkan bahasa dengan memastikan penggunaan bahasa yang kita gunakan itu betul.

Terima kasih atas komen anda :)

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign