Pages

30 April 2015

Labbaik allahumma labbaik : Madinah (Masjid Nabawi dan Raudhah)

Hotel
Rasanya semua yang ambil pakej Andalusia tinggal di hotel Mubarak Silver  yang jaraknya 200meter dari Masjid Nabawi.
Mmg tak berapa jauh. Kurang 5 minit berjalan kaki.
Kami dapat tingkat 1. Wifi ada di lobi. Tapi, di dewan makan dapat jugak kadang-kadang. Dan kat bilik kami pun kadang tu dapat juga. 
Di tengah2 tu semua nya kedai orang berjual.
Ada juga yg berjual di kaki lima.
Keadaan agak sesak esp waktu lepas habis solat.
Hotel. Besar lah dari kat Mekah.
Keadaan orang berjual. Hujung tu masjid nabawi.
Ziarah
Di Madinah ada ziarah dalam (kawasan masjid) dan ziarah luar (naik bas).
Bagi ziarah dalam kami di bawa ke Raudhah (bagi perempuan). Lelaki ke Makam Nabi dan perkuburan Baqi'.
Ke Raudhah ada ustazah yang akan bawa. Pukul 7pagi berkumpul di dewan makan. Ustazah briefing sket dan dibawa beramai2 ke masjid Nabawi untuk ke Raudhah. Selepas tamat di Raudhah, ustazah tunjukkan kawasan perkuburan Baqi dan baca doa dari luar.
Perempuan mmg tak buleh masuk kawasan kubur.
Lepas tu ustazah juga tak bagi baca kuat2 doa sbb kami berkumpul reramai dan aminkan doa ustazah.
Guard sana agak tegas. Nanti dia ingat perhimpunan apa pulak.

Masjid Nabawi
Keadaan di sini tak sesesak Masjidil Haram. Tak perlu lah datang 2jam awal (boleh ja kalau nak beriktikaf). Sbb kawasan solat wanita juga besar.
Tapi, guard sini agak strict berbanding Mekah.
Dia mmg buka beg. Sebetulnya handphone tak dibenarkan bawa ke dalam masjid.
Tapi, pepandai kita lah. Boleh letakkan dalam poket jubah. Atau dalam uncang kasut. Sbb dia hanya akan check beg sandang kita saja. Buka zip sesiap dan tunjukkan pada dia agar dia tak rasa kita ada sembunyikan barang.
(gambar sekitar masjid Nabawi, next entry)

Pengalaman ke Raudhah
Taman syurga. Siapa yang taknak ke taman syurga kan. Salah satu tempat mustajabnya doa. Kali pertama ikut ustazah. Bawa mak, tapi tak guna wheel chair pun.

Ustazah yang kat tgh pakai vest Andalusia tu.
Sebelum masuk masjid. Ustazah bagitahu
cara-cara nak tgk Raudhah bagi orang yg tak boleh
masuk masjid (uzur).
Kawasan Raudhah ni letaknya bersebelahan makam nabi. Kawasan pun tak terlalu besar. Taman syurga ini letaknya di antara makam nabi dan mimbar nabi. Ditandakan dengan karpet berwarna hijau. Kawasan solat biasa dalam masjid warna merah.
Untuk lelaki takde masalah untuk masuk sbb takde had masa. Tapi, untuk wanita agak sukar lah. Ada masa yang ditetapkan. 
Raudhah ni dalam masjid Nabawi. Nak pergi Raudhah kena lah masuk dalam masjid. So, sapa tak boleh solat (period), ustazah akan guide cemna caranya (yang ni aku pun tak tahu sbb tak dgr plak ustazah tu beritahu).
Nak masuk Raudhah ni byk hentian nya. Jadi, sekali tu kami dah tertinggal di belakang. Ustazah tgk mak yang bertongkat, jadi dia bagi kami masuk dulu ke dalam kawasan Raudhah. Guard pun takde hal sbb tgk mak pun dah uzur. Mungkin orang lain agak 'berbulu'. Tapi, itu dah rezeki kami kan. Bila dah masuk dalam tu, memula duduk dulu area belakang (masih karpet merah). Tak lama tu terus lah ke area karpet hijau. Memula tu bagi mak solat dulu (bawa kerusi solat tu). Tapi, tak lama pastu masuk satu grup, jadi huru hara, dirempuh, ditolak. Tak boleh nak solat dah. Ada juga yg nak bantu mak, tapi tak boleh. Memang tak boleh nak solat pun, hingga satu keadaan kami dah tak boleh nak gerak. Aku jerit je "Allahuakbar!". Ye lah, aku pun besar mana je nak kepung mak jika dibandingkan dengan arab2 yang 3,4 kali ganda badan aku.

Duduk dulu sementara nak masuk Raudhah.
Berhenti lagi. Boleh solat hajat, solat dhuha dsb
sementara tunggu nak masuk.
Bumbung di kawasan nak masuk Raudhah.
Masih lagi menunggu nak masuk.
Kat depan tu area Raudhah.
Dah nak keluar.
Dapat keluar je dari Raudhah, suruh mak duduk jap kat area karpet merah. Aku pi solat jap kat karpet hijau semula. Tp tak ke dalam sgt pun. Cuma di depan mimbar tu je. Jadi lah. Dan aku berazam untuk pergi lagi sekali. Tak puas.

Kat luar masjid Nabawi. Tunggu ahli grup lain keluar dari Raudhah

Wif my lovely mom. Kerusi tu byk dalam masjid.
Usung je lah dalam area masjid tu.
Sekali lagi pergi sehari sebelum balik. Hari Khamis. Pagi.
Aku gi sorang. Mak duduk di hotel. Pagi lepas makan, dalam kul 7 pergi. MyDH teman juga (walau dekat je hotel dgn masjid, tetap aku tak berani berjalan sorang). Tapi, dia buat lah xtvt dia. Melawat maqam Nabi, melawat perkuburan Baqi.
Aku masuk je. Sbb kita takde grup, kita ikut je orang. Kebetulan ada sorang jemaah Andalusia jugak dgn mak dia. So, kami sekali. Berdegup kencang jantung masa nak masuk sbb tak tahu apa terjadi pada hari ni. Excited juga kerana skali lagi berpeluang utk melawat kekasih Allah.

Perhatikan kubah hijau. Disitu lah terletaknya makam Nabi
Muhammad SAW.
Masa ni tgh tunggu nak masuk dalam.
Sambil tu berselawat lah. Elak lah berbual kosong.
Kalo kita gi sendiri, kita ikut lah grup2 yang dinamakan "Malaysia". Yer, satu penghargaan utk kita sbb sebenarnya bukan Malaysia je dalam tu. Ada Indonesia, Thailand, Brunei dan semua lah negara Asean yang kecik2 nih. Mmg kena ikut yang tu sbb kalau kita termasuk grup Saudi ke Arab ke, mati terpenyek pulak kang dalam tu. Ikut je lah guard yang menjaga tu. Depa ni kecik ja, tapi tegas amat. "Melayu! Melayu! sini.. sini.. duduq" dipekiknya kalau nampak "orang kita" nak pergi masuk dulu.
Ikut lah giliran. Jadi, bila dibenarkan masuk tu, mmg bertempiaran lah semua.
Kali ni aku ke kiri dulu. Belah kiri adalah berhampiran makam Nabi. Perempuan tak boleh masuk makam. Tapi, ini lah tempat terdekat dgn makamnya. Bagi salam utk Nabi, untuk sahabatnya yang ada makam di situ juga (Abu Bakar dan Umar).
Tapi, bila dah termasuk situ nak gerak ke kanan balik dah sgt lah sukar. Tersepit di situ. Tapi, aku cuba gerak ke depan. MasyaAllah. Tapi, mungkin sbb kita kecik, dapat menyelit dan akhirnya sampai ke depan, ke kawasan yang benar2 di panggil Raudhah (antara makam dan mimbar).
Mulanya mmg tak lepas nak solat. Sempit sgt. Aku berdiri je situ. Keadaan mmg sesak, bertolak. Sampai satu ketika aku cakap dalam hati "Ya Allah, sekiranya bukan rezeki aku utk bersujud di situ untuk memohon doa dengan syafaat nabi mu, aku redha, aku akan keluar"
Tak lama lepas tu, mmg ruang tu seakan kosong. Sbb masa tu mungkin kat luar tgh tahan orang tak masuk lagi.
Dan Alhamdulillah, dapat aku bersolat di Raudhah akhirnya. MasyaAllah. Terima kasih Allah.
Perasaan tu sukar untuk digambarkan. MasyaAllah. Taman syurga tu. Alhamdulillah, terima kasih Ya Allah kerana di izinkanNya juga bersolat di situ. Masa taip ni pun rasa cam sebak juga lagi.
Kita tak boleh la tamak. Selesai solat (aku buat solat hajat), terus keluar ke karpet merah. Solat sunat di situ. Situ pun tak boleh lama. Kena halau jugak dek guard. Nak lama, baca doa dalam sujud.

Tapi, kalau kita umat islam ni bebetul berdisplin, aku rasa semua dapat solat dalam area karpet hijau tu. Ruang nak kata luas tu mmg lah tidak, tapi, kalau kita bebetul bertimbang rasa, solat ikut barisan, InsyaAllah mudah. Tapi, nak buat cemna. Mmg dah sedari dulu macam ni. Cuma, masa aku pergi haji dulu, mmg lah tak seramai ni. Tapi, masa tu mana lah tahu kita dah berada dalam taman syurga kan.
Pengalaman dalam Raudhah, mmg salah satu pengalaman yang tidak akan dilupakan sepanjang hayat ku. Alhamdulillah, terima kasih Allah. Terima kasih ya Rasullullah.

"The Chosen One" - Maher Zain

In a time of darkness and greed
It is your light that we need
You came to teach us how to live
Muhammad Ya Rasool Allah

You were so caring and kind
Your soul was full of light
You are the best of mankind
Muhammad Khaira Khalqillah
Sallu ‘ala Rasulillah, Habib Al Mustafa
Peace be upon The Messenger
The Chosen One

From luxury you turned away
And all night you would pray
Truthful in every word you say
Muhammad Ya Rasul Allah

Your face was brighter than the sun
Your beauty equaled by none
You are Allah’s Chosen One
Muhammad Khaira Khalqillah
Sallu ‘ala Rasulillah, Habib Al Mustafa
Peace be upon The Messenger
The Chosen One

I will try to follow your way
And do my best to live my life
As you taught me
I pray to be close to you
On that day and see you smile
When you see me
Sallu ‘ala Rasulillah, Habibil Mustafa
Peace be upon The Messenger
The Chosen One

Sallu ‘ala Rasulillah, Habibi Mustafa
Peace be upon The Messenger
The Chosen One

5 juta komen

alhamdulillah, rezki kekda..

Assalamualaikum kekda, sheila baca pun sebak.Allahurabbi. Indahnya baca pengalaman kekda. Alhamdullilah, rezeki kekda :)

Ya Allah bergetar jantung ni.Sebab rasanya baca pengalaman akak ni. Bila agaknya sy dapat ke sana..

Ya Allah bergetar jantung ni.Sebab rasanya baca pengalaman akak ni. Bila agaknya sy dapat ke sana..

my dear sis....seriously...bila baca bab raudhah nih....terus rasa sebak....Allah dengar doa dan permintaan kita..... alhmadulillah.... happy utk akak.... =)))

Terima kasih atas komen anda :)

Google+ Followers

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign