Pages

14 August 2018

Kenapa Tidak Pernah Dihargai?

"Aku kerja macam nak mati. Tapi tak pernah dihargai"
Pernah dengar, kan?
Atau, terkadang kita pun jadi camtu.
Tapi, sesekali kita kena "basuh" hati kita. Basuh jiwa kita.
Pernah terdengar kata-kata ustaz dalam motivasi pagi.
Byk yg dia bagi.
Salah satunya :
"jangan bersedih kalau kita tak dihargai, tapi bersedih lah kalau kita tidak pernah menghargai orang lain kerana penghargaan itu akan datang bila kita tahu erti menghargai orang lain"

Aku sentiasa mengingatkan diri sendiri. Kita kerja kerana Allah. Kerja ini ibadah. Untuk membantu orang lain. Takpe kalau belum rezeki kita naik pangkat, takpe kalau kita dihargai. 
Allah tahu kerja kita. Allah akan balas dengan seribu satu kebaikan yang lain selain penghargaan sesama manusia ini.

Anak tak selalu sakit - satu penghargaan.
Keluarga dimurahkan rezeki - satu penghargaan.
Boleh pergi bercuti - satu penghargaan.
Punya keluarga yang saling sayang menyayang - satu penghargaan.

Jadi, nikmat mana yang kau dustakan.

Jangan terlalu banyak merungut.
Jangan terlalu berkira dengan kerja.
Jangan menganggap orang tak pernah pandang kerja kita.
Dan jangan menganggap orang tak pernah hargai kita.
Hargai tak hargai, jalan kan kerja.
Takpe orang tak hargai sekarang, InsyaAllah di sana kita akan lebih dihargai.

Aku juga dulu pernah begitu.
Berulang alik ke JPA utk mendapatkan beberapa jawatan.
Lulus.
Dan.
Aku juga akhirnya ketinggalan.
Takpe.
Allah ada.
Allah nampak.
Allah bagi aku rezeki buat umrah.
Allah bagi aku rezeki buat treatment lepas balik umrah.
Allah bagi rezeki, treatment aku succes.
Allah bagi rezeki aku pregnant tanpa ada secebis pun morning sickness.
Allah bagi kandungan aku sihat membesar.
Allah permudahkan proses bersalin.
Allah permudahkan rezeki aku bersalin di hospital yang selesa.
Allah permudahkan rezeki aku menjaga anak.
Allah permudahkan rezeki aku untuk menyusukan anak dgn susu-ku sendiri sehingga umurnya lebih 2 tahun.
Allah murahkan rezeki untuk anakku sampai dia dah boleh pergi umrah dgn saving sendiri walau baru umur 2 tahun.
Allah bagi dia kesihatan yang baik.
Allahu.


Aku lambat naik pangkat, tapi rezeki Allah bagi untuk aku terlalu banyak. Mencurah-curah. Dan perlahan-lahan aku nampak segala hikmahnya.

Apa lagi yang kita nak?
Masih perlu kan penghargaan dari majikan kita? Memang la kadang tu perlu. Tapi kalau dapat rakan sekerja dan boss (immediate boss) yang baik pun dah okay juga. Ada kawan rajin belanja. Ada rakan yang baik2 pun dah okay. 
Tapi, kalau rasa dah sampai tahap bercakap sengsorang - itu dah tahap depress. Awak sangat perlukan bantuan. Jangan pendam okay.
Mungkin awak sangat perlukan penghargaan tu. Sampai dah tak boleh fikir lain. Simpati sangat.

Takpe. Kita kerja kerana Allah. Ikhlaskan diri.
Dan kena ingat, hidup kita bukan di sini saja.
Di sana nanti banyak lagi perkara yang perlu diselesaikan.
Okay. Jangan sedih kalau berasa tidak dihargai.
Cuba lah menghargai orang.
Mungkin anda lebih gembira.

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign