Pages

20 October 2009

~open house Raya 2009~

Sengaja ku tunggu utk buat entry open house ni sekali harung.
Maleh la acapkali wiken je kena wat entry open house.
Lagipun citer pun lebey kuang sama-pasal makanan yg menyedapkan-pasal perut2 yg sengkak-pasal kena pegi umah ke umah ke umah.

Oh! aku bukan lah blogger tegar..hoho

So, jum citer ttg open house thn ni. Thn ni spti thn sblmnyer aku mmg ber nawaitu utk memenuhi undangan shj, nak wat undangan tu mmg tidak ada dlm plan pun. Aku hanya ber plan nak wat open house eh..bukan..majlis makan2 shj lah. Bulan Disember nati. Akan diberitahu date nyer kelak.

Dimulakan dgn 10-10-2009..eh..no..no..takde lak yg ngajak open house ari Sabtu ni yer..so trus ke 11-10-2009. Ha..ni mmg tahap berpeluh2 tiak lah sbb dari pagi dah kuar membawak ke ptg/senja. Berbaju kurung okeh. Sbb nak gi kenduri terus.

Pagi tu ke umah in law dulu. Makan pagi suma kat situ trus laju2 umah Mak Ta [mak sedara my dear] kat Klang sana. Sana pun makanan ala2 bekpas iaitu nasik lemak lauk sambal sotong,ayam masak merah,sambal tumis,ada agar2,cucur udang dan aku hanya makan nasik lemak dgn ayam shj. Kenyang. Baru pas bekpas kan. Tp ayam masak merah adalah sedap... [slalu kan blogger2 ckp makanan sedap].
Ada Kak Nisah and Kak Long (akak ipar ku) sekeluarga dtg juga.
Gambar???
Huhu. Apsal la aku buleh lupa nak amik.Pagi tu sblm kuar umah aku siap ready setting kamera tu dah..tp cemna leh lupa la.
My dear kemain plak tu, bila aku ckp aku lupa nak amik gmbr ngan Mak Ta n akak2 dia, dia leh jawab "lor..apsal awak tk amik gmbr td..nak pusing balik?" Masa tu da naik keta, nak kuar area perumahan Mak Ta..Ah! kemain lah..bila org suh amik gmbr, dia bising..tk amik gmbr pun dia bising2 gak..apa2 jelah incik suami.

Settle kat Klang kami trus nak hway masuk ke Shah Alam. Ada kenduri menanti di sana. Opismet kami. Kerol namanya. Di Seksyen 19 umahnya. Pengantin paling sempoi penah aku jumpa. Mana tak nya..elok kami tgh carik paking ttiba terpancul mukanya kat paking tu. Bkn berpakaian songket, masih ber t-shirt..mmg sempoi ah ini org..masa tu dh kat kul 2 dah. Dia sendiri carikkan paking utk k'org.. Haha.

Makanan kenduri ni bes juga.Ada ayam goreng tepung ala2 KFC. Aku meratah itu je la. Tk lalu nak makan nasik dah..

Oh! kat sini ada gmbr. Byk..aku bg je kamera kat my dear..pepandai la dia amik. Ini antara nya.

Ni masa derang berarak. My dear yg amik. Aku lepak bwh pokok je. Panas woh time tu.

Ini pelamin. Cantik kan?? Budak R n D opis aku yg buat. Simple jer.

Lepas tu kami trus ke Seksyen 7 (Zirah..btul kan umah seksyen 7..aku slalu je lupa..haishhh!) Umah bes pren aku-Cikgu Zirah. Umah dia menu utama bihun sup, satay, nasi impit dan ada la side dishes. Dia suruh aku makan salad dia. Aku kata aku tak suka..katanya sedap la Ida..ada buah2 suma..bkn sayur. Ok..aku try..emm..mmg sedap [maka dr sini la terjadinya citer kat entry sblm ni..huhu]. Masa ni aku da tak makan sgt dah..kenyang..!!

Then kami laju2 ke Sg. Buluh lak. Ada 2 umah kat sana. Masa tu da dkt kul 4. Kami benti solat kat hentian Jejantas Sg. Buluh dulu. Lgpun aku rs muka, bdn suma da melekit. Lepas amik wuduk, solat suma tu baru rs "owh,..segar semula!" Baru la buleh makan byk2 balik.

Umah pertama kat Sg. Buluh, umah Mama. Oh! umah Mama ini adalah "kategori wajib pegi" Kut tak nati..jenuh nak menjawab kat opis. Makanan kat umah mama adalah sgt byk. Ramai kut nih jemputan. K'org pun da ujung2..tp Mama kata dia wat smpai malam. Hebat lah!!

Jgn tatau ttiba aku makan laksa Johor, siap tambah. Memula tu mcm nak makan sket..tp bila rasa "alamak!mcm bes" Makanya tpaksa la tambah lagik. Haha. My dear udah surrender. Makan rojak buah sajorkk. Tu la makan lagi bebyk td kan kat umah Zirah. Dah sengkak la tu. Kat umah Mama ni takyah segan2. Ngan anak2 dia pun aku da biasa. Kan dulu ms anak sulung dia wedding pun k'org menolong sama. Siap dpt baju subsidi lagik [siang td aku pakai gi opis] Huhu. Jadi..nak lepak lelama pun tak kesah..siap duk kat dlm umah lagik..ada air-cond!

Lepas tu gerak ke umah ex-boss ku. Che Mie. Oh! Ttiap tahun aku g umah Che Mie ni awal2..menu utama derang nasik dagang..tp aku kureng nasi dagang nih,jd aku slalu makan popia goreng. Sedap!! Wife dia buat sendiri.Tp kali ni, aku tau dah menda2 tu mesti da tkde.. tkpela..kami pun da kenyang. Datang untuk ziarah dan memenuhi jemputan je. Lgpun umah Mama ngan Che Mie ni setaman je. Jd tak sdp la kalo tak pegi. Kami duk kejap then mintak diri.

Ingat da penat ker?? Idaknya..lepas tu aku ajak my dear ke IKEA. Idak la beli apa..saja menengok..lps tu baru la balik. Oh! Seharian tu berbaju kurung. Gmbr beraya umah derang ni aku sekali kan.

Gmbr 2 atas tu kat umah Mama. Yg kiri tu ngan member2 opis ku-Sara n Su, yg kanan tu aku ngan Mama. Haros ada gmbr..bukti dtg umah Mama. Haha. Gmbr 2 bawah tu kat umah Zirah. Anak dia yg sulung tu gemar makan sayur..tu gmbr dia tgh meratah sawi n toge yg patut taruk dlm bihun sup. Bagus kan?? Aku pun nak ajar anak aku camtu la nati..tp nya..aku takut kalo anak aku sound balik aku "Ha..mama pun tak makan sayo.." Abis aku..[aku penah kena ngan anak buah aku bila aku suh dia abiskan sayur dlm bihun dia..oh!!-ya..smpai skang aku masih asing2kan sawi dlm bihun..tk kira la kat mana pun..tp aku masak kena taruk sawi gak ]

Jadi..abis citer ujung minggu itu.

Dan pada 14hb - malam -aku n adik2 unit aku serbu umah Abg Ajak plak. Kat BBS sanun. Oh! yg ini aku yg suh abg Ajak buat. Ku kata utk kami2 je. Tup2 dia ajak kawan2 dia sama. Yg ini kami berkonvoi dgn di lead oleh En. Atoz. Haha. Udah yg lain tak berapa familiar area sana, maka kami bertemu di meting point at Mobil dpn Tesco Xtra tu. Gerak dlm 4 keta. Meriah kan u'olss.. [hakk..1st time aku guna perkataan uolss nih..hiksss!]

Wife abg Ajak masak mee kari yg sedap dan nasi impit ngan rendang ayam. Citer pjg takde..tp gmbr ada. Huhu.
Ini aku ngan adik2 unit aku. Ekceli unit aku ada 5 org je..tp tgh tahun retu masuk derang2 nih. Derang ni bawah Skim Khidmat Singkat tu. Dia mcm skim sangkut2 dulu tu la..skang da tak sangkut..dia singkat je. Ekceli derang ni kontrak dgn kementerian tp dia hantar ke jabatan2 utk bantu jabatan memperkemaskan sistem aset. Ada 5 org kesemuanya. Dan kepala hotak pun gegila..jd buleh join lah. Ajak bergambo pun sporting jer.

Oh! sgt cumel itu Ain..geram haku..yg atas tu la maknya. Ros namanya tp ku panggil Ros Magnolia. Haha. Comel apa nama tu.

Then, beralih plak citer ari Sabtu - 17 Okt-yakni ari memenuhi undangan open house.

Dimulakan ke Puchong umah akak my dear. Ekceli not too Puchong lah. Bandar Saujana Putra sebenarnya. Oh! jauh weyy..pagi2 tu da call Dee utk tnya arah jalan sbb my dear mau ikut Subang sana. Tp bila tnya Dee dia kata kut memana pun buleh sbb umah kami ni tgh2. Jd selamat smpai sana dlm kul 11. Trus makan. Akak dia wat spegeti n mee kari [again!] Mee karinya adalah sedappp..plak tu aku buat hal plak sbb masa cedok kuah tu aku mcm terasa samting kat dasar [wah..! dasar tu] periuk tu. Aku pun try kaut guna senduk yg ada. Siap ckp kat my dear "abg..bagi tisu nak amik sudu nih" skali kak ipar ku kata.. "eh, Da,..sudu tu mmg diletakkan dlm kuah kari tu, petua" Plak dah..hai..aku rs mcm err...kenapa la ada sudu terjatuh. Tp takpe la, dah petua katanya, Untuk taknak bagi santan pekat ke berketul ke beku ke apa tah..lebey kuang camtu lah. Aku pun tk penah dgr. Kak ipar ku kata dia dpt dari mertua dia. Ohh....!! da nak termalu sbb gatal nak pi selamatkan sudu tu. Haishhh!!

Lps tu laju2 balik KL sbb da janji ngan Rinie jumpa kat Mobil dpn Tesco Extra tu [again!] kul 1.00pm. Kali ni kami melalui hway Putrajaya tu. Ok gak la..tkde la rasa memusing sgt. Tggu Rinie smpai trus gerak pi umah kak sal kat Gombak. [Gombak ker??]
Gambar kami kecoh2 kat umah kak Sal. Org yg sama jugekk..Iye lah..xklusip nih sbb kak sal jemput anak buah dia jer tau. Tu dia nyer nasi tomato mmg sedap [kan..berapa byk sedap dh dlm entry nih]. Oh! nak kabo, gmbr ni bkn my dear yg amik..tp asben si Ros. Bagus dia, tgkp sana,sini..kalo la Ros ni blogger mmg byk gmbr dia. Haha.
Kami lagi..kali ni ngan tuan umah la plak. Hikss!!

And last but not least..kami ke umah abg Burn kat Rawang lak. Ini pun berkonvoi bersama Rinie, sbb dia tak penah gi umah Abg Burn. Aku lak..selama aku keja kraf ni..umah abg Burn lah aku tk penah miss every each year, dr aku pegi dgn menumpang org, pehtu bwk keta sendiri, smpai la dgn asben..harap2 thn dpn ngan bb lak yer..asik pegang bb org je kan. Hiks...
Oh! pada hari tersebut aku dan my dear sedong-dong berbaju putih -biru.

Dah..tu jer..tak larat oh nak wat entry nih..
Oklah..jumpa lagi di hari raya thn depan..Insyaallah..

pnstoberi:: ok..kali ni byk umah yg aku tk penah pegi dah pegi..so, kalo aku ngajak sok2 harap jangan tak dtg plak yer..kecuali la ada urusan tak dpt dielakkan. :)

2 juta komen

sungguh pnjg berjela posting mu kali ini...;p

huhu..sengaja...aku kan sekalikan suma citer aku p open house tu sbb tu jd berjela..hiksss..!!

Terima kasih atas komen anda :)

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign