Pages

27 May 2009

~mEE uDang KuAla SePetang~

Spti yg aku idam2 kan.
Ari Ahad lepas aku pi mkn mee udang Kuala Sepetang.
Ingat mak je nak p.
Skali suma nak pi.
Maka pepagi lagi dh bertolak ke Kuala Sepetang tu.
Kitaorg makan kat warong Mak Teh kalo tak silap aku.
Kedai yg dh glamer amat tu Mak Jah rasanya. Ke aku dh terbalik kan Mak2 nih.
Retu masa ari ibu mak ngan family abg aku tu dh makan kat Mak Jah tu.
Mmg ramai giler kedai tu kata mak aku ms derang pi tu
Masa aku pi ni..napak gak kedai tu.Baru nak bukak.

Sebenarnya byk kedai mee udang sebaik sj kita masuk dari Simpang tu (tpt ni mmg nama dia Simpang yer). Tp kalo org luar mesti nak carik kedai yg dh masuk warung kita ngan majalah 3 tu. Sng je nak jumpa sbb suma kedai2 ni tepi2 jalan je. Amik je simpang ke Kuala Sepetang tu makan ternapak la kedai2 tulis "mee udang".

Kitaorg terus ke pekan kuala sepetang.Ingat kut ada la jual hasil laut mcm kat Pangkor nun.
Tp..nan ado..itu cuma pekan kecik je. Kedai cina je suma. Nak tgk org naik dari laut pun ntah dari mana. Napak nyer YB baru tu kena buat sesuatu kat pekan ni sbb dh ramai org pi kuala sepetang ni. At least buat mcm tpt org2 nak berehat/bersantai atau nak tgk nelayan naik dr laut (eh..bukan laut sebenarnya..muara..eh..kuala kut)

Ada la napak kedai yg keringkan ikan masin.Mak aku takmo lak pi tgk. Jd..takde la berbelanja apa2 kat pekan tu.

balik dari pekan K.Sepetang tu la baru singgah makan mee udang ni.
Bes la gak..aku,mak,2 anak buah aku mkn nasik goreng udang. My dear amik Mee Udang, Abg aku amik kuewtiow udang which baunya mmg membuat terliur..walhal aku bukan mkn kuewtiow. Udang2 nyer mmg mewah lah smpai gatai2 idung aku. (awas pada anda yg resdung). Kat nasik goreng aku ada dkt nak 10 eko udang. My dear nyer mee udang..aku tak kira..tp kuah dia sedap gak..terasa manis udang tu. Kat kedai ni ada 2 pakej. Udang saiz cam aku makan tu rega dia RM7..suma sama..mee udang ke,nasik goreng ke,kuewtiow,mee goreng ke. Kalo saiz special rega RM11.
Kalo kat warong Mak Jah tu mak aku kata ada 3 rega-RM6,RM8 dan RM12.
Tp..kalo derang wat udang goreng tepung pun best tu.

Masa kat kedai makan kitorang tnya kat mana ada jual2 tu. Pehtu abg tu tunjuk jalan nak pi tgk nelayan baru naik. Maka pas makan kitaorg pun pi la. Tp masa tu tinggal udang aje. Tak jadi pulak nak beli. Ni la tpt nelayan turun kut..

Jadinya..trus ke Taiping..jalan2 jap..singgah KKgsar..singgah kg mak aku..balik berdebum tido..ptg pas asar melawat kawan karib aku yg dlm pantang..gmbr utk suma ni..nan ado..huhu

Dan ini ada lagi 2 eko udang yg takde mengena dgn mee udang kuala sepetang. Sapa nak tempah buleh hubungi saya yer..dlm udang tu ada gegula choclair (ye ke eja camtu..ala..lebey kuang lah). Patut dlm tu ada gula (adat perak dlm hantaran bertunang)..tp..aku nak bg kat org Sgor..takkan nak buh gula..terkojut lak mereka nati.

pnstoberi: Seronok mak bila kami bw ke kg nyer..kg tpt tumpah darah ku juga..sedey lak rasa bila tgk tpt tu terbiar gitu je.

4 juta komen

kat tempat aku ada gak mee yg femes...mee campur...

p/s:penah rasa?

nila :: mee campur apa??? aku tak leh kalo campur2 byk menda nih.. eh..ko ganu ke ktan???

campur pe plak nye...nama dia mee campur...cm nama nasi cmpur...nasi tu bukan cmpur dgn pape..

p/s: aku dari negeri yang paling dibenci kt mesia ni...klantan..bila aku ckp je aku org klantan..deme mesti ckp "oooo..klantan..patut la..." soklan aku..patut la pe? pe yg patut la?

asal klantan je jahat..asal xbetul je mesti klantan..pe klantan buat smua xbetul...tapi kalo deme buat xpe wlaupun tiru budak klantan..contoh tampal lambang/bendera negeri kat keta/motor...kalo budak klantan konpem kena tuduh kenegerianla..perkauman la...tapi bila deme duk tampal lambang/bendera negeri deme xpe plak..

p/s 2: aku marah ke pe ni?heheheh..aku pun xtau...

owh..takpe..takpe..aku phm..aku tak mencik tau negeri ko..aku sker..sbb leh soping2 sana. entah bila la aku nak pi lagi kelantan tu. cdg nak bwk mak aku pi sana. soping! (soping apa tah..)
eh..mee tu mesti campo sayur suma.. susah aku nak mkn tau sbbkena asing sayur suma..aku kan tak makan sayur :P

Terima kasih atas komen anda :)

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign