Pages

14 November 2018

Sabarlah, Kita Dah Tua

Menginjak umur ke 40 ini, seboleh nya aku tidak mahu lagi bertekak dan bertegang urat.
Hari ini genap sebulan lagi umurku nak masuk 39 tahun.
Setahun lagi dah masuk 40.
Kenapa la aku terlibat lagi dengan menda2 remeh macam ni.
Allahu.. Seboleh-bolehnya aku taknak langsung ada kes macam ni.
Takpe. Biar lah Allah merahmati insan itu.

"Ya Allah, kau jauh kan lah daku dari sifat menyusahkan orang. Adalah kemungkinan peristiwa yang berlaku ini adalah kifarah dari perbuatan ku terdahulu, maka Kau ampunkan lah daku. Jadikanlah daku orang yang memudahkan kerja orang lain dan jadikan lah daku seorang yang sabar"

Ya. Aku pun macam tak percaya ketika kejadian tu, takde langsung perasaan marah. Walaupun berhadapan dengan orang yg aku pun tak tahu apa penyebab dia marah.
Masih terngiang-ngiang di telinga makhluk Allah itu berkata  "aku hangin ni", bila aku menegur dia yang seolah tak keruan dan tidak selesa bila kami berhadapan. 

Adakah aku terlalu keras dan terlalu memaksa.
Serasanya tidak.
Bermula dari panggilan telefon, aku mengatur ayat sebaiknya.
Ya lah..kita nak minta bantuan.
Mana silapnya sampai dia hangin.
Entah lah.
Salah aku lah agaknya tu. Sampai dia hangin.
Takpe lah.

Apa pun, aku tetap dengan prinsip aku.
"Permudahkan lah kerja orang, agar Allah permudahkan kerja kita"
Semoga apa dirancangkan esuk berjalan dengan lancar.

Terima kasih kerana me-reveal sikap begitu di hadapan ku sendiri di mana selama ini aku cuma mendengar gosip2 orang saja. Di mana selama ni, aku rasa dia bukan lah sebagaimana yang dikatakan itu. Dia bukan begitu sebal dan teruk. Selama ini aku rasakan dia seorang yang mudah dibawa berbincang dan baik hati. Takde masalah langsung dengan makhluk Allah ni. Rupanya... betul kata mereka itu. Bila kita cerita pun mesti orang kata "...dia memang camtu..takpe lah..rilek je"

Sampai bila kita nak mengikut perasaan hangin.
Kita dah semakin tua.
Berubah lah....
Tanamkan sikap sabar dalam diri kita dan permudahkan kerja orang.
Tak rugi pun.
Cuba lah.

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign