Pages

10 November 2017

Takde Anak Takde Empati Ibu

Bila dah ada anak, kata pulak baru anak sorang.

Apa la. Apa pun tak boleh.
Itu tak kena. 
Ini tak kena.
Kita takde anak - di katanya "ko apa tau, ko takde anak lagi"
Bila dah ada anak "eh, ko baru anak sorang, aku ni dah anak 3, tau lah aku"
Okay.
Ye lah. Ye lah.
Memang kita tak tahu apa apa.
Memang apa kita buat serba tak betul.
Tak tahu perasaan orang.
Tak boleh nak cakap itu ini.
Takde hak.
Bila kita dah anak 3 nanti.
Dia tukar lain plak.
"Zaman kau ni lain. Dulu aku lain. Ko apa tahu"
Okay.
Kita lagi yang dungu.
Nape eh.
Orang dok fikir kita ni takde empati.
Orang dok fikir kalau anak sorang ni tak tahu apa-apa.
Tak boleh nak cakap itu ini.
Bila cakap kata kita macam pandai sangat.
Padahal dia tak faham apa cuba kita sampaikan.
Hurm.
Lantak lah.
Kadang aku malas dah.
Kadang aku rasa, eh, apahal pulak. Lantak hang lah.
Itu engkau, anak 3 ke anak 13 ke, mungkin tak boleh apply pada anak hang, tapi mungkin bleh apply pada anak aku. Atau anak orang lain. Nak pikir utk anak dia je yang 13 tu plak dah kenapa.
Susah lah.
Kata pun zaman sosial.
Tapi, buat orang serba salah.
Hurm.
Takyah zaman Milenia sgt pun takpe lah.
Mari lah kita hidup di zaman Mesolitik dulu.
Takde orang kesah pun perihal kehidupan kita.
Tak jadi mak susah.
Dah jadi mak, lagi susah nak mengadap mak mak mak mak yang anak bersusun tu rupanya.
(T_____T)
Ikut lah.

Google+ Followers

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign