Pages

22 November 2009

~Jalan2 carik....(ver:2)~

Went 2 MAPEX @ MValley 2day.
Memula tk plan pun nak pegi.
Tp sbb agenda Jalan2 Carik Rumah [JJCR] itu masih tidak mempunyai kata putus, makanya kami pun meneruskan la agenda JJCR tu. Haha.

Woih!!! ape ke hey tak buleh masuk lak Cafe World nih...spoiled la masakan aku...Tkpe..try lagik.

Pegi pun da ptg. Dlm kul 4pm. Tetau je lah kalo Mid Valley tu. Dkt nak stgh jam carik paking sajork. Nyampah haih!

Masuk je MV tu trus je naik kat MAPEX tu. Ekceli bln 7 ke bln berapa tah retu aku da penah pegi. Tp tk dpt carik umah berkenan time tu sbb kebanyakan umah adalah di area2 Kelang, S. Alam, Kajang. Owhhh....

Ari ni td try lagik tgk. Gitu jugak la. Tp ada la 2,3 umah yg boleh dishortlisted.

Oleh krn pegi tpt mcm ni, mula la kita rasa mcm "eh, umah ni pun ok, umah kat situ pun ok". Pening rasa nak wat keputusan.

Susahnya nak wat keputusan nak beli umah ni..yg utama adalah pasal lokasi. Kalo pasal rega tu leh tolerate sket la sbb aku leh wat full govt loan. Carik je la dlm kelayakan aku [oh! kalo di Perak dgn kelayakan tu aku leh dpt umah Semi-D yg luas terbentang..tskkkk].

Seminggu da pikir nak beli ke tak umah Sentul Utama tu. Bkn per..lokasi, rega suma da ok, cuma yg menjadi masalah adalah completion date dia tu. Tahun 2012 nun..mcm sayup2 je lagi tarikh tu. Nak beli by agent kena la ada cash dlm 20k. Plak tu ngan nak wat tiles la apa la. Pening!

Yey! da buleh masuk pun Cafe World..ha..kan da spoiled aku nyer french onion soup tu. Tp tkpe savory stuffed turkey aku masak dgn jayanya. 3 piuk lak tu. Huye! Huye!..err..ada sesapa mao jd neighbour ai di cafe world itu?? Jum la main wey..nati addict nak masak je. Haha. Ai pun baru je seminggu main, baru je level 13. Hiksss

Antara yg aku shortlisted :




Yang pertama : Semarak Condominium.
Lokasi : Taman Raintree, Batu Caves [belakang Batu Caves]
Range rega : From RM157k [ni rega Bumi le ni] tp yg ni da abis. Yg tinggal starting dlm RM170k.
Keluasan : 926sqft - 1026 sqft
Amenities : MRR2, DUKE, pehtu nak bkk Komuter station katanya di situ.
Jarak ke opis : Dlm setgh jam mcm tu la kalo tak jem. Buleh lalu kut jln Sentul, MRR2. Kira byk jalan lah.
Completion date : 2012 [sama mcm Sentul Utama lah]
Yang best : murah sket dr Sentul Utama Condo tu.
Yg tak bestnya : Cuma tinggal unit tingkat 24 ke atas [suma ada 30 floors] Erkk..namo lah. Takat belas2 tu gagah lagi. Eii.. gayat..nati mak aku lagi takmo dtg umah aku tu. Dia mmg la namo aku beli umah tinggi2 ni. Pehtu tk napak lak view KL. Mana taknya dah dilindungi dgn B.Caves tu.

So..antara umah ni ngan Sentul Utama tu, umah ni menang dari segi rega & keluasan dia je.



Yang kedua : Bandar Tasik Puteri
Lokasi : Rawang sanun
Range rega : Semi-D Cluster Home From RM177k , Double-Storey Link House - RM195k
Keluasan : 30' x 50' n 22' x 75'
Amenities : Entah..yg ada pun proposed hway.
Jarak ke opis : 30km [hampir sejam gak la..tp kalo jem..mao la 2 jam gamaknya dlm keta]
Completion date : udah siap, kalo suma dokumen ok, buleh masuk dah.

Yang best : Landed home. Rega pun dah ok sgt kan. Pastu leh trus masuk. Dh tu floor finishes pun ok, living room dia letak broken marble, dapo ada tiles. Tangga pun parquet.

Yang Tak Bestnyer: Lokasi lah. Jauh nun. Kalo nak sgt duk sini better la aku duk umah yg my dear da beli kat Bkt Beruntung tu.

Dan tidak melupakan yg ini :



Umah ini la. Da seminggu dok pikir ni.
Umah ni gak ada akak opis aku beli. Blok A ke B tah. 2 thn lps. Masa tu rega dia RM135k saje. [apsal la ms tu akak tak pasan eh..tsssk] Skang smpai naik RM170k to RM180k dah utk dua2 blok tu.
So, kalo skang umah ni dlm RM183k, 2 thn lagi buleh naik smpai RM200k. Kalo nyer aku tk beli skang makin naik la reganya.
Lokasi mmg da strategik banget lah. Mmg tak jauh pun nak pi opis. LRT pun dkt. Pastu kwsn Melayu. Dpn dia Tmn Dato Senu. Sng la nati kut nak cari Taska ke apa ke kan.
Cina yg jual umah ni mmg keep calling je aku. Yelah...nak komisen kan. Kang kalo aku terbeli umah lain tk dpt lak komisen. Td siang SMS lagi kata nak reservekan tgkt 1 kat aku [sbb retu aku ada kata namo yg tinggi2 sgt. Ekceli aku tk kesah sgt sbb umah ni ada 15 tgkt shj. Tp bila citer kat mak, dia kata "huii..tingginya umah..gayat aku nak naik nati" Ha..sudah. Mau kang mak aku tak berkunjung ke umah aku]
Umah ni pun akan siap ber tiles suma [blok A n B takde tiles], jd nati buat grill n kabinet kitchen je lah.
Siapnyer mmg sayup la lagi..itu je yg buat aku berkira2 nak book. Katakan siap dlm 2012. Makna aku da kena laburkan dlm 10k gak utk byr sewa utk smpai ke date tu. Then nati bila start byr pun da kena byr u tk 2 umah [eh..bkn my dear ke byrkan sewa..huhu.apsal nak pening2..hiksss].
Tp..dlm pada tu dpt la aku kumpul2 duit dulu kan.

Susahnya mao wat decision kan. Keputusan tu mcm da ada, tp sekiranya kalo kengkawan ada cdgn umah mana ptt puanstoberi pilih, cdgn anda adalah amat dialu2kan. Terima kasih. Hehe.

Pnstoberi : Patut menda ni aku da buat sebaik shj aku dpt surat kompem 3 thn lepas. Aiyarkkk!!!

4 juta komen

kalo berdasarkan pemahaman aku terhadap sumer standard ISO ko tuh, maka nyer aku pon mencdg kan better ko pilih yg SENTUL UTAMA tu...eheheh

ohh kita pun tengah penin dok mencari umah nie..huhuhuhuhu susah nak cari lokasi yang strategik dengan harga yang berpatutan nie kan..

Puanpurple : Mmg pening..dia kan kena pejam mata je smbil nak wat keputusan tu. Huhu.

Shah : hehe..nati kalo da siap ko dtg eh umah aku..bwk pelampung itik skali nak mandi kolam. hiksss!!

yeaaa...ada swimming pool...

(mana lah tau kot2 time tu aku dah ada anak 4...ahahah)

Terima kasih atas komen anda :)

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign