Pages

8 July 2010

~Permata Yang Dinanti : Usaha~

Lama da tak update pasal Permata Yang Dinanti.
Entah. Terkadang aku rasa aku ni mcm nak taknak je berusaha.
Aku da keliru ni sebenarnya.
Nak citer pun mcm keliru.
Aku phm aku (mungkin suami juga) bermasalah dan da termasuk dlm gol 'istimewa' dan perlukan 'rawatan'. Tp takat ni aku rileksss je walopun dlm palotak ni memcm 'usaha' aku nak buat.
Aku ni tak bersungguh. Kadang aku rasa nak marah je dgn diri sendiri.
Pertamanya - usaha dgn Jamu Mak Dara - kedaung. Abis satu botol je. Satu botol lagi ada setgh. Aku tak makan.
Keduanya - Ada akak opis tu, dia g umrah then balik dia bagi pd my dear Kurma Muda Kering. Simple sgt cara pemakanan. Just blend je kurma tu lps tu taruk air, buh madu sket. Minum pagi n malam. Sekejap je makan. Lepas tu kedaung juga. Ada lagi dlm p.ais tu.
Ketiganya - Aku penah pegi kat tpt perubatan tradisional ni. Masa tu bwk mak berubat sbb mak takde selera makan. Nak kata bomoh ke apa ke aku pun tatau la. Tp dia berubat dgn bacaan2 al-quran juga. Yg bes dia mcm tau je apa2 ttg kita. So, dia bagi la menda2 aku ptt buat. Tp.. pun sama. Aku jd malas sbb nak perasap2 kemeyan. Ada ketidakselesaan disitu. So..kedaung juga.
Keempat - Nak buat ikut BBT- kedaung jugak lps aku tersilap beli temometer yg ada 2 titik perpuluhan je. Ptt kena 3 titik perpuluhan.
Takat ni, takat sethn setgh aku kawen ni itu la antara usaha aku. Dan antara dlm plan aku adalah nak gi Darussyifa dan fully modern treatment.
Yang aku bertahan adalah consume madu. Tu pun mmg sejak anak dara aku da consume. So, mcm da jadi tabiat aku. Ada jugak bc artikel yg kata madu pun salah satu usaha jugak.
Dan doa nabi zakaria tu. Tu mmg aku amalkan selepas solat.

Ni aku jumpa lagi petua. Sapa nak boleh cuba.

Ambil segenggam kacang hijau.
Rendam kacang hijau itu selama 2 hari (sampai tumbuh ekor anak tauge kira-kira panjang ekor itu menjadi 2 kali panjangnye kepala tauge). Air rendaman tu hendaklah sama aras dengan kacang hijau (bagi kacang tu tenggelam dalam air).
Tutup bekas tu (kalau nak mudah, rendam guna periuk)
Bila dah jadi anak tauge, cuci dan buang kulit hijau yang ada (kulit kacang hijau)
Rebus tauge itu dengan 2 gelas air kira-kira dalam 15 minit dengan api sederhana.
Apabila air rebusan itu dah tinggal jadi separuh. Tapis & ambil air rebusan yang tinggal (kira-kira dalam segelas).
Minum air rebusan itu tiap-tiap pagi bermula dari 1st period sampai waktu subur.
Menurut pengamal petua ini, mereka cuma mengamalkan petua ini sebulan saja. Lepas sebulan amal, dengan izin Allah dia mengandung, katanya. Menurutnya lagi, kawan-kawan nya yang lain yang mengamalkan petua ini juga, Alhamdulillah berjaya mengandung.

credit to : http://thebest4u.wordpress.com/2009/07/09/petua-cepat-dapat-anak/

Susah juga kan takde anak ni. Tp..kira aku kes terpencil. Baru nak masuk 2 thn. Ada lagi yg lelain da 5 thn, da 8 thn malahan berpuluh2 tahun. Dan sekali lagi aku tekan kan, family aku, family mertua tak pernah rasa 'jengkel' dgn 'kelebihan' kami suami isteri. Yg tak tahan adalah org sekeliling. Tkpe lah. Berdoa. Mungkin satu hari nati, Tuhan makbulkan doa ini. Amin....

P/S : aku da register satu porem tu. Mengkalo la ternapak aku kat porem tersebut, bebuat tak kenal je lah yer. Nak meluahkan perasaan disamping org yg senaseb pulak. Mueheheheh.

2 juta komen

aku skg dah tak kisah dah.. mcm ko laa ke laut sume2 kang.. displin tarak! hehehe..skang aku nk fokus ke badan je..NAK KASI KURUSSS and badan solid mcm anak dara balik.. hehehe.. skang ni try to preserve je laa badan kita ni to make sure dia sentiasa sehat and sentiasa READY to receive if ada REZEKI.. if takde, takpe laa tak rugi pun kan? kita sehat je.. muka menten awet mudoo..! hohohoh *gelak santaklaus*

Tu la Sue. Aku ni rasa aku da buat tak kesah. Tp nyer aku sedar yg aku ni perlukan lebih 'bantuan'. Tk leh sekadar usaha di atas katil je. Huhu. So..tu yg aku mcm kompius tu. Apasal aku ni rileks je. Bila bc kat porem org lain suma berlumba2 nak g urut lah, makan itu ini. Aku... nan hadoooo...

Terima kasih atas komen anda :)

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign