Pages

24 November 2009

~Aku dan Kutu~

Jenuh gak aku mencari definisi kutu ni.
Takde la plak.
Yelah..kalo kutu kepala tu mudah la kut nak carik maksud dia.
Ni aku mao carik maksud kutu duit tu.

Ha..penah main kutu?
Ke tgh main kutu skang ni smbil menanti giliran atau pun sdg membayar balik wang2 yg telah diterima?

Rasa mcm suma org penah dan tau pasal kutu duit.
Yg menjadi persoalan nya adalah : kenapa mesti panggil kutu?
Adakah kerana ianya mcm kutu yg senang beranak pinak.
Errk..duit yg buleh beranak pinak??
Ingat sistem labu peram pak man telo itu kah?
Sebut pasal pak man telo ni kan. Umah akak aku kat tepen ni dkt ngan umah si pakman nih. Huhu. Kakak aku dlu pun ada main gak skim ni. Tp dia benti cpt jd tidak la tertipu dgn pakcik itu. Oleh krn dia benti cecepat, byk gak la dia untung. Glamer ah skim ni masa tu. Tk silap aku masa tu aku sekolah rendah kut.

Berbalik pd persoalan mana dpt perkataan kutu tu.
Apasal tak taruk nama semut ke,cengkerik ke, kenapa mesti kutu?
Ah sudah! kang aku yg trok2 pikir smpai berkutu plak kepala. HuHu.

Aku mengenali mendalah skim main kutu [cewah! skim katanya] ni sejak dr sekolah rendah.
Ada sekali tu kan..aku la "kepala" tukang kutip duit tu. Pehtu kan ada sorang budak ni sudah dpt duit pastu dia kata dia takmo main. Aku ni yg bongok nak mamp** time tu kan leh benarkan plak budak tu benti. Bongok giler kan. Pastu mak aku marah2, pastu aku lak yg kena ganti suma duit2 dia pada org tk dpt lagik. Bodoh giler aku rasa. Aku ingat lagi nama budak tu. Mao aku appearkan nama dia. Tkyah la..cukup kalo aku katakan dia adalah gumuk, gelap. Tp aku tak la kesah sgt walo kena perbodohkan dek budak gumuk yg gelap itu sbb dia pun bkn tergolong dlm A list student. Aku masuk hostel form 1, dia menetap kt sekolah kat kg tu je. Pastu masa da masuk U, aku napak dia keja kilang. Haha. Tu la..kan Tuhan marah tau amik duit org. Tp..mmg bongok lah aku. Sejak tu manada aku nak main menatang kutu ni.

Smpai la last year. Oleh krn last year adalah thn yg byk pakai duit sbb nak kaf alif win kan, so..aku perlu la duit utk me renew roadtax serta insurans keta stoberi aku tu pd bulan 1 [thn 2009 ni ler]. Jadi aku pun menjoin kan diri dlm skim kutu yg di kepalai oleh my dear. Tkde sistem cabut2 undi utk dpt giliran..amik bulan yg kita nak nak kawtim la sesama ahli. Ada 12 org ahli dan sebulan RM100. Jdnya akan dpt RM1,200 lah. Wah!! kayo kan bila ttiba dpt selepuk 1,200 tu. Aku amik bln 12 yakni yang terakhir.

Tp yg buat aku serik adalah- aku main ngan geng2 lelaki. Time org lain dpt aku laju je bayar. My dear pun laju je kutip lps dpt gaji. Tup2 masa aku dpt bln 12 [tk silap masa tu gaji awal sket] da nak smpai gaji bln 1 baru aku dpt. Kira mcm tgh bulan la. Hangin tak aku??? Hangin la jawapannya. Sebab bapak2 org ni kena membayar bermacam yuran persekolahan, perlukan duit utk beli baju sekolah anak, perlukan duit utk bayar buku, tmbg bas dan bla bla bla. Oh! aku tak marah la derang beli brg2 tu suma sbb itu adalah kewajipan mereka tp mereka tidak harus lupa yg kewajipan membayar semula "hutang kutu" org lain. Sudahnya masa awal thn my dear nak carik org utk main lagi jawapan aku ialah "no way".

Secara jujur aku mmg tak berapa minat nak main kutu nih. Aku rasa better aku simpan sendiri [walo aku tau, sukar la nak kumpulkan RM100 setiap bulan secara berdisplin]. Tp aku ttp tak suka. Nati da dpt duit se lepuk tu mula la bagai2 lak aku nak beli kan. Lagi la..

Tp td ada sorang budak admin. Promote kutu grup dia. Memula aku mcm pandang enteng je. Tp tetiba aku mcm berminat. Sbbnya aku terpikir something. Simpan duit utk memberanakkan duit di dalam bank. Haha. Aci tak perkataan itu. Alah. Bukan la nak main unit trust ke apa [aku mcm berminat gak unit trust ni..tp nenati lah]. Cuma nak masuk dlm T.Haji or ASB saja. Dgn syarat duit itu tidak boleh diusik2. Hendaklah biar dia beku dan beranak sj dlm itu.

Jadi aku pun masuk lah. Dpt tak byk la..dlm RM900 shj. Tp aku request nak bulan 1 sbb aku leh trus simpan. Nati bln 12 da dpt dividen n interest kan. Byk tk byk tp kalo tk amik ada la sket dia beranak.

Simpan thn 2010, hasilnya 2011. Smbg main lagi utk tahun 2011, smpai 2012 ada la seskit nak tampal sana tampal sini. Jadi nati smpai 2012 kan sng dah. Itu lah salah satu sebab musabab aku join skim KuTu nih. Kalo aku je nak simpan sendiri mmg payah lah kan. Rajin ke nak manjat tabung gergasi tu tetiap bulan utk simpan RM100. Aku mmg tak potong gaji utk T. Haji tp ASB ada la potong [yang ni opis da masukkan, aku lak gatal2 pi kuarkan..sakittt ati kat diri sendiri..ku buat2 ilang kang buku tu baru tau].

Jd sapa nak main kutu tu kalo takde keperluan duit sgt kan, better main then amik yg dpt awal2 thn. Nati leh simpan kat bank trus. Akhir thn amik la dividen dia. Best kan?

Mulai skang aku da kena berjimat cermat dah. No more ratu rati da. No more ariani ariana da. Pakai je yg mana ada tu sudah. Mmg la ssh sbb aku ni bkn jenis penyimpan sgt. Tp have to lah. Ini adalah azam utk tahun 2010 sehingga 2012. Mesti ada satu target bila da smpai 2012 tu berapa yg harus ada dlm simpanan. Sng nati nak touch up memana yg patut.

So..main kutu kah anda? atau mati kutu kah anda???

Pnstoberi : Takde kutu kepala.

3 juta komen

ye daku ada lah pemain kutu tegar di opis ni...kini sudah musim ke-3...x byk pon...rm50 jer sebln ku peruntukkan utk itu...huhuhu

kita xpenah main kutu...tapi cam teringin gak nak main..

SHAH : tkpe la..sikit2 lama2 jadi bukit. Huhu.

PUANPURPLE : hehe. kumpul kawan ramai2 then main. Leh gak wat saving.

Terima kasih atas komen anda :)

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign