Pages

28 September 2009

~Raya-Chap.3~

Terlalu pjg kalo nak diceritakan. Jd let's picture do tell d story..cewah!
Chapter ini mengisahkan Syawal ke2 keluarga kami. Mengadakan BBQ pd mlm harinya. Berdoa agar mlm tu tak ujan.

Dimulakan dgn memerap bhn2 utk dibbq. Ada yg diperap sejak mlm raya pertama tu lagi. Ada juga diperap pagi tu. Ini lagi sotong yg ku perap bersama rempah perap segera yg dibeli masa Hari Peladang retu. Campo madu n chili flakes sket...
2 gmbr kat bwh tu anak2 buah n kak ipo ku tgh bertungkus lumus mencucuk bhn2 BBQ tu.


Aku lak sukarela membuat makaroni goreng [zawi..aku buat sebijik resepi ko, suma kata sedappp..] Anak buah aku si Ani tu plak buat nasi goreng kg yg pedas meletup..tp laku nasik goweng dia. Abis licin..makaroni tu byk giler. Memula nak wat stgh je. Tp kak cik kata abiskan je suma. Makanya byk giler la sbb abis sepeket makaroni San Remo tu.



Kami memulakan operasi slps solat maghrib. Owh..my dear bertungkus lumus bersama abg iparnya. Kali ni abg cik take part sekali sekali shj. Mungkin takut kejadian lemang hangus berulang kembali . Haha. On duty mengipas dan membakar mlm itu adalah my dear, abg cho n anak buah aku; Zahir. Aku itu mensibuk sahaja.

Ini antara makanan. Apsal aku leh lupa nak snap gmbr udang dan sotong yg besar dan sedap itu. Caiss...!! Tugas aku adalah menyusun makanan yg da siap bakar ni masuk dlm pinggan dan jaga supaya tkde yg ci ngelat makan dulu. Haha. Aku kan Mak Usu yg garang [bila tgk video yg anak buah aku amik..muka ku adalah serius giler..patut la org takut ngan aku..my dear je berani kan my dear kan..kan..kan]. Gmbr ayam jd tk cantik sbb guna kamera hp. Aku pun tatau apsal aku tk guna che biru eh..kan dia ada mod utk amik gmbr makanan. Lupa lah dh sibuk2 tu.



Lps masak suma segala kami makan. Makanan penuh 2 meja. Keluarga kami tak la ramai. Emakku tersayang, adik beradik aku suma 5 org didarab dgn pasangan memasing jadilah 10. Ditambah anak buah seramai 12 org. Serta panggil jiran dpn umah. Jadi makanan adalah mengenyangkan suma org :) Owh..air pada mlm itu adalah air nenas yg dibuat sendiri. Sbb abg cho bwk balik nenas madu dr Johor. Tp aku tak makan pun nenas itu, minum pun sket aje. Bkn tk suka tp..sejak kawen mmg aku tk minum air tebu n nenas. Tajam katanya kan..Haha.


Bwh ini gmbr2 makan shj. Lps tu ada sessi perbincangan plan ad hoc. Tgh da rilek2 makan tu abg cik tnya my dear.
"Lan, balik KL ari Ahad la..kita g Teluk Batik dulu ari Sabtu"
Haha. Abg Chik da tnya aku dulu ptg tu, tp aku kata tanya Lan [sbb aku da janji ngan my dear balik ari Jumaat, dia takmo extend2 da]
Bila abg ipar dia tnya tetgh org ramai tu, my dear stuck..nak kata apa lagi..dia ok kan je la. Kesian lak aku nengok dia.
Tp ttiba aku dpt idea..
"kita gi esuk je lah..reramai ada nih'
Makanya..terjadi la sessi ajak mengajak dan pujuk memujuk utk suma pegi. Kakcik beria pujuk abg cho pegi. Kak Yang on ajek...tp nak ajak Abg Cho tu kemain payah.

Tu gmbr abg chik atas buaian tu masa sessi ajak mengajak la tu. Akhirnya....opss...cerita di nxt chapter lah sapa yg pegi ke Teluk Batik tu.

Dan lps penat makan..kami pun lepak2 tgk tibi citer cili padi cili kering. Bes gak cerita tu kan.


Ok..dah siap..jum tido..

Pnstoberi : it's hv been long time tak buat bbq nih..seronok rasanya kan esp anak2 buah suma da membesar dan senang menolong dah.

Terima kasih atas komen anda :)

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign