Pages

2 September 2009

~1 Malaysia - Duit kecik~

Topik 1 Malaysia saya hari ini adalah berkenaan tabiat bertanyakan "duit kecik".
Kalo penah tgk iklan kat Astro - rancangan ALAMAK tu kan ada pasal duit kecik ni.
Yg ada mamak tu tnya kat customer dia ada duit kecik tak.
Sekali customer dia keluarkan note RM50 yg saiznya kecik. Ha..amik ko! Danggg......!!

Situasi ni aku rasa suma org biasa hadapi :-
Paparan di cash machine RM15.20.
Jadi customer pun memberi RM20.00 yg mana 2 keping not RM10.
Biasanya cashier akan tnya "ada duit kecik tak?" atau "ada 20sen tak?"


Itu lah..kita seringkali berhadapan dgn pekedai atau cashier tnya kat kita
"ada duit kecik tak?".
Kadang pertanyaan tu tak jadi masalah. Kalo ada, kita bagi.
Tp kadang tu jadi mcm annoying kat kita bila mana kita ckp takde n cashier mula buat muka tk puas ati. Haiya..! Org bagi duit ke dia pun marah ker??


Kalo kedai Ah Seng ke Pak Mat kat kg aku tu tanya aku idak la kesah sgt.
Tp sikap 1 Malaysia yg bertanya kan duit kecik tu kadang smpai ke pasaraya besau cam TESCO, Care4 suma tu. Aikk..takde duit tukar ke mereka2 ini.
Kadang tu kita nak cepat..capai aje la duit kertas..ditanya gak duit syiling. Makanya terkorek2 la kita dalam poket2, dalam copartment2 wallet tu, celah2 bedah handbag kita..
Kalo kena kat aku mmg aku bebuat lambat nak carik. Tp kdg mcm tk selesa la kat org belakang yg beratur. Atau bila mana org dihadapan kita lak yg tercarik2..ha..aku penah la bagi seposen kat org dpn aku yg tgh nak carik 10sen. Kesian lak aku tgk nyer tercarik2. Tu kat pasaraya besar tu.

Kadang mmg kita takde duit kecik..kalo ada mmg la kita bagi.
Katakan jumlah bayaran adalah RM72.00 camtu.
Customer bagi RM100.00. Mula la dia tanya "ada 2 ringgit kak"
Aku kalo ada..mmg aku bagi.. tp kalo takde..aku sua je wallet aku tu..takde..ada singgit ajek nih.
Ha..laju je dia tekan peti tu kasik duit keluar. Ha..ada je duit pecah..abis tu..watpe la tanya. Buat susah2 je.

Aku idak la rasa tabiat tanya duit kecik ni mendatangkan masalah besar sgt.
Tp saja nak citer...ini juga tabiat 1 Malaysia kita. Pegi la kedai mana..mesti ada pertanyaan "ada duit kecik kak, ada 20sen tak dik?"
Aku dulu penah kena..pasal tukar2 duit kecik ni gak aku kerugian RM10. Yelah..dpt kat aku yg bkn background duit2 ni, buleh kompius woo bila org duk tanya2 duit kecik nih. Dtg la blur aku nak wat kira2 debit kredit kat situ..ditambah lak org blakang kita mcm dah tak sesabau tolak2 barang dia ke depan.

Jadi itu citer pertama saya mengenai 1 Malaysia. Memacam lagi cerita 1 Malaysia akan di update nati.

Pnstoberi: Lenkali bagi kan aje duit syiling ke cashier tu. Bio dia terpinga2 mengira sekupang..sekupang.. Nak sgt duit kecik kan????

3 juta komen

huhu.. ckp je "xnak bagi.saya nak simpan"

nak simpan apa??? duit siling ker??

ye.ckp "sy suka simpan duit syiling..err..boleh x tukar rm1 yg kat tangan sy ni dgn duit syiling?" hehehe

Terima kasih atas komen anda :)

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign