Pages

4 January 2013

Inner Peace

Bila bercakap ttg inner peace, aku terbayang org tgh buat yoga. Haha. Tatau pasal. Lagi satu, tingat Kungfu Panda sbb dlm Kungfu Panda 2 ada sebut pasal inner peace (see, citer omputih ni, even citer katon pun, sebenarnya mmg ada 'something' dalam penceritaan dia)
Bagaimana Pao yang digambarkan sebagai seorang (eh, seekor la) yg lemah, tp berjaya mengalahkan kuasa jahat hanya dgn inner peace.

Ketenangan dalaman - atau berdasarkan wikipedia, inner peace di define as - Inner peace (or peace of mind) refers to a state of being mentally and spiritually at peace, with enough knowledge and understanding to keep oneself strong in the face of discord or stress.

Yerp, dalaman kita - samada mental dan spiritual kita berada dlm tenang.
Kalo ditengok dlm web2 omputih memacam cara lah dia bagi utk nak mencapai inner peace nih. Contoh ini -  find inner peace in 10 ways

Betul lah tu, tp kalo dalam Islam, simple je sebenarnya - kembali ke jalan Allah. Rasa rungsing, rasa stress, rasa tertekan - dekatkan diri dgn Allah. Tp tidak bermakna bila ada masalah je baru nak dekat dgn Allah. Sebagai khalifah di muka bumi ni, mmg kita seharusnya lah -24 hours a day - berada dekat dgn Allah.

Inner peace. Mengapa tetiba aku bercakap soal ini.
Kerana aku rasa, inner peace aku lebih tinggi dari dahulu. Mungkin kah faktor usia? faktor status? Entah lah. Alhamdulillah, terima kasih Allah kerana aku berjaya menangani masalah tanpa rasa 'terbeban'.

Sebenarnya lately, aku mmg serabut. Hal kerja, hal keluarga, hal belajar. Mak asik keluar masuk wad, assignment tak siap - research tak siap - exam dah dekat, urusan pertukaran orang di ofis - urusan temuduga  jawatan baru. Phewww...! Seme tu kalo dipikir2 mmg boleh buat aku berat kepala woh. Dulu, kalo macam tu, aku dah rungsing giler kot. Pernah satu ketika, masa kat UiTM (diploma), nak final exam time tu - aku collapsed teruk - pening, tak bleh bangun beberapa hari - mungkin faktor stress nak maintan pointer utk DL.

Namun, skrg, Alhamdulillah. Aku berjaya mengharungi semua dugaan ni dengan rasa tenang - inner peace. Satu lagi, aku ikut 'instinct'. Kalo cam aku masih tak siapkan assignment, kalau instinct aku masih rasa tenang, takde kelam kabut, takde rasa cuak - itu aku rasa level dia masih tak menggangu kehidupan aku - so, pikir, amik satu jalan. Buat yg tu, then everything will be fine.

Satu lagi, mungkin faktor usia la kot. Org kata, usia ni mematangkan kita kan. Jadi, kita boleh hadapi satu persatu dengan cara yg terbaik. Then, salah satu sebab lagi adalah sebab 'my soulmate' lah. Kan... itu lah tujuan perkahwinan, hikmah perkahwinan. Rasa tenang tu ada. Insyallah. Sbb kita tahu, kita kuat disebabkan kita ada masih ada 'pasangan jiwa'. Utk itu terima kasih Ya Allah kerana menghantar dia dlm kehidupan aku. Apa pun, ini juga antara rezeki yang Allah bagi pada kita yang mana kadang2 kita tak sedar sbb dek tertutup mata kerana menunggu satu2 rezeki yg tak kunjung tiba tu.

Aku pun kadang rasa cam tak percaya aku boleh lalui semua ni. Perit sebenarnya. Mak admit hospital di kala aku sedang bergelut nak siapkan research, final exam semua. Baru 1st sem dah diduga pelbagai masalah. Knapa tak dulu semasa aku masih takde apa-apa komitmen? Tapi, perjalanan Allah tentukan utk kita tu, mmg dah terbaik. Tak perlu pertikai, kenapa, mengapa, bila, bagaimana semua tu. 

Terima kasih Ya Allah, utk kekuatan ini. Dan terima kasih myDH, kerana membantu memberi kekuatan ini.
-Tanda terima kasih yang tak terhingga-

p/s : Entry ni ditulis masa mak kat spital. Masa hujung December hari ni. Tapi tak publish. Pada masa aku publish ni, aku dah 'down'. Ada rasa nak give up utk teruskan belajar. Entah. Nak istikarah utk mencari jawapan.

Terima kasih atas komen anda :)

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign