Pages

3 February 2012

Bukan Loser

Byk lak entry ari ni yer.
Haha. Takpe. Esuk,esuk,esuk dan esuk adalah cuti.
Dan byk menda nak di settlekan.
Dan mungkin takde byk entry juga.

So, dari topik Loser.
Menulis sesingkat mungkin. Tp terima byk komen dalam masa yg singkat juga.
Lain kali nak buat topik camtu la selalu.
Itu baru dikatakan spontaneous topic rite?
Haha.

Ini lah komen dari mereka bila saya katakan
"Loser kah saya kerana tiada anak?"

Halus. Sila guna kanta pembesar.


Jadi, rata-rata dari mereka mengatakan bukan loser sekiranya takde anak. Tp keadaan sekeliling yg membuatkan saya rasa begitu.
Mungkin saya yang lebih terasa agaknya.  Orang tak maksudkan pun.
Maklum la... hormon org takde anak ni mmg over sensitif jika ternapak perkataan 'anak' mahupun disoal perihal anak.
Tp janganlah salahkan kami yg kadang2 over sensitif ni. Sesiapa pun, kalo ada kekurangan pasti tersentuh hati bila selalu dibicarakan perihal kekurangan itu. Memang, yg tak merasainya akan berkata 'apa lah sgt pasal tu, takkan tu pun nak terasa'. Jangan begitu mendabik dada. Selagi kita tak berada dalam 'kasut' org tu jangan mudah menilai.
Makanya, kadang2 kita yg ada lebih keistimewaan tu janganlah mendabik dada dgn anugerah yg ada tu (juga peringatan utk diri sendiri).

Kadang2 kita cuma bercerita perihal pergi bercuti, tp ada duk membalas yg beliau susah ke sana sini sbb anak, tetiba saya rasa loser, tetiba saya rasa kerdil kerana dia ada anak, saya takde. Dia tak pegi bercuti pun sbb anak dan saya seolah2 takde keja lain sbb takde anak.
Bila saya kata saya tengok drama itu, drama ini atau pun dah menonton wayang cerita terbaru, dan yg mendengar membalas, aku dah lama tak tgk wayang sejak ada anak ni. Tetiba saya rasa loser, sbb saya asik tgk wayang, dan padan muka saya sbb takde anak.
Bila saya kata saya sakan membeli barang-barang, shopping sana sini, Ariani, Fareeda, LV, Gucci *eh, ni cam tipu je tetiba masuk LV, Gucci, Prada segala ni* tetiba ada yg mencelah, kata aku tak kesah tu semua sbb skang ni yg penting keperluan anak. Tetiba rasa loser... rasa kelopak bunga-bunga berguguran tetiba, rasa retaknya sebuah cermin, rasa pegang gelas dan jatuh ke lantai simen, pecah berderai *oke, exaggerated sgt ni* Kerana memula kita dah happy dgn apa yg ada, tp bila disogokkan dgn seme tu, mula rasa org tu nak kata, apa guna semua yg ada tu, tapi anak pun takde. Losernya saya.

Saya bercerita bukan ingin mencari kemenangan. Tapi, bila saya bercerita, org yg membaca, org yg mendengarnya pula seakan ingin mencari kemenangan bagi pihaknya. Biarlah saya bercerita tentang apa pun, yg pasti ada satu yg tak boleh ceritakan iaitu perihal anak.

Sekali lagi, saya tau, mungkin, saya yang emosi, maafkan saya.

Saya tahu, bila dah ada anak, anak lah keutamaan. Pastinya saya juga begitu kelak.
Tapi terkadang, saya juga perlu mendengar cerita dari kalian selain dari anak. Bukannya apa yang saya perkata, apa ditulis dijawab segalanya perihal anak. Bukan tak suka, tp tgk la pada tempatnya. Dan janganlah kita living in denial. Melihat dia boleh ke sana sini, bersenang lenang, bersuka ria tapi kita tak dapat tu semua dan kita nak deny apa yg dia ada dan tiba-tiba kita mencari sesuatu yg dia takde, tp kita ada. Cuba nak counter attack perihal anak supaya napak 'kemenangan' itu. 

Maafkan saya. *acapkali aku tulis 'maafkan saya', aku tingat Nabil dalam citer Bujang Terlajak tu. Memang salu dia cakap maafkan saya tu n dia siap buat suara cam Detective Conan. Hahahha. Nak seyes pun rasa nak tergelak. Hahahhahah*

Dan ini cuma apa yg ada dalam pemikiran kami, yg sedang berusaha untuk memiliki anugerah terindah itu. Maaf juga jika ada yg terasa dengan coretan kali ini. Tidak menuju kepada sesiapa, cuma mungkin salah satu untuk menyampaikan perasaan kami. Saya tau bukan seme, tp ada setghnya yg masih in denial. Masakan tidak seronok melihat org pergi bercuti ke luar negara,  masakan tidak seronok melihat rakan-rakan yang boleh merasa makan itu ini, masakan tidak seronok melihat rakan2 yg kelihatannya membeli sesuatu yg dirasakan 'membazir', sedangkan itu juga salah satu keinginan kita, tp terhalang oleh beberapa sebab.

Tapi, terus terang saya katakan bukan semua hidupnya beralasankan anak. Saya ada kawan, yg join saya ke Bandung last year. Bersama anak kecilnya yg kalo tak silap baru setahun lebih. Masa kami pergi tu, rata-rata pegi tanpa ditemani suami. Begitu juga kawan saya ni, hanya adik beradik serta kami yang membantu. Tiada masalah dan tiada terkeluar kata 'susah nak gi oversea ada anak'. Juga ada kawan, yg masih boleh berkaroke bersama. Anak tinggal?? Eh. Dibawa skali. Mengapa ada yg nak living in denial. Ada sesuatu yang kamu tak boleh lakukan sebenarnya, tp still living in denial dgn mengalasankan 'anak..anak'.

Bukan, sumpah bukan saya tak suka. Demi Allah, saya tak kesah pun ada org bercerita perihal anak. Ya. Kebanggaan kamu seisi keluarga. Mungkin satu hari nati saya pun begitu. Tapi, tak perlu la setiap bait kata dibalas dengan sesuatu yg kamu tak buat tapi dialasankan kerana anak.

Anak itu anugerah Allah, sama seperti anugerah dan rezeki yang lelain. Masing-masing dengan rezekinya. Jangan kerana ada terselit rasa cemburu dihati melihat pasangan yang belum dikurniakan anak ni ke hulu hilir, maka yg boleh dicounter attack adalah perihal anak. Apa saja dicerita, pasti kita nak alihkan perihal anak. Ya. Tak perlu salahkan org yang macam tu. Mungkin hidupnya berpaksikan anak semata. 100%. Titik.

Tp saya bagi contoh begini. Mungkin ada yg mual sekiranya sedang rakan-rakan bercerita, atau menulis blog perihal dia masih bujang, belum berkahwin seronok balik kampung tetiap minggu, tetiba saya membalas 'aku tak bleh buat tu seme sejak kawen ni, kejap2 nak pegi umah mentua bla bla bla' Eh. Macamkan ko sorang la kan yg da kawen, org lain elok je sempoi hidupnya. Mual kan.

Begitu juga sekiranya ada yg kawan yang sdg bercerita mengenai percutiannya atas Cruise, tetiba saya membalas, eh, aku sejak jadi pegawai gred 52 nih (sekadar contoh), asik dok dipejabat je. Kejap2 KP panggil, kejap2 KSU call, nak cuti jgn harap la. Kadang-kadang PM pun call. Dulu aku tgh lepak kat Pantai Cenang, bos call suruh balik. Mujur tiket flight ofis bayar. Ha...ko daya?? Mual oh kalo dgr org duk mencanang-canangkan 'anugerah' yg dia ada, tp kita takde. Padahal dia tak mampu nak naik Cruise tu. Sket pun kita tak bertanya perihal keja dia. Dia plak lelebih. Kadang kita bercerita perihal drama Gigit Gigit Cuping Telinga tu, tetiba dia berkata 'eh, citer apa tu, sejak naik pangkat ni, nak tgk tv pun tak sempat. Rugi je beli tv 90 inci kat rumah tu'. Haibat...

Sebenarnya saya patut menulis di 'rumah' sebelah. Tp di sana rata2 berperasaan sama, dan kami  berkongsi rasa. Dan dgn menulis di sini, sedikit sebanyak, yg tak pernah berkongsi rasa, dapat memahami hati kecil kami.

Saya terpikir juga, sekiranya saya ada anak, saya tetap bercuti, saya tetap membeli barang-barang yg biasa saya beli, saya masih boleh berhuha bersama rakan-rakan, apa agaknya apa la agaknya komen mereka ya???  Mungkin begini 'eh, ko ada anak kecik pun sempat buat seme tu ya...' (dgn nada sinissssss pastinya. Hahah.

Sekali lagi, saya minta maaf.

*Disable komen utk entry emosi ini.


Terima kasih atas komen anda :)

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign