Pages

15 August 2009

~Permulaan vs Pengakhiran~


Comel kan??? Alalalala..mmg buat aku tak sabar2 je jadi ibu (ha..jgn nak kata "cpt la mengandung,beranak..nati aku kasik Firman Allah kasik korang insaf sket..")

Pagi td (15 Ogos) melawat bes pren porem mesra.net yg selamat bersalin @ DEMC, Shah Alam. Congratulation ur new born baby boy Hana.. u're so strong Hana.. Insyaallah... semuanya akan berjalan dgn baik lepas ni.
Hana ni mmg la gigih org nya. Asben dia nun jadi askar misi Pengaman kat Lubnan sana. Pegi bulan 4 retu dah dan td baru balik [sbb Hana suppose due nxt week..dlm sehari 2 puasa camtu..tup2 baby dia da tk sabar nak kuar awal.Hehe]. Jd tanpa suami di sisi dia tabah je mengharungi hari2 utk kelahiran baby dia. Tu yg aku kata gigih. Sbb kalo aku..entah la. Rasa mcm tak mampu je nak gi klinik/hosp utk check up sendirian apatah lg saat2 nak bersalin tu. Sesungguhnya Allah itu mmg mengetahui ttg kekuatan hambaNya bila diberi dugaan. Tp tkpe..nxt year bulan 2 asben dia dah back 4 good.

Aku rs teruja n excited sejak smlm lagi dah. Dia msg je kat aku pagi tu..da mula tk sabar nak melawat dia ngan bb dia. Trus la msg ke Dee [plan awal kami hari nak karoke]. Dee pun stuju je nak gi melawat dia. Lps tu ms gi The Mall lunch smlm trus la aku carik hadiah utk Hana. Waahh..aku giler tgk menda2 bb tu [dan tgk baju budak2 pompuan kaler pink. Kalo la Fatin anak buah aku tu sker pakai skirt/gown mmg aku beli dah] comel2 je kasut bb,booties,towel. Suma tu buat aku geram. Jadi carik2 hadiah, aku decide beli beg utk letak diapers,botol susu baby. Ni share ngan Dee. Nak wat decision carik adiah apa ni pun dkt setgh jam berlegar. Dr brand Anakku,ke brand Pigeon dan entah apa brand lagi. At last beli brand Pigeon sbb bag tu kaler ijo. Lain suma samada pink ato biru..mao lain sket..amik kaler ijo. Comei..suh SA tu balut trus lah.

Aku ni benarnya jarang2 la melawat bb baru lahir nih. Kawan opis ada la sorang 2 aku pi. Aku rs ramai lagi kawan porem yg aku slalu p tgk kalo derang baru bersalin. Hana ni lagi la aku tk berkira nak pi sbb dia ni masa aku tunang dia dtg umah aku kat kg sana tu, masa aku kawen pun dia dtg jugak [masa tu dia baru 2 minggu kawen]. Lps tu ms kat PJ pun jd pengapit aku. Owh..rasa berkawan dgn kawan yg dikenali di internet [forum] lebih akrab jadinya.

Lama gak disana. Dari kul 10.30am camtu smpai kul 12. [gi pagi sbb Hana kata tghari dia nak kuar dah]. Hana napak ok je. Dia kata dia tk berapa sakit sbb dia amik epidural. Ada tgkp gmbr bersama..tp tidak mendapat keizinan dari beliau utk memaparkan gmbrnya. Cuma dia membenarkan gmbr bb dia shj untuk dipaparkan di blog ini. Huhu. Kena tnya gak weh..kang buatnya dia tak suka..susah lak.

Dia cite la pengalaman dia suma. Tskkk...ttiba mcm "alamak..takutnya nak bersalin" Tp takpe..suma org, jika diizinkan Allah..akan merasai pengalaman itu.

Seronok kan dah ada baby..Dia sndiri pun mcm tak percaya dia dah ada baby. Hehehe. Macam baru je dia kawen. Cpt tul fasa perubahan hidup dia. Bila la pulak aku nak merasai pengalaman macam tu kan. Sabar je dulu. Aku percaya semua ni telah ditentukan oleh Allah. Sebgaimana Firman Allah ni [untuk suma yg asyik bertanya bila aku nak mengandung, beranak..sila dalami maksud ayat ni, dan please..sematkanlah di dlm minda korang yg Allah menentukan segalanya. Jgn la kata 'tak pandai' jangan la kata 'ko dah tua,cpt2 la beranak' dan yg utama jgn la sibuk2 nak selak 'kain' org]


Allah SWT berfirman di dalam Surah Asy-Syura, ayat 49-50 yang artinya: "Dia memberikan anak perempuan kepada siapa yang Dia kehendaki dan memberikan anak lelaki kepada siapa yang Dia kehendaki, atau Dia menganugerahkan kedua jenis lelaki dan perempuan (kepada siapa yang dikehendaki-Nya), dan Dia menjadikan mandul siapa yang Dia kehendaki. Sesungguhnya Dia Maha Mengetahui lagi Maha Kuasa."


****************************

Makin nak puasa ni makan byk plak berita kematian yang diterima. Minggu lepas mmg byk berita kematian. Dengan selebriti,bapa rakan2 seofis,saudara terdekat. Al-Fatihah untuk mereka semua. Semoga mereka di tempatkan di kalangan org2 yg beriman.

Namun dari berita2 ni, berita ttg sepupu my dear adalah paling terkesan dlm idup aku.
Masih muda orgnya. Baru kawen sethn, dan baru meraikan hari lahir ke-24 pada 03 Ogos lalu. Tp paling menyayat hati, arwah sedang mengandung 7 bulan, anak sulung. Dia koma 5 hari. Aku tak tahu punca sebenar. Cuma dikatakan kena jangkitan kuman pada peparunya. Bukan penyakit itu[H1N1] sbb kalo penyakit itu tentu dia dikuarantin, tentu kami2 tak dibenarkan melawat. Aku sempat melawat dia di ICU Ahad lepas. Dan sehari kemudian menerima berita dia telah meninggal. Anak dia dlm perut dah meninggal sehari selepas dia koma tu.


Sedih. Tp itu adalah ketentuan Allah. Air mata aku mengalir juga masa aku tgk husband dia membawa jenazah bb tu utk disembahyangkan di surau sblm dikebumikan. Tak dpt aku bayangkan jika terjadi pada aku. Aku pasti mereka baru meraikan ulangtahun perkahwinan pertama mereka. Baru meraikan hari lahir. Sama2 membuat persiapan utk menyambut kelahiran bb sulung. Sama2 menanti Ramadhan dan Aidilfitri. Ya Allah..sedihnya.. Tp, aku yakin Allah memberi dugaan pada hambaNya yg boleh menerima dugaan tu. Aku tgk asben dia pun tabah.

Aku pun penah mengalami perkara macam ni. Walo aku rasa aku tak tabah..tp aku perlu jugak mengharunginya. Aku jdkan perkara itulah 'kayu pengukur' kpd dugaan2 lain. Aku rs setakat ini..itulah dugaan paling hebat aku perlu lalui. Kehilangan ayah tersayang lebih 4 thn lalu. Secara mengejut. Apa boleh aku katakan masa tu. Lama juga aku perlu pujuk diri aku utk terima hakikat yg apa terjadi adalah ketentuan Tuhan.

Sama juga mcm kematian Ustaz Asri - Rabbani. Mudahnya mereka2 ini menghadapi kematian. Dan kita nati entah macamana. Renung2 kan lah Firman Allah ni:

Firman Allah bermaksud: “Dan Allah sekali-kali tidak akan menangguhkan (kematian) seseorang apabila datang waktu kematiannya. Dan Allah Maha Mengenal apa yang kamu kerjakan.” (Surah Al Munafiqun: Ayat 11)

Jadi..apa pun..kita jgn la terleka..jgn la terlalu gembira..kerana kematian mmg terlalu dkt dgn kita.

Pergi Tak Kembali
Artist: Rabbani
Song Category: Nasyid

Setiap insan pasti merasa
Saat perpisahan terakhir
Dunia yang fana akan ditinggalkan
Hanya amalan yang dibawa

Terdengar sayup surah dibaca
Sayunya alunan suara
Cemas di dada...lemah tak bermaya
Terbuka hijab di depan mata

Selamat tinggal pada semua
Berpisahlah kita selamanya
Kita tak sama nasib di sana
Baikkah atau sebaliknya

Amalan dan takwa jadi bekalan
Sejahtera bahagia pulang...ke sana

Sekujur badan berselimut putih
Rebah bersemadi sendiri
Mengharap kasih anak dan isteri
Apa mungkin pahala dikirim

Terbaring sempit seluas pusara
Soal-bicara terus bermula
Sesal dan insaf tak berguna lagi
Hancurlah jasad dimamah bumi

Berpisah sudah segalanya
Yang tinggal hanyalah kenangan
Diiring doa dan air mata
Yang pergi takkan kembali lagi

2 juta komen

beb...
kim slm kat hana dgn ucapan tahniah dpt baby boy yg super duper comel itew...hehehe...

okes..nati ku jumpa dia ku smpai kan salam yer [entah bila la mao jumpanya lagi si hana itu]

Terima kasih atas komen anda :)

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign