Pages

23 August 2013

Hukum Memenuhi Jemputan



Hadiri jemputan; penuhi undangan
Tarikh:  Dec 06, 2009
Riwayat:  (at-Thabrani)
Kategori:  Munakahat
Hadith: 
Ibnu Mas'ud meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda maksudnya: Apabila seseorang kamu dijemput kepada jamuan makan hendaklah ia menghadirinya. Jika ia tidak berpuasa hendaklah ia makan dan jika ia berpuasa hendaklah ia berdoa untuk keberkatan yang menjemput.
Huraian Hadith: 
Hukum memenuhi jemputan ke majlis atau jamuan adalah wajib sekiranya tiada perkara-perkara maksiat di dalamnya dan tiada keuzuran syar'ie kerana ia adalah satu daripada hak-hak Muslim. Walau bagaimana pun kewajipan memenuhi undangan tersebut juga bergantung kepada syarat-syarat yang tertentu. Antaranya orang yang dijemput tidak mempunyai keuzuran yang akan menghalangnya dari menghadiri undangan tersebut dan dalam majlis tersebut tidak ada perkara mungkar seperti disediakan minuman arak, mengadakan majlis tari-menari, alunan dari alat-alat atau bunyi-bunyian yang haram dan sebagainya. Jika didapati majlis tersebut mengadakan acara yang mungkar maka gugurlah kewajipan untuk menghadiri majlis tersebut.

***
Aku bukan sentap ke sedih ke benci ke sbb orang tak datang rumah aku kalo dijemput. Takde.. aku takde hal seme tu. Biasa la tak dtg tu. Bukan seme orang ada masa. Memasing ada hal tersendiri.
Cuma yg lebih annoy bila ada certain orang ni ada perangai gini - bila orang jemput, gedikkkk tak datang..seribu satu alasan dibagi, tp bila tak ajak... buat plak cerita sana sini kata tak dijemput. Buat andaian bagai2. Hoih. Tak kuasa lah nak layan.
Tu paling aku nyampah. Masa aku kawen retu dulu dah ada kes cemni. Sblm kawen, sebokkkk sgt tanya biler biler nak kawen, macam kan nak dtg sgt lah kan. Tp bila dah bagi kad (satu sorang ni aku bagi), smpai masa, batang idung pun tak napak. Yer, majlis rumah aku disediakan sebiji bas. Oke, takpe, rumah aku ulu banat, jauh, tkpe.. Ada majlis kat PJ, pun tak datang jugak. Tu lah, jgn nak berentam sgt cakap tu lain kali.
Kang orang tak ajak, mula lah nak sok sek sok sek... cam house warming aku dulu. Mmg mostly lah org ofis aku ajak. Tp ada jugak yg tanya ke myDH, napa tak dijemput, padahal aku emel dah. Tp kan, tak segan ke tanya2 balik kalo tak dijemput. Nak kasik orang bersalah sbb tak jemput dia? Hek ele. Kang kalo ajak, nak dtg?? Pun tak dtg jugakkk..... takyah duk poyos sgt.

Sebenar cemni lah, kita kan, bila orang menjemput ni, berat tau t.jawab dia kat kita. Cam artikel kat atas tu - hukum dia wajib. Haaa... bagi aku la kan..bagi aku la..orang lain, lantak lah.. Bagi aku, aku lagi tak kesah kalo tak di invite..sbb bila dah jatuh hukum 'wajib' tu mmg kena wajib penuhi. Mmg akan ada rasa bersalah sbb tak pergi, lepas tu nak kena bagi alasan lagi kenapa tak dtg. Kan susah. Sbb tu sedaya upaya kita kena jugak la memenuhi jemputan.
Satu lagi, ngan aku simple je, katakan kalau aku invite, tp tak dapat dtg, tak payah la minta maaf bagai. Ala, aku pun kadang ada rasa 'malas lah nak pegi..jauh..buat rugi minyak n tol je'. Tp sebenarnya takde yg rugi. Yg hantar undangan pun ada balasannya, yg memenuhi undangan pun ada balasannya. Jadi, if tak dpt memenuhi undangan orang, minta maaf kat diri sendiri je yg betulnya.

Tu sbbnya, kalo org tak jemput tu, takyah nak terasa hati. Ye, mmg terkadang kita ada la terasa. Padahal kita rapat la juga dgn dia, tapi tak dijemput.. ' ala..naper dia tak jemput kita, padahal rumah dekat je..'. Tarik nafas, lapangkan minda, tenangkan hati, positif!  Cecepat maafkan je orang tu.

Lagi2 musim open house ni kan. Tujuan sebenar mengeratkan silaturahim. Tp bila kes jemput menjemput camni, ada la yang rasa sedih hati kerana tak dijemput, dah jadi menjauhkan silaturrahim plak. Tu aku pernah baca artikel yg katanya budaya open house ni tak berapa elok nak diamalkan sbb ada yg terkena jemput, ada yg tak. Bila tak dijemput dah rasa kecik ati plak. Tp nak wat cemna kan, takkan nak jemput satu Malaysia ye dok. Haha. Pepandai lah. 

Dan aku nak bagitau, mmg aku takkan buat open house masa bulan Syawal. Kalo nak buat majlis kesyukuran ke apa mmg aku pilih bkn bulan Syawal, sbb paham sajalah bulan Syawal ni kalo kt KL dan hujung minggu, mmg jalan jammed teruk. Pulak tu sana sini la open house. Lagi menambahkan beban orang utk carik alasan plak tak dpt dtg. Jadi, sapa ada ter pegi area2 KL, dan rasa nak berkunjung ke rumah, dtg je.. kita buat amalan kunjung mengunjung macam dedulu, takyah tggu open house, takyah tunggu ada lauk bbq kambing, lemang rendang baru nak datang. Hahaha.. 
Oke, sekian isu hari ni yg sama macam status di FB 2,3 ari lepas. Hahaha.

Terima kasih atas komen anda :)

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign