Pages

28 February 2010

~PnStoberi dan kisah jiran~

HIDUP BERJIRAN MEMBAWA BAHAGIA

Oleh : Mohd Zamir bin Bahall

Pendahuluan

Kemakmuran sesebuah negara adalah bergantung sejauhmana kemantapan dan keutuhan hubungan pada setiap lapisan masyarakatnya. Hubungannya yang erat adalah antara ciri-ciri masyarakat yang berkualiti. Iaitu sebuah masyarakat yang bukan sahaja berjaya mewujudkan suasana harmoni dan aman sesama mereka bahkan menjadi aset paling penting kepada negara dalam usaha membangun dan memajukan negara baik ketika senang mahupun susah.
Menyedari akan hakikat inilah maka Islam awal-awal lagi telah menekankan betapa pentingnya menjalinkan hubungan erat di kalangan masyarakatnya. Suruhan tersebut tidak hanya terhad kepada sesama masyarakat Islam sahaja malahan melepasi batas agama, bangsa, keturunan, warna kulit, bahasa dan sebagainya.

Mengapa Kita perlu Berjiran

Islam amat menitikberatkan hubungan kejiranan kerana ia adalah salah satu daripada cara hidup Islam. Dalam konteks kejiranan, umat Islam berkewajiban mengekalkan hubungan baik dan mesra sesama mereka. Ini kerana ia memainkan peranan penting dalam menjana satu kehidupan setempat yang aman dan harmoni yang boleh memberi kemudahan, kelapangan dan jalan keluar bagi satu-satu kesulitan atau masalah. Tuntutan supaya menjalinkan hubungan baik sesama jiran dijelaskan di dalam firman Allah swt yang bermaksud:

'..dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua-dua ibu bapa, kaum kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin, jiran tetangga yang dekat, jiran tetangga yang jauh, orang musafir yang terlantar dan juga hamba yang kamu miliki'.
(An-Nisaa’ : 36)

Bagi memantapkan hubungan kejiranan dalam masyarakat maka tidak dapat tidak kita perlulah terlebih dahulu menyedari keperluan dan kelebihan hidup berjiran. Antaranya:

~boleh terus smbg baca di laman sesawang ini - JAKIM

Sebelum aku nak membebel entah apa2 yg tak berilmiah ni kan, elok aku letakkan dulu tazkirah kat atas ni.

Semua org hidup berjiran dan kita mmg perlu berjiran. Lain lah kalo kita duk kat tgh utan banat sana kan. Itu pun berjiran juga dgn binatang2 dlm tu. So, nak taknak kita tak leh lari la dari berjiran.

Takat aku duk di perantauan dan duk di umah akak ipar aku ni, aku da ada 2,3 org jiran. Yelah..umah sewa kan. Kuar masuk, kuar masuk la org. Memula dulu pasangan baru kawen, lps dpt anak sorang which anak dia pun da pandai jalan dan slalu "berkunjung" ke umah aku, dia pun pindah. Aku ok je dgn jiran ni. Memasing wat hal sendiri. Then masuk lagi 1 family. Abg ni pun da ada umah kat Rawang, tp saja nak duk dkt sini, sng nak keja. Pindah jugak sbb umah ni sempit kut. Dgn family ni pun ok, derang siap bg adiah masa wedding kiterang retu.Then masuk lagi satu family. Baru je lagi.

Biasalah kalo idup berjiran, kengkadang ada jugak menda yg tidak memuaskan ati kita. Sapa penah dtg umah aku tau la keadaan umah aku which kalo ko nak dtg mmg tak buleh la serbu, ketuk pintu "assalamualaikum..assalamualaikum..". Kena la call dulu, kata da smpai kat dpn. Aku akan kuar, bukakkan kunci grill. Sbbnya umah aku umah ujung then ada grill kt dpn yg mengunci 2 buah umah [which umah aku n umah org sebelah lah]. Grill ni mmg abg aku pasang sejak duk sini. Dan bukan tgkt aku je pasang, tgkt2 lain pun sama. Tujuannya adalah tak lain tak bukan utk keselamatan dan privacy.

So, jiran2 dulu mmg acapkali kuar dan masuk sure kunci balik grill tu. Dan nak dijadikan citer tidak lah menda itu terjadi pada jiran kali ini dan menyebabkan aku mula la rasa gusar [cea...tgk, ayat ada acapkali, gusar..ada cam novel tak?? hakkk hakkk].

Dan kegusaran itu semakin terserlah bila ttiba aku tgh beromen berehat menonton tv di rumah dgn laki aku ttiba dtg sorang makcik dpn pintu umah kami. "Nak beli kerepek dik..ni makcik ada bawak kerepek pisang, pedas"

Woi mak ko..terkejut aku. Seb bek la kami masih berpakaian sopan. Kalo tidakk..haii.. dan seb bek la grill umah tu aku kunci..kut tak mau masuk dalam umah dah.

Ok, so..aku ada mcm sedikit marah la lps kejadian tu. Tp mak aku kata ckp bebaik dgn org sblh tu. SO, utk cakap bebaik ni aku serahkan la pada my dear sbb aku ni kalo ckp bebaik pun kdg org tak kenal ngan aku ingat aku marah.

My dear pun baru semlm la dpt berckp dgn abg tu. Abg tu kata anak dia la takmo tutup pintu. Ok lah kan. Da ckp.

Tup2 ari ni tgh aku ber cafe world dtg lagi org "assalamualaikum..assalamualaikum" Siap ketuk pintu ni..siap tolak aku nyer ampaian beroda tu ke tepi [sbb aku da ready ampaian tu dpn pintu supaya tak diganggu tetiba]. Pun jual kerepek jugak.

Ini sudah mendatangkan kemarahan. Privacy aku terganggu kali ke2. Pulak tu aku tgh sesedap renovate cafe nih. Geram nih...Aku sorang masa tu. Tak tahu nak kata apa, aku pi kat grill tu. Aku hentak mangga kunci tu, aku lock! Bingai!!! smlm da ckp elok2,ari ni buat jugak..so, kalo nak kata aku kurang ajar pun kata la. Bukan tak sound, da sound. Kalo tak buleh nak ikut menda simple macam tu, boleh blah.

Ha..mmg napak aku ni jiran yg teruk kan. Ok..tp buleh pikir tak..kita ada grill, kunci la. Kalo tak de grill tak pe. Mcm aku ckp td, tujuan grill tu utk keselamatan [privacy tu mcm pentingkan diri plak kan].

Tu tkpa la org jual kerepek je masuk, cuba kalo ttiba org ngamuk bwk parang, trus masuk umah. Nak kata apa. Aku tgk kerap sgt pintu umah jiran aku terdedah gitu je. Ingat secure sgt ke keadaan zaman skang. Pulak tu dia ada anak pompuan..kalo aku, mmg aku nak sgt2 safety tu. Bak kata org safety 1st. Kalo ada org masuk je umah cemana.

Come on la.. cemana aku nak buat org camni ah. Pening kepala aku.

Kak As jiran belah bawah yg tgh sidai kain tnya napa aku bising2. Selamba dek je aku citer dr atas yg derang ni tak nak kunci pintu, org senang je masuk.

Lagi satu kalo ko taknak pikir keselamatan ko, ko respect la jiran sebelah. Ko baru masuk kan, ko kena la ikut prosedur kita. Aku tak kira, pas ni aku kuar ke masuk ke aku lock je grill tu. Agaknya selama sebulan ni, derang igt kami merelakan je perkara dia buat tu. Sori.. Dah la masa 1st day dia masuk tu da buat hal. Kami nk kuar pi keja nih..kelam kabut sbb da 7.40pg. Sekali pi kat grill kunci lain plak yg dibubuhnya. DOww!!!..rasa nak pitam kejap aku. Mujur dia ada kat dlm umah. Terpisat2 kuar..kalo takde mmg MC sesaja la.

Pehtu plak memula duduk tu kemain dia sidai kain kat ampaian aku. Wah!!
Nak dijadikan citer, kiterang balik umah waktu lunch. Lelaju dia angkat kain tu. Aku berkira ke?? Aku kedekut ke?? Kat sini prinsip aku tak kira kedekut ke apa ke, tp itu adalah compound org, makanya ko takleh simply-simply guna hak dan kawasan dia. Walo pun org tu takde. Sbb aku pun tak guna tau ampaian org sblh. Setelah aku tau dan yakin derang balik kg baru aku guna. Tu pun sket je. Takde la melarat. Aku da andaikan dia tidak respect jiran. Ok, mmg la napak aku ni jiran yg teruk sgt smpai menda tu pun berkira, tp ko andaikan la duk umah teres, apa ko nak masuk kawasan umah jiran ko utk sidai kain. Tk kira la dia ada ke tak kan..sbb itu kawasan dia. Aku tak kesah kalo dia mintak kebenaran nak guna. Lagipun aku ari keja mmg tak letak kain kat luar. Takut ujan. Ini main buh je. Tak respect tu namanya. Sedangkan dulu masa memula aku beli keta, akak aku tnya kat jiran bawah ni nak tumpang paking dia sbb dia tak letak keta kat situ pun, dia nak caj RM200 sebulan. So, pikir2 kan lah.

Memanglah bak kata artikel kat atas tu hidup berjiran membawa bahagia. Tp bahagia ke kalo nak balik umah pun rasa rungsing. Skang mmg aku mcm rasa umah aku tak secure je. Privacy mmg da takde la. Jgn sesekali la nak pakai singlet plak masa wiken ni, kang ttiba ada je makcik smpai dpn pintu. Makcik tkpe lagi, kalo pakcik.

Mmg aku pentingkan privacy n same goes pada abg aku dan jiran2 terdahulu. Sbb tu kami selesa umah ada grill kat dpn ni. Tp kali ni..mmg aku kecewa tul. Mebi ada yg kata, kalo nak privacy dok kondo lah. Ha..that's why la aku mmg beli kondo. Tp tu nun sayuppppp lagi nak siapnya. 2 thn lagi. Nanges nak tunggu. Nak suh aku pindah?? Sorii..sapa yg duk sini dulu. Aku da selesa kat sini dan aku selesa dgn privacy aku selama ni. Tp tetiba privacy tu da digodam oleh org yg tak tahu bertanggungjawab. Aku cukup kecewa. Aku tau menda ni mmg sensitif dan boleh bawak gaduh. Tp ada aku kesah. Gaduh pun ok je. Asalkan hak aku tidak dicabuli. Hahahhahaha.

So, cemna ah?? tolong kasik nasihat sket ke aku. Cemna aku nak menangani masalah ni.

PnStoberi : Tk sbr nak masuk umah sendiri

1 juta komen:

errr tibe2 dtg rasa bersalah...jiran kanan dan kiri ku bersalin pertghan taun lpas...
tapiii smpai la ni aku x gi melawat lg...huhuhu...
mcm mana la nak dpt 'tempias' nyer nii...hohoho

Terima kasih atas komen anda :)

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign