Pages

18 January 2010

~Pnstoberi dan Balqis: Part 2~

Abis jugak sudahnya. Hehe.
Seb bek berkesempatan menonton.
TV3 awal2 da buat gimik konon Hasan itu matik. Aku da teka dia tak matilah. Tp bila smpai opis suma org kata dia mati. Aku pun malas nak lawan2..kang bebtul mati jenuh lak aku nak tepis esuknya kan. Skali tak mati daa...
[Che Sue, ko tk kasik citer ending dia kan..okeh aku tak citer..tp aku perlu nak jelaskan 1,2 perkara yg buleh buat org keliru].

Ok, dlm citer ni ada 2 menda yg buleh buat org terkeliru dgn perkara nikah kawen nih.

Satu mengenai status perkahwinan Balqis masa ditinggalkan dlm tempoh 6 thn tu.
Dan kedua mengenai hukum perkahwinan antara Ezany/Emran dgn Marissa yg rupa2nya adik beradik tiri dia [lain bapa lain ibu].

Ok, aku mmg bukan arif dlm bab2 nih. Bila ada yg menimbulkan dua2 menda ni dlm facebook, aku cpt2 google sementara aku nak dptkan pandangan dr yg bbtul arif.

Persoalan pertama ttg status Balqis tu.
Google. Jumpa ini dulu - dari web ini

Soalan
Bilakah seseorang suami itu boleh dianggap mati?
Jawapan
Anggapan mati ialah apabila suami seorang perempuan telah mati atau dipercayai telah mati atau telah tidak didapati apa-apa perkhabaran mengenainya selama tempoh 4 tahun atau lebih. Apabila keadaan itu berterusan dan perempuan itu hendak berkahwin lain, hendaklah terlebih dahulu mendapat pengisytiharan anggapan kematian daripada Mahkamah Syariah

(dlm kes Balqis ni ssh sket la sbb ada penipuan kematian suami dia kat situ. So, kes complicated sket lah)

Soalan
Bagaimana seseorang boleh memohon Fasakh?
Jawapan
Fasakh ertinya pembubaran nikah disebabkan oleh sesuatu perkara yang diharuskan oleh Hukum Syarak. Di antara perkara-perkara yang mengharuskan Fasakh ialah apabila suami atau isteri :

a) Tidak diketahui di mana mereka berada selama tempoh lebih dari satu tahun.
b) Tidak mengadakan peruntukan nafkah isteri selama tempoh 3 bulan.
c) Telah dihukum penjara selama tempoh 3 tahun atau lebih.
d) Tidak menunaikan tanpa sebab yang munasabah nafkah batin selama satu tahun.
e) Telah mati pucuk.
f) Telah gila selama tempoh 2 tahun.
g) Sedang mengidap penyakit kusta atau penyakit kelamin yang berjangkit.
h) Lazim menyakiti atau menjadikan kehidupan isteri menderita.
i) Berkawan dengan perempuan-perempuan jahat.
j) Memaksa isteri hidup secara lucah.
k) Melupuskan harta isteri.
l) Menghalang isteri menunaikan kewajipan agama.
m) Tidak berlaku adil kepad isteri-isterinya mengikut Hukum Syarak.
n) Tidak menyetubuhi isteri dengan sengaja walaupun 4 bulan telah berkahwin.
o) Dan apa-apa alasan lain yang diiktiraf Hukum Syarak.

(Jawapan a dan b tu utk kes Balqis lah. Kira dia buleh mohon fasakh kalo dia mahu. Masalahnya dia masih rasa suami dia tu idup)

Tp jatuhkah talaq ke atas Balqis?? Dari yg aku google dari jawapan yg diberikan di forum ini, talaq terjatuh bergantung pada akad taqliq yg dibuat [biasa mengikut negeri lah] dan Balqis plak nikah kat seberang. Tatau la cemna kan.

Soalan
Assalamualaikum,

Saya seorang isteri yang telah ditinggalkan oleh suami selama 4 tahun tanpa sebarang khabar berita. Saya telah merujuk kes saya di mahkamah, tetapi prosedur mahkamah telah menyebabkan kes saya tertangguh.

Benarkah ada pendapat yang mengatakan apabila saya telah ditinggalkan oleh suami tanpa sebarang nafkah maka saya telah tertalak? Dan adakah saya boleh berkahwin di negeri seberang?

Mohon ustaz dapat beri sedikit penjelasan kepada saya.

Jawapan
Assalamualaikum.
Pertamanya saya sangat bersimpati dengan nasib puan. Rasanya puan bukanlah orang / wanita pertama yang mengalami nasib malang sebegitu. Perbuatan suami puan yang hilang tanpa khabar berita -sekiranya dilakukan dengan sengaja- adalah dosa besar...(semoga Allah memberi petunjuk kepadanya agar melakukan tindakan yang wajar di sisi syarak). Adapun penangguhan kes tersebut, jika berlaku atas sebab kelalaian atau kelembapan pengurusan, mereka patut takut azab Allah di Hari Akhirat kelak.

Keduanya, status puan adakah sudah tertalak ataupun tidak di sisi syarak (bukan di sudut undang-undang keluarga Islam negeri-negeri di Malaysia) bergantung kepada sebarang akad / perjanjian yang dibuat semasa akad nikah atau dalam tempoh hidup bersama suami. Contohnya jika ada akad ta'liq yang meletakkan butiran syarat seperti masalah puan, mungkin talak berlaku. Namun, sepanjang pengetahuan saya, tiada lafaz akad ta'liq yang sedemikian. Apa yang ada ialah jika si suami hilang tanpa khabar berita, isteri masih perlu merujuk kesnya ke pangadilan untuk tuntutan fasakh, tebus talak dan sebagainya. Tetapi mahkamah yang memutuskan tuntutan itu sah atau tidak.

Ketiga, jika ada perjanjian atau ta'liq yang dilafazkan oleh suami semasa dalam perkahwinan itu yang merujuk kepada terlerainya perkahwinan dengan sebab seperti yang berlaku ke atas puan...secara syaraknya tertalaklah puan. Bolehlah puan melangsungkan perkahwinan yang berikutnya selepas tamat 'iddah. Tetapi perlu diingat, di sudut undang-undang kes itu belum selesai.

Semoga Allah memberikan kekuatan dan ketabahan kepada puan untuk menempuh cabaran ini.

So, hukum perkahwinan Ezany/Emran dgn Marissa plak.
Ada yg suh aku bukak kitab munakahat. Kitab Al-Quran ada kat umah, tp munakahat takde, jd aku google je. Jumpa ini - munakahat. Aku rasa mmg menjawab persoalan lah. Walau dia tak kata secara terang yg adik beradik tiri boleh kawen, tp dia da listkan wanita yg haram dikahwini.

Dan kat sini juga menjelaskan secara direct - baheis

Soalan :
Apakah hukumnya adik beradik tiri berkahwin?
senario 1 = Seorang wanita mempunyai anak lelaki telah berkahwin dengan seorang lelaki yang mempunyai seorang anak perempuan. Setelah bersama, anak kepada wanita dan lelaki tersebut telah jatuh cinta dan ingin berkahwin.Adakah ini dibenarkan dari segi hukum Islam?.

Jawapan :
Perkahwinan seperti yang dinyatakan dibenarkan dalam Islam. kerana antara keduanya bukan adik beradik seibu sebapa atau adik beradik sebapa atau adik beradik seibu. .

Bagi aku, aku leh terima dgn penerangan2 yg aku jumpa ni. Tp mungkin yg lebih ariff boleh terangkan dgn lebey lanjut.

Hehe. Pjg giler seyh entry aku kali ini.

PnStoberi : Islam itu mudah tp jgn kita ambil mudah pula

Terima kasih atas komen anda :)

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign