Pages

14 May 2009

~masak apa?~

Aku kan sejak2 jadi bini nih (ewah..bini dh yer?eh..masih tidak sedar dirikah aku ini?..haha..bkn per..aku kalo dpt surat ke memo ke org tulis Puan tu..aku slalu rs mcm tak sedar diri dh jdi Puan.)

Ulang balik ayat..

Aku kan sejak2 jadi bini nih..mesti nak pikir balik kang nak masak apa.. start nak lunch tu aku pikir dh..tp slalu aku dh pikir stlh aku siap masak pd hari sebelumnya.
Jd..bila aku dh tau nak masak apa..aku akan unfreeze kan segala ayam ke ikan ke sesiap pagi tu sblm gi keja. Makna dr tpt beku tu aku bwk turun kat bhgn bwh. Nati kalo balik ptg..kejap je la dia unfreeze.
Tp ada gak mcm aku ttiba je nak tukar menu..itu aku sumbat je dlm microwave..unfreeze la dia. Tp sihat ke camtu?? aku rs mcm tak berapa sihat je unfreeze guna microwave nih.Tp..lantak lah! Haha.

Ptg ni aku nak msk apa tah..ha..nasik goreng buleh tak?
Tp..nasik goreng elok nasik nya masak awal..kata chef wan la..lebey 3 jam ke apa ke tah.
Tp..apa ada hal..buleh ajek kan.

Tau dak bdn aku mendadak naik sbb aku slalu makan nasik waktu mlm.
Ha..kalo dulu ms bujang aku leh la mentekadarah megi ke apa ke..tp skang rs mcm tak snggup lak aku nak wat camtu kat laki aku.Lelebih lagi dia dh biasa duk ngan mak dia yg mana makan terjaga..lain le kalo mmg yg biasa duk umah sewa tu kan.
Jd, dh kawen ni dlm seminggu mmg 4,5kali gak la makan nasik waktu malam.

Tp nyer..incik asben dh kata..dia tak kesah pun makan apa2 je.
Tu aku nak wat satu jadual menu which makan secara sihat. Bukan makan nasik je. Retu gigih aku google dh.Jumpa web nih .
Aku dh wat BMI index kat facebook tadi..dpt result OK..jd kena la maintain okeh.

2 ari lepas aku msk makaroni goreng. Terbanyak..siap leh bagi org sebelah lagik. Hua hua. Yg jd mangsa menganto nyer adalah incik asben.Bkn slalu aku anto makanan kat org sblh..ni saja je.. makaroni ni bukan cam mee ke bihun..dia napak je sket..tp kalo dh masuk dgn bahan2 dia tu..ha..selambak ko. Sblm tu aku dh gigih bgn pagi masak utk bwk ke opis which ramai gak leh rasa.

Lps tu 2 minggu lps tingin banget nak mkn laksa. Nak tunggu blk kg lambat lagi. Aku pun gigih masak dan bwk umah mentua aku. Skali mak mentua aku kata dia tak mkn laksa. Takpe.. adik n akak ipau aku makan.

Kesimpulan nya.. aku mmg sker la masak2 nih walo tak ler pandai beno. Suka masak dan kasik org makan lak tu. Suka nak buat makan2 kat umah walo tak ari raya pun.
Tah..org lain mesti cam terkejut je kalo aku kata aku balik keja ptg2 aku msk.
Haha.Mebi sbb muka aku ni cam muka pemalas nak msk kut.
Lg pun derang kata kat kawasan umah aku tu kan terkenal ngan kedai makannya.
Erkk..tak lalu okeh..kalo ttiap mlm mkn tomyam,sup cendawan..
Rasa..dh 5 bln kawen ni baru sekali aku pi makan luar.Yg bebtul makan la.Makna order..tunggu dan makan mcm masa dating dedulu tu.
Lain tu bukan la aku masak hehari..beli burger ke, nasik lemak ke
Tah..rasa puas je kalo masak kan??

Nak tgk gambo aku masak2..haha..aku penah snap gambo lps aku hidang2 tu..lps tu incik asben sergah "hah! itu pun nak amik gamba" huhu..trus sentap..mls nak amik dh..tapi dia tak la marah..dia tau dh..lps tu dia sambung la " tu nak masuk blog la tu" dan aku pun sengih jek..

Ok..incik asben dh call..nak balik dh..ini sebenarnya saja sementara nak tunggu dia..
Dah..jum balik..
Keputusan: balik masak nasik goweng je..minyak jgn guna..guna planta. Huhu :P

5 juta komen

Setuju bangat masak nasek goweng guna planta untuk kesihatan hehehe... Awak, salam ziarah.. kiter tukau2 link ek...

reen..sng banget msk laksa..my fav dish too..:P

Ita..betui..betui..mmg sng banget. Ita sker ek..nati Reen wat masak2, reen panggil Ita dtg umah ek..hehehe :D ato nati..Ita je lah wat..leh Reen dtg umah Ita.Huhu :P

hahah...cmtu tgu raya la eh..heheh..tgu ita pndh umah baru..yeehaa

okeh..okeh..tunggu raya nati ek. ai soka aje pi open house nih. hehe :P

Terima kasih atas komen anda :)

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign