Pages

19 July 2010

~Pasal Begedil~

Bukan berdegil tau.
Tp begedil. Ada org kata Pegedil.
Wat eva it's name it's still menda utk dimakan.
Esp makan dgn soto.

Aku sker jugak makan mendalah ni.
Tp tak penah nak cuba buat. Rasa mcm susah je.
So, smlm da tingin nak buat soto harus la kena ada begedil.
Kan begedil dan soto tu ibarat irama dan lagu, bagai aur dan tebing dan bagai isi dan kuku.
Tiada satu pasangannya itu maka akan pincanglah rasa.
Okeh. Apa yg aku repekkan ini.
Biasa la...puasaaaaa........ (lantakk..mmg buruk perangai yg baru hegeh2 nak puasa. Eh. aku ganti awal per..tp sehari je. Selebihnya..ha..skang ni la. Pedihnya prut wesss)
So, kasik gugel resepi.
Cam biasa..resepi paling aku caya kat dunia internet adalah resepi dari my resepi. Sure menjadi lah. Dah la simple2. So, aku salinkan utk korang. In case kalo tingin la. Aku amik dari sini - my resepi nyer resepi yg besss

Bedegil.. eh.. Begedil daging Cincang

Bahan-bahan ( utk 3 orang makan )

* 2 bj kentang
* segenggam daging cincang ramly
* daun sup dicincang halus
* 5 sudu besar bawang goreng
* satu sudu kecil garam
* 1/2 sudu kecil lada sulah
* 1 biji telur (di pukul)

Cara-cara

1. kentang dipotong dan digoreng hingga garing.
2. setelah garing, tumbuk atau lenyekkan kentang itu hingga hancur.
3. kemudian ambil daging cincang dan gaulkan bersama kentang yg sudah dilenyek td.
4. setelah itu masukkan daun sup, bawang goreng, lada sulah dan garam.
5. gaul hingga semua bahan sebati. kemudian ambil sedikit dan bulat2kan dengan saiz sederhana
6. akhir sekali, celupkan dalam telur dan goreng.

Korang follow je la cara dia ni. Insyaallah menjadi. Tp aku terbubuh garam terbanyak plak. Harus masin. Tp ok je sbb makan dgn kuah soto. Jd sedap lah. Umm..nati harus aku buat lagi.

Eh. aku tak buat kuah soto sendiri sbb aku pakai kuah soto segera. Aku dpt 2 botol masa gi MIHAS retu. That y la aku rajin tetiba nak buat soto ni. Kalo tak..mmg tak la. Dan aku rasa, aku takkan buat lagi. Remeh oih. Memula kena rebus ayam tu. Pehtu amik ayam tu carik2 isi dia. Pehtu goreng kacang plak. Goreng suun plak. Buat sambal kicap. Celur mihun. Celur taugeh. Rebus nasi impit. Haihhh..my dear asik la kata 'eh. mcm open house' 'eh. mcm hari raya'. Mmg la pun. Abis suma piuk, mangkuk, tapis kena kuar. Tidak...tidak...tak kuasa.

Mudah dot com lagi kalo aku buat laksa. Mmg la napak renyah nak kena asing tulang bagai. Tp itu je la keja remeh nya. Since da start wat kuah tu ko dah leh duduk atas sofa tgk tibi. Potong timun2, bwg tu smbil2 celur laksa pun leh buat. Pendek kata sap sap sui la kalo wat laksa. Kalo buat soto mmg aku surrender dah. Lantak la kuah segera ke apa. Lagipun makan 2 org. Rasa tak baloi amat. Lebih baik aku laju2 pi beli.

Sapa nak buat kuah sendiri, sila amik resepi kat --- soto dari my resepi. Aku tak terai lagi. Tp aku rasa mcm ok je tu. Kalo korang da terai nati report kat blog memasing eh. Haha.

Nak tgk gmbr begedil aku yg masin tu. Utk resepi yg kat atas tu aku dpt lebey kuang 8 bijik dgn saiz aku buat ni. Tp ni da kurang sbb da kena telan. Da masak je trus aku ngan my dear makan panas2. Hehe. Xcited lebih aku ni kalo menda2 1st time aku cuba dan masak.

Gmbr soto ada. Tp blur. Tkyah la upload. Buat 'annoying' kat mata org je. Haha.

Dan diakhiri dgn gmbr durian.


Haha. Takde kaitan. Ini masa outstation Perak retu. Pengarah cawangan tu blanja. Tp aku adalah tidak makan. Eh. Makan la satu ulas. Nati org kata sombong. Tah..aku tak suka la durian isi tebal2 nih. Dan aku sker durian pokok kebun aku je. Eh. ada kebun durian? Hahahaha..pikir sendiri lah. sapa tau tu tau la. Mmg bukan dusun sbb dusun tu mcm gah sgt bunyi nya. Tp kebun tu setakat 2,3 pokok dan boleh la makan time musim tu kan. Isi nye tak la tebal sgt tp lemak manis.. umm..biasa la durian kg. Pokok lama plak tu. Tinggi melangit pokoknya.

Ok dah. Pedih prutt..pedih...solat la dulu.

6 juta komen

begedil kalau makan dgn soto pun sedap...nyam nyam...

begedil mmg makan ngan soto. tp buleh je belasah gitu je. huhu. eh Lynn kat Johor mesti jumpa soto yg sedap dan ori kan? huhu

kentang tu goreng ek?hmm..cepat sket empuk kot...dulu saya rebussssss.....

di kala malas, saya xbuh kentang pun..jd la nugget..hehehe

AZUEL :
Akak ikut je resepi situ. Dia kata goreng..kak goreng la. Kalo dia kata rebus, kak rebus la.

Eh. tak buh kentang jadi meatball la dekkk..

hehehe..sy suka pakai dagin ayam hehehe

AZUEL :
Akak ikut je resepi situ. Dia kata daging..kak buh daging la. Kalo dia kata ayam, kak buh ayam la.

Eh. buh ayam jadi cikenball la dekkk..

(haha. sinonim dak dgn komen yg satu lagi kat atas tu. haha)

Terima kasih atas komen anda :)

INI KISAH PUANSTOBERI Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign